Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Elektrofeil på taklampe i stue?


Anbefalte innlegg

Hei

Har en taklampe som jeg plutselig oppdaget at pærene glødet såvidt når lampen er skrudd av, denne har nå ledpærer, vanlig E14 type og har hatt dette ganske lenge, men nå førstes så jeg at de gløder. De gløder veldig svakt, så kan godt være at jeg rett og slett ikke har lagt merke til det før nå.

Har lest at dette kan være normalt med led, og hvis jeg måler med multimeter når pærene er ute, totalt 4 pærer,fra pluss til jordskinne eller hva det kalles i selve pæresokkelen får jeg 0.03V. Måler jeg derimot fra pluss i pæresokkelen til selve metalhuset på lampa får jeg 230V selv når bryter på vegg er avslått. Jeg prøvde samme måling på 2 andre lamper jeg har, men får ikke opp samme 230V resultat. Jeg vet dog ikke om de andre lampene har jordingsledning tilkoblet, men tror ihvertfall den ene har det siden den ble montert av elektrikker samtidig med den andre  for noen år tilbake. Prøvde også E14 pærene i andre lamper for å se om de gløder der, men det gjør det ikke.

Ble Redd for at noe var i ferd med å skje med lampa som kan tyde på en kortsluttning ellerno, så tok opp strømbryter på vegg for å sjekke den også.

på den brune som kommer inn på bryteren, mot jord, er det 0.03V når bryter er av, på den som kommer ut og går til lampa, er det 230v mot jord når bryter er av. Bryteren på veggen er en dobbeltbryter type, bruker samme ledninger inn, men går til forskjellige lamper og fungerer helt separat fra hverandre, Den andre bryteren har helt andre verdier når bryteren er av eller på, men husker ikke tallene på den nå. Får desverre ikke målt den lampen siden det er en lukket ledspot.

Kan resultatet bli slik om L og N er byttet om eller satt feil på selve lampetilkoblingen i lampa?

Har nå skrudd av sikringen på kursen denne lampen er, til jeg finner ut om dette er normalt, eller om det er feil her en plass.

Takker for innspill fra noen som kan dette og kan fortelle om dette er normalt eller hva.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TettSpaden skrev (8 timer siden):

Hva med 230V mot jord når lampen er avslått, er det også riktig/normalt?

Hvis du har TN nett så måler du 230V mot jord på den ene fasen, og null på den andre.
Men på IT nett er det typisk rundt 130V på begge fasene.
Dette bør måles i en stikkontakt, ikke på et lampepunkt etter en dimmer. Når man har kapasitive effekter så kan du ikke helt stole på en enkelt måling av spenning. Det blir som å måle statisk elektrisitet - høy spenning, men ingen strøm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...