Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål angående valg av styremedlem og heving av honorar


Taurean

Anbefalte innlegg

Jeg lurer enkelt og greit på om en seksjonseier i et sameie som ikke bor i boligen selv, men som leier den ut, kan bli valgt inn som styremedlem og dermed heve styrehonorar? Jeg mistenker en person i sameiet her jeg bor for å operere på denne måten for å bare tjene mest mulig penger, kjøpe leiligheter rundt omkring i sameier, leie dem ut, og få seg selv valgt inn som styremedlem bare for å heve honorar flest mulig steder.

Setter seg lite inn i saker og ting og er veldig fraværende, men når det var snakk om styre- og valg av medlemmer, var personen veldig aggressiv. 

Finnes det regler for dette?

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generalforsamlingen bør vel godkjenne nivået på styrehonorarene. Budsjettarbeidet i forkant er derfor riktig tid for å foreslå lavere honorarer. Dessuten kan du velge å ikke stemme vedkommende inn i styret. I tillegg kan du gi innspill til generalforsamlingen om at et forslag om "forbud mot framleie" tas opp på neste generalforsamling. Driver du i tillegg litt lobbyvirksomhet og samler 5-10 naboer som er enige med deg, da stiller dere sterkt på neste generalforsamling. Ofte er det bare 10% av beboerne som møter og de fleste er ganske likegyldige til det meste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kven som helst kan velgast av generalforsamlinga til å sitte i styret, til og med utanforståande som til dømes profesjonell styreleiar. 

Det er også generalforsamlinga som avgjer om det skal betalast ut honorar og kva dette eventuelt skal være på. 

Sjekk også opp om vedtektene omtaler dette. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Okay, tusen takk for svar.

Før jeg begynner å lese vedtekter, så vil jeg bare nevne at ja, det er kun utenforstående som sitter i styret per i dag (altså ingen som bor her). Har fått svar på mail tidligere at dette ble valgt på et tidspunkt da det ikke var solgt noen leiligheter, derfor den sammensetningen. Styrelederen er en person som med stor sannsynlighet har veldig god peiling på juss, en person som er leder for byggefirmaet som såvidt jeg forstår har mange slike prosjekter under beltet, så det er nærliggende å anta at h*n har god peiling på juss og byggteknisk kunnskap. Så for min del er det greit å ha den personen sittende som styreleder, da h*n mest sannsynlig har våre beste interesser som mål. De kan være greit for å unngå interessekonflikter her i sameiet også.

Men når det kommer til styremedlemmer, så ser jeg helst at i det minste, de som bor her og har en viss genuin interesse av at ting skal drives så konstruktivt og proaktivt som mulig har en posisjon. Bryr meg ikke om hvem det er, bare det ikke er folk som skal være passive medlemmer og heve styrehonorar.

Det vil sitte langt inne for meg å gå ut og gjøre dette til en sak blant beboerne her. Vi får vel se.

Skal lese litt, kanskje jeg spør om litt mer når jeg har lest. Takk igjen.

Lenke til kommentar

Eierseksjonsloven § 55 krever at styremedlemmer skal være myndige personer. Vedtektene kan fastsette strengere krav, for eksempel at kun seksjonseiere kan være styremedlemmer eller at kun personer som bor i sameiet kan være styremedlemmer. 

Styrehonoraret skal fastsettes av årsmøtet, jf. eierseksjonsloven § 55 tredje ledd. Det vanlige er at årsmøtet fastsetter en rund sum og overlater til styret å fordele denne summen basert på innsats, kompetanse, risiko, mv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
krikkert skrev (28 minutter siden):

Eierseksjonsloven § 55 krever at styremedlemmer skal være myndige personer. Vedtektene kan fastsette strengere krav, for eksempel at kun seksjonseiere kan være styremedlemmer eller at kun personer som bor i sameiet kan være styremedlemmer. 

Styrehonoraret skal fastsettes av årsmøtet, jf. eierseksjonsloven § 55 tredje ledd. Det vanlige er at årsmøtet fastsetter en rund sum og overlater til styret å fordele denne summen basert på innsats, kompetanse, risiko, mv. 

Mange takk. Da virker det som det ikke er noe feil om jeg tar opp dette på årsmøtet hvis jeg føler for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...