Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

*LØST* Tåkelys bak virker ikke, subaru outback 2008


Anbefalte innlegg

Hei, som sagt, tåkelyset bak virker ikke, når bryteren settes på kommer indikasjonslys i dashbord på og releet i dashet klikker over, har spenning inn på releet, har forsøkt å bytte rele uten hell. 

Selve lyset er en LED stripe som lyser vis jeg gir den 12volt direkte. 

Bilen det gjelder er en subaru outback 2008 modell. 

 

Noen som har noen tips.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har bilen slepekrok?

noen tilhengerkontakter har en sensor/bryter som kobler ut tåkebaklyset når tilhenger er tilkoblet...

eller en sånn 13 til 7 pol overgang kan lage samme problem hvis den står i kontaken... (bilen tror du kjører med tilhenger)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
joka skrev (14 timer siden):

har bilen slepekrok?

noen tilhengerkontakter har en sensor/bryter som kobler ut tåkebaklyset når tilhenger er tilkoblet...

eller en sånn 13 til 7 pol overgang kan lage samme problem hvis den står i kontaken... (bilen tror du kjører med tilhenger)

Ja bilen har hengerfeste med gammel type kontakt. 

 

zanta skrev (11 timer siden):

Dårlig jording? Ledningsbrudd? 

Aner ikke, mulig. Men ryggelyset i bakluka virker og alle andre lys forsåvidt.

Professor Balthazar skrev (11 timer siden):

Feil type pære er satt inn? - har sett eksempler på at det kan gi slike feil.

 

Det er en LED stripe, original.

Lenke til kommentar
1 hour ago, stich_it said:

Aner ikke, mulig. Men ryggelyset i bakluka virker og alle andre lys forsåvidt.

Sjekk om du har både 12 V og jord i tilkoblingspunktet når indikatorlampen for tåkebaklyset lyser. Hvis ikke, er det feil på rele eller ledning (eller jord).

Lenke til kommentar

Vet, problemet mitt er at jeg ikke finner diagram over ledningsnettet. Jeg vet ikke om det kan være ett rele eller ett koblingspunkt jeg ikke får sjekket fordi jeg ikke vet hvor det er eller om det er brudd i en ledning. I selve bakluken har jeg ryggelys, høyt bremselys og tåkelys, bare tåkelyset som ikke virker. 

Det releet jeg finner, virker og det er spenning på styre og forbrukskontaktsett. Men så vet jeg ikke om resten av ledningsnettet eller om det er flere kontaktpunkter jeg kan sjekke. Har forsøkt lokal subaru forhandler for litt hjelp uten hell. Forsøkte å kjøpe en e-bok på bilen men den var for USA bil som ikke har tåkebaklys.

 

Får prøve flere bøker eller andre forhandlere. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Løst!
Originalt har Subaru koblet inn en bryter i hengerfestestrømkontakten, som gjør at tåkelyset ikke slår seg på når det er koblet til en plugg i kontakten. Denne mikrobryteren går i stykker og må enten byttes eller funksjonen må kobles ut, enklest å koble ut da det er brukt originale plugger til å skøyte seg inn i kretsen til tåkelyset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...