Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronavirus: Hvordan forbereder du deg på evt. karantene, og hvilken mat kjøper du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jallajall skrev (2 timer siden):

Hvorfor hamstrer folk dopapir egentlig?

Fordi butikkene er en potensiell smittesentral og folk ønsker å handle stort og sjeldent i stedet for litt og litt daglig. Det er ikke noe problem å handle stort heller, så lenge ikke alle gjør det på samme dag.

Problemet før helga var nettopp at alle storhandlet samtidig. Siden folk bunkrer opp for et ulikt antall dager så skjer det ikke synkront neste gang folk handler. Ergo, ikke noe problem med storhandling. Storhandling er bare en fordel for alle med tanke på smittespredning siden det gir mindre parkeringskaos, mindre kassakø, mindre folk i butikken etc. Butikkene vil omsette det samme per dag som de gjorde før - til tross for færre kunder per dag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Fordi butikkene er en potensiell smittesentral og folk ønsker å handle stort og sjeldent i stedet for litt og litt daglig. Det er ikke noe problem å handle stort heller, så lenge ikke alle gjør det på samme dag.

Nå har jo folk handlet dasspapir for to år og mat for to måneder. Det er ikke rasjonelt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
frohmage skrev (5 timer siden):

Nå har jo folk handlet dasspapir for to år og mat for to måneder. Det er ikke rasjonelt.

Jeg tror det er uhyre få som faktisk har gjort det du påstår. Gjennomsnittet ligger nok nærmere dasspapir for 2 måneder og mat for 2 uker. Hvis jeg har rett i denne antagelsen så vil jeg påstå det faktisk er noe rasjonelt over det. Skal man først handle mer enn 3-4 pakker dopapir så er det svært upraktisk å balansere et lass med 4- eller 8-pakninger fra kassa til bilen og ditto inn hjemme. Da handler man heller en 64-pakk med en gang og slipper å tenke noe mer på det.

Å handle mat for en kortere periode enn dopapir kan være rasjonelt på flere måter. Mange foretrekker høy andel mat med kort holdbarhet. Pålegg, frukt, grønt, melkeprodukter etc, og selv om de kan tenke seg å spise mye langtidsholdbar mat i en krise, så er mange usikre på hvor lenge krisa varer og om de brenner inne med alt for mye langtidsholdbar mat. Mange har heller ikke stor nok fryseboks til å kunne lagre måneder med frysevarer der. Derfor kortere periode på matinnkjøp. Også slipper man jo åpenbart å handle dopapir neste gang man skal handle mat. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Jeg driter i (hø hø) om det er billig eller dyrt dopapir så lenge det ikke er det derre Katrin greiene , DET er no dritt (ho ho) , er jo ikke orntlig dopapir en gang 

Lenke til kommentar

Jeg tror heller ikke det er mange som har hamstret i stor skala, men det skal ikke mer til enn noen å få hamstrere per butikk for å tømme den for en vare. Hvor mange handlevogner dopapir har egentlig butikken inne av gangen?

Hamstringen av dopapir er forøvrig meningsløs. Hvis man vasker seg med vann etter å ha bæsjet (som man bør gjøre uansett) så trenger man kun ett enkelt ark for å tørke bort vannet. En rull kan vare i ukesvis, og man blir faktisk ren.

Brukeralias95 skrev (18 timer siden):

Hva er gjennomsnittlig alder på de som er smittet av coronavirus i Italia?

Umulig å si når man ikke tester alle med symptomer, men 99,2% av alle som har dødd er eldre og/eller hadde en eller flere (i de fleste tilfeller flere) underliggende sykdommer. Det kom ut en studie på dette nå helt nylig.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (På 18.3.2020 den 13.09):

Psykologer om hamstring: – Derfor vant dopapiret

I følge denne kronikken så er det bl.a. fordi frykt gjør oss irrasjonelle. Når man ser at det er tomt for dopapir i én butikk, så tror man det er viktig, og kjøper fem ganger som mange pakker som du hadde planlagt i butikken ved siden av.

Jeg tviler sterkt på denne (p)sykoligiske påstanden da det er typisk lokalt fenomen som starter ett sted. Men jeg støtter at de fleste har sett på nettavisen og nyheter at folk hamstrer. Noen har hørt rykter. Så begynte alle med det!

Lenke til kommentar
Spartapus skrev (4 timer siden):

Jeg tror heller ikke det er mange som har hamstret i stor skala, men det skal ikke mer til enn noen å få hamstrere per butikk for å tømme den for en vare. Hvor mange handlevogner dopapir har egentlig butikken inne av gangen?

Hamstringen av dopapir er forøvrig meningsløs. Hvis man vasker seg med vann etter å ha bæsjet (som man bør gjøre uansett) så trenger man kun ett enkelt ark for å tørke bort vannet. En rull kan vare i ukesvis, og man blir faktisk ren.

Umulig å si når man ikke tester alle med symptomer, men 99,2% av alle som har dødd er eldre og/eller hadde en eller flere (i de fleste tilfeller flere) underliggende sykdommer. Det kom ut en studie på dette nå helt nylig.

Det er slettes ikke umulig å si noe om alder, hvis en tar et utdrag fra de som er testet og bekreftet smittet. 

Da kan vi jo få en matematisk indikasjon som viser konturene! Antall dødsfall gir en indikasjon i seg selv. Jeg er ikke så god i matematikk, men jeg er dårlig til å søke opp informasjon på Google.

 

Beklager!

Endret av Brukeralias95
Lenke til kommentar

Nye spørsmål:

Hvorfor driver myndighetene med at koronavirus pandemien skal bli så forferdelig langvarig, og alvorlig, samtidig som at alt tyder på at vi er på toppen, når vi ser på tiltak som fungerer.

Hvorfor er vi så suverent egoistiske på å kunne vinne krigen mot virus i Norge, når vi ser at dette er et internasjonalt verdensproblem. Det hjelper ikke å vinne i Norge, når det kan komme tilbake fra andre land i fremtiden. Det er dette som bekymrer meg. Jeg er veldig smart, og når jeg skriver noe på nette, kan jeg ofte lese om forskere som mener det samme som meg, i etterkant.

Hva med løsninger for vanlige folk som kommer i problemer, istedenfor å kun fokusere på bedrifter. Vanlige folk holder jo samfunnet i gang, så hva skal bedriftene med all støtte?

Hva med fattige som blir tvunget til å gå i butikken hver dag?

Lenke til kommentar
2 hours ago, Brukeralias95 said:

Jeg er veldig smart, og når jeg skriver noe på nette, kan jeg ofte lese om forskere som mener det samme som meg, i etterkant.

Hva med løsninger for vanlige folk som kommer i problemer, istedenfor å kun fokusere på bedrifter. Vanlige folk holder jo samfunnet i gang, så hva skal bedriftene med all støtte?

2/10.

Lenke til kommentar
Brukeralias95 skrev (3 timer siden):

Hvorfor er vi så suverent egoistiske på å kunne vinne krigen mot virus i Norge, når vi ser at dette er et internasjonalt verdensproblem. Det hjelper ikke å vinne i Norge, når det kan komme tilbake fra andre land i fremtiden. Det er dette som bekymrer meg. Jeg er veldig smart, og når jeg skriver noe på nette, kan jeg ofte lese om forskere som mener det samme som meg, i etterkant.

Hva med løsninger for vanlige folk som kommer i problemer, istedenfor å kun fokusere på bedrifter. Vanlige folk holder jo samfunnet i gang, så hva skal bedriftene med all støtte?

Hva med fattige som blir tvunget til å gå i butikken hver dag?

Man skal ikke vinne mot viruset, det er nok umulig.
Poenget er å bremse spredningen, ikke stoppe den. Ved å bremse spredningen kan alle som trenger hjelp få det uten at kapasiteten er sprengt. Bremser man det ikke vil kapasiteten til helsevesenet bli sprengt slik at de må prioritere hvem som kan få hjelp og ikke. Dette er det ganske godt informert om.

Brukeralias95 skrev (3 timer siden):

Hva med løsninger for vanlige folk som kommer i problemer, istedenfor å kun fokusere på bedrifter. Vanlige folk holder jo samfunnet i gang, så hva skal bedriftene med all støtte?

Vanlige folk er avhengige av bedrifter, holder staten bedrifter oppe, så holder de også folk oppe. Fokuserer de på folk går bedrifter under, som er dumt for alle. Litt som å holde fiskestangen i til fiskeren orden i stedet for å sende fiskeren hjem med to fisk uten stang. Bedrifter må eksistere selv etter krisen, bedrifter holder samfunneti gang, men folk holder bedrifter i gang..

 

Brukeralias95 skrev (3 timer siden):

Hva med fattige som blir tvunget til å gå i butikken hver dag?

Er det billigere da? Får fattige utbetalt penger hver dag, kun nok til mat for den dagen?

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (29 minutter siden):

Matvareprisene øker. Ift. den importvarer kan jeg forstå det når man ser på kronekursen men for norske produkter gir det ingen mening.
https://www.vg.no/nyheter/i/e8opnM/derfor-er-disse-matvarene-dyrere-naa

 

Veldig spekulativt og usolidarisk i en tid hvor alle manes til solidaritet.

Kan jo hende de øker over hele fjøla fremfor å øke noe veldig mye? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...