Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva gjør jeg feil? Trenger veiledning til vask av bil.


Anbefalte innlegg

Ja, da har jeg også blitt bitt av bilvaskbasillen. Idag dro jeg innom BILTEMA og kjøpte blant voksshampo og hurtigglans.

Bilen så jo aldeles fint ut etter avfetting, spyling, vask med bøtte og vann, og deretter hurtigglans. Tørket alt vekk med mikrofiberklut. Men etter to timer så dørene/sidene like møkkete ut, eller verre!

Mon tro det er noe jeg har gjort feil, eller så er disse produktene altfor dårlige? At produktene ikke funker kan jeg nesten ikke se for meg.

Må jo nesten være noe jeg  har misforstått. Men hva??

 

 

voksshamp premium fra biltema.jpg

hurtigglans fra biltema.jpg

bilde av bil etter vask 2.jpg

bilde av bil etter vask 1.jpg

Endret av Sixstars
Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Hva gjør jeg feil? Trenger veiledning til vask av bil.
Videoannonse
Annonse
BMWcoupeftw skrev (1 minutt siden):

Avfetting kan gjerne ta knekken på poleringen. Så da vil bilen bli fortere møkkete, simpelt fordi møkka setter seg lettere. 
Derfor må du nok vaske bilen på nytt, deretter polere den med noe ordentlige greier. 
Vokssjampoo er bare tull. 

Bilen har ikke blitt polert på over ett år. Men jeg har ikke verktøyet for å polere. Men det jeg reagerer på er at sidene på bilen er enda møkkere enn da jeg vasket bilen med avgetting og skyyling i tre serier for ca 2 uker siden.

Eventuelt kan jeg bruke voks? Det skal vel funke nest best går jeg i ifra?

Lenke til kommentar

Er dette etter du har kjørt så er det desverre slik det er med salt og våte veier selv med nyvasket bil. Nå er vel heller ikke vannavisingen til biltemaproduktene noe å skrive hjem om, så det vil heller  ikke hindre at det meste skitt du får spylt på bilen din blir sittende der, slik som en kvalitestvoks, quickdetailer vil hjelpe til med å hindre. Hvilken avfettning var det du brukte? Nå på vinteren må du som oftest på med både en petrokjemisk og en alkalisk avfetning for å få bilen helt ren før håndvasken.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
archongamer skrev (Akkurat nå):

Er dette etter du har kjørt så er det desverre slik det er med salg og våte veier selv med nyvasket bil. Nå er vel heller ikke vannavisingen til biltemaproduktene noe å skrive hjem om, så det vil heller  ikke hindre at det meste skitt du får spylt på bilen din blir sittende der, slik som en kvalitestvoks, quickdetailer vil gjøre. Hvilken avfettning var det du brukte? Nå på vinteren må du som oftest på med både en petrokjemisk og en alkalisk avfetning for å få bilen helt ren før håndvasken.

Jeg brukte prickbort. Siden folk og fe skriver så mye bra om den. ;)

Hadde aldri tørt å gå løs på med bilvask for hånd hvis jeg ikke hadde troa på avfettinga. ?

Greit at østlandet her hvor jeg bor, er det bare skitt og slaps, men dette var dårlig resultat synes jeg.  Tydeligvis har andre folk hatt gode erfaringer med biltema sin vokssjamp. ? Så jeg vet ikke helt. Kanskje jeg blandet feil. På instruksen sto det 40ml, og siden jeg ikke hadde noe særlig å gå etter, fylte jeg bare korken på denne. Mulig det var feilen.

Lenke til kommentar
BMWcoupeftw skrev (3 minutter siden):

Verktøy for å polere? Trenger ikke maskin... 

Hvorfor bilen din ble fortere møkkete nå enn for 3 uker siden kan være så mange grunner.

Voks er mer enda en beskyttende hinne etter polering, spør du meg. 
 

 

Er ikke polering for å ta vekk riper og merker fra lakken da? Da trenger du maskin, iallfall sånn jeg har forstått det. ?

Og voksing er når du smører inn en ekstra beskyttende lag på lakken.

Lenke til kommentar
Sixstars skrev (13 minutter siden):

Jeg brukte prickbort. Siden folk og fe skriver så mye bra om den. ;)

Hadde aldri tørt å gå løs på med bilvask for hånd hvis jeg ikke hadde troa på avfettinga. ?

Greit at østlandet her hvor jeg bor, er det bare skitt og slaps, men dette var dårlig resultat synes jeg.  Tydeligvis har andre folk hatt gode erfaringer med biltema sin vokssjamp. ? Så jeg vet ikke helt. Kanskje jeg blandet feil. På instruksen sto det 40ml, og siden jeg ikke hadde noe særlig å gå etter, fylte jeg bare korken på denne. Mulig det var feilen.

Prickbort er super petrokjemisk avfetning. Selv bruker jeg en kombinasjon av Prickbort og Surfex samt et skumlag med BiltHamper Auto Foam oppå der igjen. All møkk og salt er da garantert av bilen før jeg går løs på håndvasken. Biltema sin voksshampo kjenner jeg ikke til, og ville personlig investert i en skikkelig bilshampo spesielt nå på vinteren. Har du mulighet ville jeg også lagt voks på bilen, men en god quick detailer kan gjøre nytten det også, selv om dette må påføres oftere for å holde på effekten. Husk at avfetning som Prickbort helst skal legges på tørr bil for best effekt.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
archongamer skrev (1 minutt siden):

Husk at avfetning som Prickbort helst skal legges på tørr bil for best effekt.

Det ble gjort. Deretter ventet jeg i 5-10min, før dette ble skylt av med spyling.

Jeg vet ikke helt om jeg stoler på voksshampoen nå altså. Men mulig jeg gir den en sjanse til. Også kommer jeg nok til å kjøpe voks og pads etterhvert.

Hvor kjøper du bilsjampoen din?

Har noen av dere forresten noe erfaring med turtle sin bilshampo? Den kostet 59kr på Rusta. ? Man får som regel hva man betaler for, men man kan jo bare drømme.

Kan du bruke hurtigglans retter etter voksen er påsmørt?

Lenke til kommentar
Sixstars skrev (14 minutter siden):

Er ikke polering for å ta vekk riper og merker fra lakken da? Da trenger du maskin, iallfall sånn jeg har forstått det. ?

Og voksing er når du smører inn en ekstra beskyttende lag på lakken.

Ja. Polering er som "sandpapir" om du vil, bare i væskeform ?
Deretter vokser du for å skape enda en beskyttende hinne.

 

Lenke til kommentar
Sixstars skrev (8 minutter siden):

Det ble gjort. Deretter ventet jeg i 5-10min, før dette ble skylt av med spyling.

Jeg vet ikke helt om jeg stoler på voksshampoen nå altså. Men mulig jeg gir den en sjanse til. Også kommer jeg nok til å kjøpe voks og pads etterhvert.

Hvor kjøper du bilsjampoen din?

Har noen av dere forresten noe erfaring med turtle sin bilshampo? Den kostet 59kr på Rusta. ? Man får som regel hva man betaler for, men man kan jo bare drømme.

Kan du bruke hurtigglans retter etter voksen er påsmørt?

Jeg handler mest hos Bilnerden, Blankbil og Storefot. Trenger ikke koste skjorta for gode kjemikalier til vask av bil, men du får som regel det du betaler for ja.  Voksen bør få herde før du har på noen hurtigglans e.l, om det i det hele tatt trengs etter voks. Hvor lang tid en voks bør herde varierer og står beskrevet på boksen. Gjerne fra noen timer til et døgn stort sett. 

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
BMWcoupeftw skrev (1 minutt siden):

Ja. Polering er som "sandpapir" om du vil, bare i væskeform ?
Deretter vokser du for å skape enda en beskyttende hinne.

 

Ja, men det er vel anbefalt å vokse bilen hvis du ikke har mulighetene for å polere enda.

archongamer skrev (1 minutt siden):

Jeg handler mest hos Bilnerden, Blankbil og Storefot. Trenger ikke koste skjorta for gode kjemikalier til vask av bil, men du får som regel det du betaler for ja.  Voksen bør få herde før du har på noen hurtigglans e.l, om det i det hele tatt trengs etter voks. Hvor lang tid en voks bør herde varierer og står beskrevet på boksen. Gjerne fra noen timer til et døgn stort sett. 

Skal prøve voksshampoen en gang til, uten hurtigglansen. Mulig det var den som ødela alt. Men høres rart ut, da du skal påføre hurtigglansen på våt underlag. Det er jo folk der ute som ogsåå ikke bruker voksshampo. ?

Lenke til kommentar
kremt skrev (8 timer siden):

Jeg har fortalt deg akkurat hva du bør gjøre, likevel gjør du helt motsatt og kjøper billig, ubrukelig skrap. Og dersom blandingen skulle være 40 ml og du tok en kork = 5ml.... Go figure. Ditt valg om å gjøre det tungvint med dårlig resultat.

Åja, så 5ml er en kork. ? Det visste jeg ikke.

Visste ikke at Biltema sine produkter var crap. ? Jeg får ta og bestille noe annet, men inntil videre får jeg bruke det jeg har kjøpt. 

Lenke til kommentar

Du må bruke avfetting. Denne er bra, kaldavfetting Biltema: Art.nr. 36-11

Bruk en trykksprøyte for påføring. Biltema Art.nr. 45-578

For å vaske bilen bruk en vaskebørste. Biltema Art.nr. 37-4506

Etter avfetting må bilen vaskes med en bilsjampo, sikkert ikke så nøye hva du bruker, selv har jeg brukt Biltemas vokssjampo og varmt vann.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Bilen blir jo like møkkete selv om du har avfettet osv. En polering etterfulgt av voks vil gjøre at møkka renner letter av når du vasker den og ikke sitter like godt. Når den er helt nyvokset vil du kanskje oppleve at den ikke blir fullt så lett møkkete.

Prickbort er fint. Ellers anbefaler jeg Iron-X for å få fjernet metallpartikler i lakken, disse kan etter en vinter se ut som bittesmå rustflekker. Deretter grundig vask og polering for å få frem glansen, Biltema sin polish fungerer nok helt greit, men jeg ville lagt litt mer penger i en hardvoks som du påfører til slutt for beskyttelse og ekstra glans. Jeg vokset min med hardvoks i fjor høst og den sitter fortsatt på bilen (i det minste på tak og panser). 

Etter hvert kan du gå et skritt lenger og bli enda mer proff, men ovennevnte holder lenge for normalt, godt vedlikehold. For fjerning av småriper/vaskeriper kan en poleringsmaskin anbefales (da bør du gå for en såkalt DA-maskin).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nettopp vasket bilen helt på nytt!

avfetting, skylling, håndvask med mikrofibervått, skylling, deretter tørk, voksing, og til slutt tørking!

Skal snart dra ut, så er spent på resultatet etterpå. ?

42BA504E-4D2F-4B14-AC94-8A1204194187.jpeg

F181FA49-BDE6-45EA-B455-3F86D9E3832F.jpeg
 

obs: brukte forresten samme produkter som sist med unntak av voks: AutoGlym Super Resin Polish. :)

Endret av Sixstars
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...