Gå til innhold

IEA-sjefen advarer oljelandene: Kan bli vanskelig å finansiere skole og helse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Kommentaravdelingen i Financial Times skriver at «En brytekamp mellom to oljeavhengige økonomier er et frampek på en æra der etterspørselen kollapser under presset fra mer fornybar energi. (...). Uten investeringer vil tilbudet minke og prisene vil komme seg igjen. Men hver opptur vil være mindre og mer kortvarig jo lenger verden har beveget seg på veien mot å fase ut hydrokarboner.»"

Amen

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det så var noe av hensikten med en USA-ledet globalisering (og også med OPEC) at man skulle ha et felles internasjonalt oljemarked hvor oljeprisen tilnærmet var stabile over tid og hvor oljeprisen ikke skulle være hverken for lav eller for høy for å kunne ivareta forbrukerlandenes interesser samtidig som det også skulle være mulig å drive med langsiktighet rundt oljeutvinning andre steder i verden som feks i Nordsjøen hvor utvinningkostnadene var mye høyere enn i Midt-Østen. Samtidig skulle ekstraordinære oljeprofitter investeres i verdipapirer først og fremst i USA. Men nå ser det ut som om dette olje-systemet har brutt sammen. I den ene perioden hadde vi urealistisk høy en oljepris på 110 dollar i tre år og tre måneder fra 2011 (noe som førte bla til konkurser i Norge av slikt som Tofte fabrikker pga veldig høy vekslingskurs drevet av høy oljepris) og senere en veldig lav oljepris ved oljeprisfallet rundt 2014-2015 som førte til problemer og konkurser i oljebransjen og tilstøtende bransjer. Og nå har vi en ny runde med oljeprisfall. Hvordan skal man kunne drive med langsiktige oljeinvesteringer og energiinvesteringer i en slik turbulent situasjon?

Det som kan skje i USA fremover er at USA innfører toll på import av olje (og forbud mot oljeeksport slik det var under tidligere presidenter inkl Obamas første periode). Det spørs om vi ikke havner opp her ganske snart. Dermed er det internasjonale oljemarkedet et steg videre på veien til full oppløsning..

Lenke til kommentar

«

Husk å vaske hendene og host i albuhulen, det kan bidra til at oljeprisen gjenvinner seg raskere

Tord Lien, tidl. olje- og energiminister

I IEAs mest negative scenarioet reduseres etterspørselen med 730.000 fat per dag. I det mest positive scenarioet øker etterspørselen med 480.000 fat per dag, men det er bare halvparten av økningen i et normalår.

– Med andre ord: Dette blir spennende! Husk å vaske hendene og host i albuhulen, det kan bidra til at oljeprisen gjenvinner seg raskere. »

 

Er ikke dette en DIREKTE oppfordring til at «miljøvernere» bør hoste ut i luften så meget som mulig, så veit ikkje eg. 

Hadde det vært meg; ville eg hostet i hånden hver gang eg brukte kaffiautomaten, åpnet en dør, osv, osv. Mulighetene stanses bare av evnen til nytenking, så ser vi ikke 5-6 gangeren i løpet av et par dager......

 

Et annet senarie eg kunne tengt meg å se hva angår huseigere som lurer på å bygge på huset 1 m^2 til, og ikke har alternativ nødvarme og strømm; kjøp denne istedenfor (og den kunne forsåvidt blitt reknet med i forsvarsbudsjettet som fort ville bli 2% av BNP). Er en vinn, vinn, vinn å tenke alternativt. Miljø, krig og nød er peak-loade, og kan/bør håndteres så fornuftig som mulig. Da må taller på banen,  SSB og RR sin forvaltnings del bør vite sin besøkelsestid, og ikke opptre som Strutser :

1697794941_2018-12-2602_17_01.jpg.6ba7376a3f876fa1d255c2580e006c52.jpg

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Sitat artikkelen: "– Med andre ord: Dette blir spennende! Husk å vaske hendene og host i albuhulen, det kan bidra til at oljeprisen gjenvinner seg raskere. "

 

Sitat Halvor Sølvberg: "Er ikke dette en DIREKTE oppfordring til at «miljøvernere» bør hoste ut i luften så meget som mulig, så veit ikkje eg."

I grunnen ikke. Det er nemlig ikke sykdommen i seg selv, men tiltakene for å begrense spredning som påvirker økonomien/oljeetterspørselen/oljeprisen. Rent økonomisk hadde det lønt seg å bare la Korona sveipe over verden og bli ferdig med det så fort som mulig. De fleste i arbeidsfør alder blir ikke veldig syke, og om mange eldre og kronisk syke dør så går ikke det utover økonomien.

Så fra et miljøperspektiv er det best om Korona sprer seg langsomt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
stigmv skrev (1 time siden):

Sitat artikkelen: "– Med andre ord: Dette blir spennende! Husk å vaske hendene og host i albuhulen, det kan bidra til at oljeprisen gjenvinner seg raskere. "

 

Sitat Halvor Sølvberg: "Er ikke dette en DIREKTE oppfordring til at «miljøvernere» bør hoste ut i luften så meget som mulig, så veit ikkje eg."

I grunnen ikke. Det er nemlig ikke sykdommen i seg selv, men tiltakene for å begrense spredning som påvirker økonomien/oljeetterspørselen/oljeprisen. Rent økonomisk hadde det lønt seg å bare la Korona sveipe over verden og bli ferdig med det så fort som mulig. De fleste i arbeidsfør alder blir ikke veldig syke, og om mange eldre og kronisk syke dør så går ikke det utover økonomien.

Så fra et miljøperspektiv er det best om Korona sprer seg langsomt.

Eg vil ikke protestere på det Du skriv, til det kan eg for lite om BNP beregninger til dømes.

 

Men serviceneringer som fengselsvesen koster jo over 3 000,- for dag i Norge, og bidrar selvfølgelig godt. Et sykehjem er ikke fult så dyrt å drive pr insatt men bidrar godt det også.

Hiv medesin $ 15 000 i året pr tilfelle i US, i tilleg kommer advokater, leger, forsikringsprovenyer osv..... Og er på veg oppover, ref:

https://www.nrk.no/urix/aidssyke-far-slippe-inn-i-usa-1.6930033

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...