Gå til innhold

Koronaviruset og fotball (datoer i førstepost)


Snikpellik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
:utakt skrev (2 timer siden):

Det er sikkert ingen som protesterer veldig på å gi Liverpool tittelen, men hva med alle de andre? Skal tabellen bare fryses, så de som ligger nederst nå rykker ned? Og de som ligger an til opprykk i divisjonene under rykker opp?

Jeg tror at hvertfall de som ligger på nedrykksplass per i dag vil protestere "litt" på det. 

Eller kanskje ingen skal rykke opp / ned? Blir sikkert dårlig stemning av det og? 

De som ligger på opprykk og ikke får det kan få pengestøtten de som ikke rykker ned skulle hatt. 

Lenke til kommentar

Jo flere forslag jeg ser her inne, jo verre blir det. Ikke forslagene, men for hva som faktisk burde gjøres, dette er en helt utrolig vanskelig oppgave for de forskjellige forbundene (der sikkert mange ansatte også er i karantener/er berørt). Spennende å se hva utfallet vil bli, men tror man må belage seg på at noen blir tapere her mtp utfall. Og uansett, så er det faktisk ikke viktig. Jeg mener, vi elsker fotball - men det er fotball. Oppi alt som skjer så må man huske at fotball kun er den viktigste tingen av alle de uviktige tingene her i verden.

Når det kommer til spillerlønninger, så mener jeg de burde innse at de er entertainere. Dvs at de burde lønnes på lik linje som andre kjendiser blir lønnet når de ikke har arbeid å gjøre. Null. Jeg syns det er forkastelig av spillere å sutre over 30-50% lønnsnedgang når landet de spiller fotball i (Spania i dette tilfelle) er svært sterkt rammet (tusenvis døde) samt kommer til å stå i økonomisk ruin om det ikke finnes en løsning innen en viss tid. Vi snakker om fotballspillere som tjener 1-2-3-4-5-6 millioner kroner i uka. Da skal man ikke tjene 2 mill for å gjøre nada. Så mye koster ikke pizza som blir levert på døra. De spillerne som ikke har så mye penger (gjerne de yngre) kan heller få hjelp av klubben med penger til mat og slikt mens viruset herjer. Dette vil de da ha midler til mens de rikeste i stallen har sin lønn fryst

... dessuten; alle stjernespillerne drar millioner bare ved å eksistere på instagram uansett. Finnes faen ikke synd på de i det heletatt

EDIT: Jeg mener også det er naturlig at man burde ha en viss risiko forbundet med skyhøye lønninger som gjør at fotballspillere burde kunne stå på egne ben i situasjon som nå. I en situasjon der vi ser arbeidstakere som mister jobbene sine samt selvstendige næringsdrivende som mister alt de eier - for ikke å snakke om påkjennelsen av familie og venner som dør. Det er disse man må ta vare på nå. Ikke fotball-primadonnaer som tjener 2-3 ganger det en spansk husholdning tjener årlig - på én uke. 
(kilde)

Nå tror jeg ikke alle fotballspillere er sånn, men jeg blir så provosert over slike ting som dette. Sorry for ranten min, men jeg mistet enda mer respekt for Barcelona sine spillere nå

EDIT 2:
Ut mot ledelsen: godtar 70% lønnskutt

Dette var litt bedre nyheter, og jeg skal senke pulsen bittelitt. Likevel så betyr det at Messi fortsatt tjener 200k i uka på å ikke egentlig gjøre det han er betalt for. Så jeg syns fortsatt ikke synd på de i den forstand. Likevel, litt hyggeligere er det jo 

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Danielzu skrev (4 timer siden):

Alternative er å kun spille hengekampene. Rettferdig det. Er du på nedrykksplass så er det på egen maskin 

Det kan være en løsning, men det er ikke rettferdig det heller. Hvilke motstandere lagene har igjen er vidt forskjellige. Noen av de på nedrykksplass har "enkel" motstand, mens andre skal møte samtlige toppklubber.

Lenke til kommentar
bshagen skrev (4 timer siden):

Likevel så betyr det at Messi fortsatt tjener 200k i uka på å ikke egentlig gjøre det han er betalt for.  

Han får vel betalt for å trene og for talentet sitt? De taper jo allerede resultatsavhengige bonuser fremover pga lite spilling av kamper og på sikt også antakeligvis reklameinntekter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (3 minutter siden):

Han får vel betalt for å trene og for talentet sitt? De taper jo allerede resultatsavhengige bonuser fremover pga lite spilling av kamper og på sikt også antakeligvis reklameinntekter. 

Likevel. Føler liksom det blir som at man må betale Taylor Swift pga manglende inntekter fra konserter. De vi liksom skal synes synd på er de som er styrtende rike. Vi snakker hyper-rikinger i ung alder. Jeg greier ikke se noen grunn til at de nå ikke kan være på en «ulønnet» ferie i noen måneder, der de heller får en automatisk forlengelse av kontrakten når spillet er i gang igjen som tilsvarer tiden spillet har vært i pause

.. men det er nå bare min mening. Jeg har vel blitt for bitter oppigjennom åra :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (Akkurat nå):

Likevel. Føler liksom det blir som at man må betale Taylor Swift pga manglende inntekter fra konserter. De vi liksom skal synes synd på er de som er styrtende rike. Vi snakker hyper-rikinger i ung alder. Jeg greier ikke se noen grunn til at de nå ikke kan være på en «ulønnet» ferie i noen måneder, der de heller får en automatisk forlengelse av kontrakten når spillet er i gang igjen som tilsvarer tiden spillet har vært i pause

.. men det er nå bare min mening. Jeg har vel blitt for bitter oppigjennom åra :p

Jeg er enig i at overbetalte folk ikke burde klage over uteblitte inntekter. Men, de har en kontrakt. Det er som med fotballen i Norge. Har du ikke råd til å beholde dem permiteres de og plutselig så har de 2 ukers oppsigelsestid. 

Barca betaler for å holde på verdifulle spillere. Det er helt sikkert noen som vil overta kontrakten om de ikke kan det. 

Lenke til kommentar

Det gjelder jo alle klubbene i såfall? Barcelona er jo én av de største. Hvis det skulle skje så er jo de fort en av vinnerne.
Uansett, poenget er at Barcelona (og alle andre) sikkert har mange lojale supportere og som nå er i dyp dyp krise. Jeg håper fotballspillerne kjenner sin besøkelsestid og forstår at de som spillere eksisterer pga de - ikke omvendt

Lenke til kommentar

Ah, sorry @bshagen, gikk glipp av den :)

Nyheter:

Newcastle og Tottenham har valgt å permittere alle ansatte, bortsett fra spillerne og støtteapparatet. Kommer vel ikke som noe sjokk at det er nettopp de klubbene med Ashley og Levy som er først ute med dette, men flere klubber vil nok følge etter snart.

En som sikkert er stolt over kapteinen sin nå:

Pepe Reina (37) fryktet for livet: – Det var som om halsen lukket seg

Aston Villas keeper Pepe Reina forteller om hvordan han opplevde å bli smittet av koronaviruset.

– Det vanskeligste øyeblikket jeg opplevde var da jeg ikke lenger fikk puste. Jeg fikk ikke i meg oksygen. Det var det verste øyeblikket jeg har opplevd i livet mitt, sier keeperen.

– Jeg følte meg trøtt og slapp etter å ha opplevd de første symptomene på viruset. Jeg fikk feber, tørrhøste og en kraftig hodepine som aldri så ut til å forsvinne. Jeg følte meg konstant trøtt. Så kom frykten da jeg plutselig ikke klarte å puste. Det var noen uendelige minutter med frykt, det var som om halsen min hadde lukket seg, fortsetter Reina.

Mer: https://www.tv2.no/sport/11345201/
 


 

Solskjærs budskap til politikerne

Fra sitt hjemmekontor kommer Manchester Uniteds manager Ole Gunnar Solskjær et klart budskap til politikerne.

– Jeg så filmen «The Joker» her om dagen, og det var en tankevekker. Jeg mener – jeg tenker på folks mentale helse nå også, når en er isolert, og en er alene. Jeg mener det er viktig at fotballspillere nå er rollemodeller, og kan utgjøre en forskjell og sende ut oppmuntrende meldinger på sosiale medier, sier Solskjær i intervjuet med MUTV, før han kommer med en klart budskap til politikerne:

– Noen ganger er det vi som er heltene, men før øyeblikket er det de som jobber i helsevesenet som er de ekte heltene. Jeg ser hva som skjer i Norge også. Jeg tror alle nå innser at vi ikke må spare penger i helsevesenet. Helsen er den mest kritiske ting. Beklager at jeg ble litt politisk nå, men det engasjerer meg, slår han fast.

Mer: https://www.tv2.no/sport/11345412/
 


 

Marcus Rashford: Man Utd striker says 'helping children is important' during coronavirus pandemic

England and Manchester United forward Marcus Rashford says helping children is "very important" during the coronavirus pandemic and is working to get free food for those not in school.

"I am just trying to impact the next generation in a positive way," he said.

"I have done a lot of work with children and when I heard about the schools shutting down, I knew some kids would not be getting free meals at school.

"When I was at school, I was on free meals and my mum wouldn't get home until around six o'clock so my next meal would have been about eight o'clock.

"I was fortunate, and there are kids in much more difficult situations that don't get their meals at home."

https://www.bbc.com/sport/football/52091219
 

Sean Dyche up for finishing Premier League season behind closed doors in 'World Cup' type football feast

Burnley boss reckons a quarantined tournament could be the shot in the arm the nation needs

Burnley manager Sean Dyche has given his tentative backing to the prospect of the remaining 92 Premier League games being played behind closed doors during a televised “World Cup style” event this summer.

https://www.telegraph.co.uk/football/2020/03/30/sean-dyche-finishing-premier-league-season-behind-closed-doors/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som blir snakket mest om i dag:

Tottenham, som var den første klubben sammen med Newcastle til å permittere spillere, kutter lønna til alle "ikke-fotball"-ansatte med 20 prosent i stedet for å permittere (en løsning myndighetene tilbyr i stedet for å permittere). Det faller mildt sagt ikke i god jord hos mange. Harry Redknapp blant andre har uttalt seg:

- "Tottenham are owned by Joe Lewis, one of the richest men in the world, and his club are cutting the wages of all their non-football staff by 20 per cent. I can’t believe it."

Tottenham, Newcastle, Bournemouth og Norwich er foreløpig de eneste klubbene som har gjort dette. Tottenham og Newcastle ville definitivt hatt mer enn nok råd til å fortsette å lønne de ansatte 100%, mens det er mer forståelig at mindre klubber som Bournemouth og Norwich gjør dette. Det er ganske stor forskjell innad i klubbene hvor mye av omsetningen som brukes på lønn, her er såvidt jeg husker Everton, Chelsea og Liverpool klubbene som bruker høyest prosentandel av inntektene på lønn.

Samtidig pågår det forhandlinger om lønnskutt mellom spillerforeningen og klubbene. Spillerforeningen "misliker ideen om lønnskutt", blir det skrevet i mediene. Foreningen kan gå med på lønnskutt, men bare hvis lønna som uteblir nå blir utbetalt senere. Fra før er det kjent at Premier League-spillere i snitt tjener 123 ganger mer enn vanlige arbeidere (!). 

Som Nick Harris i Sporting Intelligence skriver: 

- "At PL level, at *most* clubs, the top 25-30 earners taking a pay cut of 25% for 3-6 months would mean nobody on non-playing staff would need any pay cuts at all. Yes, it's complex. No, nobody should *force* this on players. But it's doable. And invaluable PR."

Så får vi se hva som skjer og hva de blir enige om. Det er ganske komplisert og veldig mange av spillerne donerer allerede store summer av lønna til veldedige formål, men personlig vil jeg tro at de aller fleste av dem er positive til å ta et lønnskutt.

Lenke til kommentar

Helt enig, kanskje ikke 70% men 30-50% i det minste vil bidra til lønn for alle de ansatte og en redningspakke nedover i divisjonene. Tror som sagt helt ærlig at de fleste spillerne også ønsker det selv, men må huske på at spillerforeningen står ekstremt sterkt i Storbritannia. 

EDIT: Bare for å ha det klart, så kan ikke klubbene bare uten videre kutte i lønn til spillerne, det må bli enighet mellom diverse foreninger, ligaen, jussen må være riktig osv. De sitter i et møte i dag, så kanskje det blir annonsert noe snart.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...