Gå til innhold

Retro konsoll - Noen som har erfaringer med konsoller fra Kina?


Anbefalte innlegg

Ser det figurerer en del retro konsoll reklamer i sosiale media, og begynte å søke litt på disse maskinene. 

Ser de har veldig mange innebygde spill, hovedsakelig 8bit (NES) men noen har andre også, og noen har minnekort også slik at man kan laste ned spill selv i tillegg. 

Ser jo ut som en retro drøm, kontra de "offisielle" maskinene som bare har noen få spill lagret. 

Men er det noen som har erfaringer med disse, og er det egentlig lov å selge slike "u-offisielle" konsoller med en haug med spill? (eller risikerer dem søksmål fra Konami og andre spillutviklere?)

Har prøvd å søke etter "reviews" på nett men sliter med å finne legit reviews, mistener at reviews fra sidene de selges igjennom er fake (aliexpress feks.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såkalte ROMs er vel å regne som piratkopier her til lands, så om du kjøper slike maskiner med spill allerede "installert" så er det ulovlig. For å spille disse spillene bruker man emulatorer som emulerer NES, SNES osv. Det er så vidt jeg vet helt lovlig med slike emulatorer, men selve spillene har en copyright, så de kan du ikke bruke.

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg heller anbefalt deg en Raspberry PI med RetroPie installert, dette gir deg full kontroll til å sette den opp akkurat slik du ønsker selv, og RPI4 kan emulere opptil GameCube. 

Alternative så kan du gå for en RetroFlag GPI, en GameBoy skall med RP Zero, (med tredjeparter kan du bruke CM3 +)

Når det kommer til spill (Roms) så er dette i gråsonen, men kan med sikkerhet si at de typiske "kina butikkene" med 1000+ Nintedo spill inkludert ikke er lisensiert. Men du skal ikke være veldig bekymret som forbruker. 

Lenke til kommentar
zZkarmaZz skrev (16 minutter siden):

Personlig ville jeg heller anbefalt deg en Raspberry PI med RetroPie installert, dette gir deg full kontroll til å sette den opp akkurat slik du ønsker selv, og RPI4 kan emulere opptil GameCube. 

Kan jo nevnes at RetroPie foreløpig ikke har offisiell støtte for RPI 4, og jeg tipper at GameCube-støtte er mer i teorien? Den sliter hvertfall med god flyt i flere N64-spill.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Nimrad said:

Kan jo nevnes at RetroPie foreløpig ikke har offisiell støtte for RPI 4, og jeg tipper at GameCube-støtte er mer i teorien? Den sliter hvertfall med god flyt i flere N64-spill.

Stemmer at det ikke er noen offisiell støtte, men en alpha er rett rundt hjørnet. 
Men uoffisielle bilder er der ute, og funker greit. 

Lenke til kommentar

Takk for svar,

Men hvordan "tør" kina butikkene selge dette da, via ebay og aliexpress, uten at det kommer claims fra spillselskapene? Er det slik at spillselskapene ikke "bryr seg" ? (retro spill er jo big business) 

Har hørt om rasperry, men har styrt unna da jeg ikke har peiling på oppsett ol. (skjønte forøvrig lite av det som ble nevnt over her). Hva er det som gjør dette lovlig da? 

Vet dere om noen som har testet ut Kina pre-install greiene? Er ikke så bekymret for copyrights biten, lurer mest på kvaliteten og om det funker osv. 

Endret av Borger___
Lenke til kommentar

Gå for Retropi du :)

Er veldig enkelt oppsett, og du kan spille spill fra nes,snes, Playstation,N64,C64,Dreamcast og en haug med flere.

Støtter alt av stikker bare de har USB eller Bluetooth. Xbox stikker funker utmerket.

Slenger ved ett bilde av min. Har blitt brukt til utallige timer Mario Kart med noen snes stikker til småpenger fra ebay.

Lovligheten skal jeg ikke uttale meg om - men det er ingen problem å finne tilgjengelig spill iallefall.

IMG_20200310_182521.jpg

Gå for Pi4 om du kjøper. Mangler vel kansje støtte akkurat nå men når det kommer så blir det mye bedre ytelse i spill + 4K support.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 10.3.2020 den 18.29):

Gå for Retropi du :)

Er veldig enkelt oppsett, og du kan spille spill fra nes,snes, Playstation,N64,C64,Dreamcast og en haug med flere.

Støtter alt av stikker bare de har USB eller Bluetooth. Xbox stikker funker utmerket.

Slenger ved ett bilde av min. Har blitt brukt til utallige timer Mario Kart med noen snes stikker til småpenger fra ebay.

Lovligheten skal jeg ikke uttale meg om - men det er ingen problem å finne tilgjengelig spill iallefall.

Gå for Pi4 om du kjøper. Mangler vel kansje støtte akkurat nå men når det kommer så blir det mye bedre ytelse i spill + 4K support.

Takk, men som sagt, er ikke inne på de greiene, når jeg ser at produktet er kort tenker jeg med en gang at her må man ha "bygge pc fra bunnen av" erfaring. Jeg har vel satt i en ekstern hardisk en gang, og det er det liksom. Er ganske utålmodig også og liker ikke å plages med "ubrukervennlige ting", så det er vel derfor jeg ser mot "ferdig/ plug and play" løsninger. 

Kan du si noe mer om de Pi greiene, er det så enkelt? Hvorfor kommer de ikke med kabinett? Fungerer det som en medie boks ala Apple tv? Og kanskje aller viktigst: Hvor finner man spill, og er det mye styr og laste ned, installere å kjøre spill? 

Endret av Borger___
Lenke til kommentar

De kommer ikke med kabinett fordi folk kjøper/printer kabinett til det de skal bruke den til. Man får kjøpt de i kit med kabinett og strømforsyning (USB-C lader)

Fungerer som en Medieboks ja. Er tusenvis av forsjellige ting du kan installere på en raspberry pi. Selv bruker jeg en Pi til hver av mine 3dprintere, en som flyradar i vinduet mitt, og en som torrentserver. Det er en datamaskin som kan gjøre alt.

Installasjonen går ut på å kopiere noe filer over på ett minnekort (som er harddisken til pien).

Resten gjøres via enkelt setup på pien selv.

Man kopierer spill over til minnekortet og legger de i riktig mappe. F.eks SNES spill i SNES mappa osv. Installerer man flere konsoller (som gjøres enkelt via menyen) dukker det opp en ny mappe til den konsollen og man legger spillene der.

Spill får man tak i på diverse nettsider eller via torrent. Vil ikke linke deg noe da jeg ikke vet helt lovligheten som sakt.

 

Men du kan jo alltids kjøpe deg en 8bits konsoll fra kina altså. De koster ikke akkurat mye.

Dog er 8bit utrolig lite power så begrenset hva du får spilt..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

MiSTer eller RPi funker fint, eventuelt kan du kjøpe en original xBox, helst med chip, disse spiller helt fint alle de gamle spillene med emulatorer, men sliter selvfølgelig med Saturn/Dreamcast/N64 (men klarer noen N64-spill) og nyere.

De originale mini-konsollene kan også spille langt flere spill dersom man legger til litt "ekstra" software, mini-konsollene til Sony og Nintendo spiller så å si alle roms dersom man ønsker det, men de har et veldig begrenset utvalg originalt, nettopp fordi det mangler rettigheter for å legge til flere spill.
 

zZkarmaZz skrev (På 10.3.2020 den 12.37):

Alternative så kan du gå for en RetroFlag GPI, en GameBoy skall med RP Zero, (med tredjeparter kan du bruke CM3 +)

Eller FreePlay CM3, som passer i et GBA-skall (eller boxypixel aluminiums-skall), som bygger på CM3+ Compute Module.


Mange av disse kina-konsollene er bare skrot, men de funker nok. Kineserne bryr seg ikke om opphavsrettigheter, så japanske (og andre) spillselskaper har liten mulighet til å stanse jalla-kopiene kineserne spytter ut.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg liker håndholdte ting. Har hatt en slik liggende uten å bruke den: https://www.banggood.com/ANBERNIC-RG350-3_5-inch-IPS-Screen-64Bit-16GB-2500+-Games-Hanldheld-Video-Game-Console-Retro-Player-for-PS1-GBA-FC-MD-p-1616054.html?akmClientCountry=NO&&ID=43165&cur_warehouse=CN

Man må merke seg at når disse annonsene sier 2500+ spill, så får du normalt sett ikke med noen av disse. Ei heller emulatorene, som må installeres. Sikkert noen på eBay eller Etsy som legger ved spillene, men normalt sett må du skaffe roms selv.

Syntes rg350 var litt cheesy og buggy, så jeg brukte den ikke de første 8-9 månedene. I tillegg sluttet de med nødvendige firmware-oppdateringer ca to minutter etter at jeg kjøpte den. Vel, nå har jeg funnet den fram igjen og lagt inn Rogue firmware. Ting virker bedre. Fortsatt litt cheesy, men jeg kan ihvertfall spille de titlene jeg vil. Er på siste dungeon i Zelda - a Link to the past nå. På emulator, siden Nintendo virkelig ikke vil selge meg originalen. Skrev en lang greie om det, men visket det ut, siden det ble litt langt.

Har også bestilt noen andre tommel-joysticks, som jeg tror vil hjelpe. Om de noengang kommer. Bestilte dem for to uker siden, og de er ikke engang sendt ennå.

rg250 har forøvrig kommet i en eller flere nyere utgaver nå. Og det finnes andre tilsvarende. Kinakinsoll er litt morsomt, men har alltid noen helt ekstremt obskure OS, pluss en del andre quirks. Hadde et konsoll hvor strømtilførselen eksploderte da jeg satte inn kontakten. Kun lading via USB nå.

har forøvrig også kjøpt nesten alt hardware til å bygge et arcadekabinett, men det er en annen historie.

Lenke til kommentar

Stemmer mest på en PS Vita eller en PSP for retrogaming, selv om det begynner å dukke opp høvelig brukbare Kina-ting, men noe av det bedre stasjonære er faktisk første Xbox (den originale med 733 MHz Pentium/Celeron III og 64 MB RAM). Alle disse får du rimelig billig i dag.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (På 10.3.2020 den 12.13):

Såkalte ROMs er vel å regne som piratkopier her til lands, så om du kjøper slike maskiner med spill allerede "installert" så er det ulovlig. For å spille disse spillene bruker man emulatorer som emulerer NES, SNES osv. Det er så vidt jeg vet helt lovlig med slike emulatorer, men selve spillene har en copyright, så de kan du ikke bruke.

Nå er  vel ps1 ganske gammelt, så hvis man kjøper slik på ebay tviler på du risiker å bli tatt, kan være tollvesentet tar beslag i varen og sender den til politiet men er liten sansylig. da det ikke er lett å sjekke. største problemet med konsoller fra kina er nok de er ganske dårligere og begrenset, en del har ikke hdmi en gang bruker jack kabel med kun 1 lydkanal mono lyd så sier jo sitt.

Retro Classic Mini PS1 Game Console With 620 Games Mini Double Battle Game Min

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (15 minutter siden):

Hva klarer en Vita egentlig? Det er jo ganske gammel Hardware. En raspberry pie kjører N64 ganske så bra for tida.


Cortex A9, firekjerners med 2Ghz, som er raskere enn RPi3+ for eksempel.

Mange av N64 spillene kjører også helt fint på en OG Xbox, som er nevnt ovenfor her, med 733Mhz.

Lenke til kommentar
Glassmaneten skrev (14 timer siden):

Syntes rg350 var litt cheesy og buggy, så jeg brukte den ikke de første 8-9 månedene. I tillegg sluttet de med nødvendige firmware-oppdateringer ca to minutter etter at jeg kjøpte den. Vel, nå har jeg funnet den fram igjen og lagt inn Rogue firmware. Ting virker bedre. Fortsatt litt cheesy, men jeg kan ihvertfall spille de titlene jeg vil. Er på siste dungeon i Zelda - a Link to the past nå. På emulator, siden Nintendo virkelig ikke vil selge meg originalen. Skrev en lang greie om det, men visket det ut, siden det ble litt langt.

Hva mener du med "Cheesy"? Er det mye styr å legge inn spill? Kan du caste spill på skjerm eller må det spilles på enheten? 

 

LMH1 skrev (14 timer siden):

Nå er  vel ps1 ganske gammelt, så hvis man kjøper slik på ebay tviler på du risiker å bli tatt, kan være tollvesentet tar beslag i varen og sender den til politiet men er liten sansylig. da det ikke er lett å sjekke. største problemet med konsoller fra kina er nok de er ganske dårligere og begrenset, en del har ikke hdmi en gang bruker jack kabel med kun 1 lydkanal mono lyd så sier jo sitt.

Retro Classic Mini PS1 Game Console With 620 Games Mini Double Battle Game Min

Har du testet denne du linker til, vet du hvilke type spill som følger med? 

 

https://www.ebay.com/itm/The-Retro-Stick-Data-Frog-4K-USB-Wireless-Handheld-TV-Video-Game-NEW-Y-/402282332423?hash=item5da9e54107 . Kan forøvrig gi en liten review av denne, fikk den i vår, testet den så vidt i sommerferien: 

Pluss:

- Enkel å Installere, har HDMI og BT

- Bra bilde og en god del forskjellige spill

 

Minus: 

- Litt kjip kvalitet på stikkene (men de funker enn så lenge) 

- Mye spill men de fleste av de jeg egentlig ville spille er ikke der

- Kan ikke lagre "favoritter" slik at du må inn på undermenyer og browse 100vis av spill hver gang du skal spille, det gjør det hele ganske håpløst

- Kan heller ikke gå 1 tilbake på meny når du vil skifte spill, da må man avslutte og kommer helt tilbake til hovedmenyen, som i likhet med punktet over gjør det hele ganske håpløst

- Kun NES spill (savner bla. SNES og Sega Mega drive spill)

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Borger___ said:

Hva mener du med "Cheesy"? Er det mye styr å legge inn spill? Kan du caste spill på skjerm eller må det spilles på enheten? 

Jeg mener cheesy i den forstand at det virker litt billig plast-aktig. Har hatt en fem-seks originale håndholdte konsoller, Nintendo, NeoGeo... vel, mest Nintendo, og de bare kjennes mye bedre kvalitet. Men knappene og joystickene på rg350 fungerer helt utmerket uten noe forsinkelse. Skal likevel bytte joystickene da de er litt høye, og lave tommeljoysticker er noe jeg liker godt.

Ganske lett å legge inn spill og programmer. Jeg bruker ftp fra Mac’en. Men rg350 har ikke innebygget wifi, så det er via USB kabel. På PC, kan du nok få den rett opp som en nettverksdisk. Mere knotete på Mac, så jeg foretrekker ftp. Ellers så er det jo en del nytt med alle slike ting hvor man må legge inn og konfigurere alt selv, så det har vært spilt av en del YouTube videoer her. Men selve prosessen er ikke komplisert. Alle programmer og emulatorer legges i en mappe. Ingen installasjon. Roms kan ligge enten på det interne SD-kortet (som i så fall kanskje bør byttes til et større ett) eller på det eksterne. Sistnevnte var også lettere å gjøre via ftp enn å flytte over kortet, siden jeg har Mac som skriver usynlige ekstra filer til lagringsmedier. Dette skapte problemer.

Har ikke prøvd å spille på skjerm. Den har altså ikke Bluetooth eller wifi, så ingen casting, nei. Den har hdmi ut, men har sett noen diskusjoner om oppdateringer for å få dette til å virke. Tror ikke det funker rett ut av boksen. Det er nok ment som håndholdt først og fremst.

Det mest knotete med dette konsollet, er at diverse medfølgene programmer har ulike tastekombinasjoner for å f.eks. avslutte. Med en rekke ulike emulatorer som heller ikke er standardisert, er det ganske mange ulike måter å stenge en applikasjon på eller å få opp en meny; å trykke start, å trykke select, start + select, select pluss en annen knapp, power-knappen kort, osv. Det er mitt inntrykk at dette er typisk for slike «kinakonsoller» hvor ikke ett firma har laget alt som følger med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...