Gå til innhold

Hvilken BIOS-sensor for PWM-kjøling?


Sarasin

Anbefalte innlegg

God formiddag!

Har et hovedkort fra MSI (B450 Mortar Max), og fire kabinettvifter pluss Push/Pull på CPU. Prøver å sette opp systemet så lydløst som mulig, ettersom maskinen står i stua. CPU-viftene står naturligvis koblet til CPU-headeren, mens de to 140mm innviftene i front står på hver sin SYSFAN-header, og de to 120mm utgiftene står på en felles (splittet) SYSFAN-header.

Tanken er at ved lav temperatur skal alle viftene gå så lavt som mulig, og deretter gradvis bevege seg opp i hastighet (og lydnivå) ettersom temperaturen stiger.

I BIOS bruker jeg "Smart fan mode", med egen vifteprofil, men jeg kan velge mellom fire "Temperature Sources" som skal trigge viftene.

Disse er "CPU", "System", "MOS", og "Chipset".

Hvilken skal jeg velge for å få mest "riktig" step-up på viftene?

Frem til nå har jeg brukt CPU, men siden jeg har en 3600X som varierer veldig i temperatur, blir kabinettviftene veldig ujevne, i form av at de "tar av" i noe sekunder av og til.

Hjelp ønskes!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville heller ha laget en egen vifte profil i Bios. Satt alle viftene til det absolutt laveste, også så fort det blir noe load så spinner de opp sammen med CPU. I Bios kan du også styre når viftene skal øke.

Men vis du vil bruke smart fan, så burde du bruke CPU.

Lenke til kommentar

Men det betyr jo da altså at dersom CPU-temp hopper fra 45 til 57 grader et sekund (som den gjør på Ryzen), så vil alle fire casefans spinne opp tilsvarende. Det er akkurat det jeg prøver å unngå.

Hva er egentlig Chipset, MOS, og System-sensorene, og har noen en tanke om hvor på hovedkortet de befinner seg? Varme stiger jo som kjent, så den øverste og mest åpne vil jo muligens være den mest fornuftige å bruke?

 

Lenke til kommentar

På mitt hovedkort (Asus ROG Strix B450-F Gaming) så fikk jeg ikke til å velge noe annet enn cpu temperatur.

Løste det ved å legge inn en manuell vifte profil slik at:

opp til 55 grader så kjører viftene på en lydløs hastighet ("minimum", 40% og 54% på mine vifter)

øker så til f.eks 75% ved 65 grader på cpu

og så til f.eks 100% ved 75 grader på cpu

Tilsvarende for cpu:

opp til 55, gir 38%

67 grader gir 80%

75 grader gir 100%

Valgte også 63 sekunder som tid for vifte regulering for kabinett vifter (bare 3-4 sekunder på cpu vifte).

Chipset er vel B450 chipsettet som er en stor brikke på hovedkortet, holder ca 39 grader på mitt.

MOS er vel det mos-fet brikkene på vrm, dvs spenningsregulering på hovedkortet. Temperatur 60-100?

System temperatur er vel en måling av temp på hovedkort, 35-50 grader?.

Under volt (for spesielt interesserte):

Kan også nevne at jeg kjører negativ offset på core voltage = -0.0625

Og negativ offset på soc på -0.04375

Og at jeg begrenser max effekt med å sette ppt=82 (under PBO)

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...