Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til kjøp av bil: 30-50k


Anbefalte innlegg

Hei! Har de siste par årene kjørt stort sett kun ratcars til 5-15k som det ryker noe på hele tiden. Har underveis fikset dette selv, og bilene har ellers fungert greit for en student, og det har vært ålreit økonomisk å holde på sånn.

Men jeg begynner nå å bli ganske lei av å til stadighet måtte fikse en bil som det ryker noe viktig på, og er villig til å denne gang fleske litt til, i håp om å kanskje få tak i noe som sannsynligvis er driftsikkert nok til å holde ut et par år til jeg er i arbeid. 

Så spørsmålet mitt er egentlig, hva kan dere anbefale av relativt driftsikre biler i 30-50k prisklassen? Hva bør jeg se etter? Er fan av Audi, og ble anbefalt A4 1,9 av en kompis men vil gjerne gjøre mer research. 

Endret av ExtremeLudvig
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De bilene jeg har hatt til den prisen (Peugeot 306 og Toyota Avensis) har hatt behov for både det ene og det andre av mekk og fiks i løpet av alle årene jeg hadde dem. 

Først etter at jeg kjøpte bil til ca. 150.000 har jeg opplevd nogenlunde problemfritt bilhold. 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, 1Dr.E said:

Først etter at jeg kjøpte bil til ca. 150.000 har jeg opplevd nogenlunde problemfritt bilhold. 

Ja, antageligvis mest realistisk. Jeg ser den at jeg sannsynligvis er litt naiv i håpet om å finne noe til 30-50k som er problemfritt, men gjør et forsøk allikevel. 

Bilen trenger forsåvidt ikke å være problemfri, men om det finnes en biltype med motor og drivverk der ute som tradisjonelt sett går for å være "driftsikker" så er det det jeg er ute etter. Med andre ord noe man skal stole på på en langtur og slikt.

Småtteri som normale slitedeler er greit tenker jeg. Som sagt, ble anbefalt A4 med 1,9 motor da selve motoren i disse bilene visstnok skal "kunne gå til en million" hehe. 

Endret av ExtremeLudvig
Lenke til kommentar

For all del, Avnesisen tikka og gikk den. 

Brukte litt olje, men ellers ingen problemer med motoren. 

Problemene kom i form av, blant annet:

Lekk kjølevannspumpe, rust i bremserør, diverse dashbordlamper uten lys, falsk positiv varsellampe fra kamakselsensor, bakluke som låstes permanent og ikke lot seg åpne, lekkasje fra bensintank, defekt vindusheis, flere Quick-fix av lekk eksosanlegg, skjev forstilling. En god del flere ting også. 

Kjøpte bilen for 50.000 da den hadde gått 200.000 km, og hadde den i 5 år frem til 300.000. På slutten kosta jeg på 17.000 for å få den gjennom EU-kontroll (bl.a. bremser og bremserør). Solgte den for 15.000 med en haug av kjente feil. 

Så det var en billig bil, selv om jeg måtte kjøre rundt med ekstra kjølevæske i bagasjerommet og aldri fylle over halv tank fordi tanken lakk.

Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (1 minutt siden):

 

For all del, Avensisen tikka og gikk den. 

Brukte litt olje, men ellers ingen problemer med motoren. 

Problemene kom i form av, blant annet:

Lekk kjølevannspumpe, rust i bremserør, diverse dashbordlamper uten lys, falsk positiv varsellampe fra kamakselsensor, bakluke som låstes permanent og ikke lot seg åpne, lekkasje fra bensintank, defekt vindusheis, flere Quick-fix av lekk eksosanlegg, skjev forstilling. En god del flere ting også. 

Kjøpte bilen for 50.000 da den hadde gått 200.000 km, og hadde den i 5 år frem til 300.000. På slutten kosta jeg på 17.000 for å få den gjennom EU-kontroll (bl.a. bremser og bremserør). Solgte den for 15.000 med en haug av kjente feil. 

Så det var en billig bil, selv om jeg måtte kjøre rundt med ekstra kjølevæske i bagasjerommet og aldri fylle over halv tank fordi tanken lakk.

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar

Biler mellom 100' og 200' er de med størst risiko spør du meg.

Det er gammelt nok til at ting er utslitt og garanti er utløpt, gjerne rundt 10 pr gammelt med 100000+ km på. Men samtidig for dyr til å kunne skrote/selge unna billig uten å tape masse penger om det kommer en dyr reperasjon.

En kurrant bil til 25' er absolutt billigste bilholdet. Den har man til det skjer noe, så selger man videre for 10-15' til noen som skrur selv når det skjer noe man ikke klarer selv. Den er "inntjent" før året er gått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Biler jeg har kikket litt på underveis. Har dere noen kommentarer? 

Audi A4. Gått ganske langt, men er svært godt vedlikeholdt, og byttet motor på. Selges lokalt. Nettopp EU-godkjent. 
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=171996985

Audi A4. Gått 100k mindre, ser ålreit ut. 
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=172317683

BMW 3-Serie 316i. Nettopp EU-godkjent.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=168081350

Edit:
VW Jetta. Ganske bra for prisen? 
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=162433964
 

Endret av ExtremeLudvig
Lenke til kommentar
18 minutes ago, kremt said:

Hvorfor Audi og BMW?

Må nok innrømme at det har med preferanse å gjøre. Aller helst Audi. Jeg har inntrykk av at man fkan finne en krysning mellom god kjørekomfort og grei motor (riktig modell..) men ikke dreper lommeboka. Det vanskelige er å finne bilen med minst behov for heftig teknisk vedlikehold, som i utganspunktet er kanskje umulig i denne prisklassen, men gjør forsøket hehe. 

Har også sett på denne en god stund, den har ligget ute siden i høst(!) Glemte å legge den til i listen:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=162433964

Endret av ExtremeLudvig
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...