Gå til innhold

Trenger råd om medisinbruk og pistolskyting!


Anbefalte innlegg

Hallo! Jeg trenger noen med erfaring som kan dette jeg lurer på. Har gått på smertestillende i flere år men aldri tatt dem når jeg skyter (aktiv i pistolklubb ca 6mnd.)

Har STOR respekt for våpen, blir ikke ruset på disse medisinene, men vet WADA/antidoping Norge har regler... Er mine egne medisiner som jeg for forskrevet av fastlege. Går på depotmedisiner (en tablett blir sluppet over 12 timer). Har jeg lov til å skyte på disse? Legen sier jeg har lov å kjøre bil på de, men det er jo to forskjellige saker...
Elsker pistolskyting, vil søke på egen pistol etterhvert da jeg får mulighet. Har bestått sikkerhetskurs med prøve, aktiv skytter og kan håndtere håndvåpen. Har INGENTING på rullebladet (har drevet med sprenging)...

Googla litt rundt men jeg fant ikke noe jeg forstod, så jeg spør ekspertisen her!   (lurer også på om politiet sjekker medisinering eller om jeg må nevne hvis jeg søker våpen? Hva er reglene for dette?)

Setter pris på seriøse svar, Kampsport.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre det føreligg erfaring frå ein lik situasjon med lik medisinering så blir dette ei reint subjektivt vurdering. 

Så lenge du ikkje ruser deg på medisinane (eller andre rusmiddel) så skal det litt til før dette har betydning, men det kjem sjølvsagt litt ann på kva som feiler deg og kva medisin og i kva dosering du har. Den mest umiddelbare faren er nok at medisinbruken kan bli brukt mot deg dersom det også skulle oppstå ein anna kritikkverdig situasjon. 

Eg kjenner ikkje til korleis politiet sjekker opp søkarens helseopplysningar for å undersøke eventuelle helsemessige grunnar til å avslå søknaden. Det er ikkje utenkeleg at dei berre sjekker i eigne system om du har vært tatt for rusbruk, eskortert av politiet til psykiatrisk behandling, og liknande ting som politiet kan ha loggført i eigne system. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (52 minutter siden):

Med mindre det føreligg erfaring frå ein lik situasjon med lik medisinering så blir dette ei reint subjektivt vurdering. 

Så lenge du ikkje ruser deg på medisinane (eller andre rusmiddel) så skal det litt til før dette har betydning, men det kjem sjølvsagt litt ann på kva som feiler deg og kva medisin og i kva dosering du har. Den mest umiddelbare faren er nok at medisinbruken kan bli brukt mot deg dersom det også skulle oppstå ein anna kritikkverdig situasjon. 

Eg kjenner ikkje til korleis politiet sjekker opp søkarens helseopplysningar for å undersøke eventuelle helsemessige grunnar til å avslå søknaden. Det er ikkje utenkeleg at dei berre sjekker i eigne system om du har vært tatt for rusbruk, eskortert av politiet til psykiatrisk behandling, og liknande ting som politiet kan ha loggført i eigne system. 

Aldri hatt registrert misbruk med narkotika eller lignende.  Ruser meg ikke på medisinene. Har ryggskade som trenger omfattende ryggkirurgi. Og når jeg sier jeg ikke ruser meg betyr det; bruker legemiddelet som foreskrevet av fastlege, og kun den dosen. Ingen ulovlige rusmidler. 


Spurte i klubben m.t.p. om de ville "støtte meg" ved våpenervervelse, og de sa ja (da jeg nærmet meg 6mnders medlemskap og aktiv medlem.  (Ja vet FG godkjent skap er krevd før søknad) Vil bruke våpen til trening og skyte ved sikker "utebane" i på privat område som ikke det ferdes folk.

Hva var deres første våpen, gjelder håndvåpen/rifle/hagle osv.
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...