Gå til innhold

Hvor er konkurransen i mobilbransjen? Pris/data uendret i nærmere 10 år! Skandale!


Anbefalte innlegg

Noe er alvorlig galt med mobilbransjen i Norge, og jeg mener det er en skandale at verken media eller konkurransetilsynet griper inn.

Om en ser på priser og inkludert data i abonnementene for små/medium-brukere har dette vært mer eller mindre uendret i over 5 år, til tross for at forbruket har eksplodert, og til tross for at teknologien har utviklert seg noe helt enormt på samme tid. Noe er altså alvorlig gale når operatørene fortsatt kan flå norske forbrukerene uten at noen griper inn. Jeg tipset Konkurransetilsynet om dette for ca 1 år siden, men ingenting har skjedd.

Jeg har vedlagt noen eksempler. Alle som følger med i databransjen vet hvor vanvittig raskt utviklingen går. Om mobiloperatørene hadde fulgt utviklingen som resten av teknologibransjen gjør, ville det vært minst 10GB som skulle vært inkludert i de billigste abonnementene.

Det kunne også vært interessant å se en graf på hvor mye data en gjennomsnittskunde bruker, over de siste 10 år. Noen som klarer å finne data på dette?

 

Dere kan selv sjekke historiske priser her: https://web.archive.org/web/

 

mobil.thumb.png.f8ff20dd76d36b7a5aff530890e135ae.png

 

 

 

 

mobil2.thumb.png.a7458173e925ab4125cb0303f086aefe.png  

 

Endret av John-B
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe mer å tenke på:

EU krever at hele datakvoten kan brukes i EØS. Dette var ikke et krav i 2014.

 

Regner du litt på KPI så har vel egentlig prisen gått ned litt? 

 

Nå er det ikke særlig interessant å droppe prisene så lenge markedet i praksis er et duopol heller da ?

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Janvik said:

EU krever at hele datakvoten kan brukes i EØS. Dette var ikke et krav i 2014.

Regner du litt på KPI så har vel egentlig prisen gått ned litt? 

Joda, er klar over dette, men i den store sammenhengen blir det litt irrelevant - om det kun var f.eks. de siste 2 år vi snakket om, kunne dette forklart det. Men her snakker vi om over 5 år, som er en evighet i teknologibransjen.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Nidar2 said:

Det var ondskapen fra EU som ødela prisene og de få gode abonnementene vi hadde.
 

Nei, dette økte bare prisene med 30kr eller noe. Tidligere fikk en 1GB for 99 kr, mens etter innføringen kostet det 129,-. Det forklarer uansett ikke hvorfor operatørene mente en "småbruker" for nesten 10 år siden trengte 1GB, mens småbrukere i dag fortsatt kun har bruk for 1GB, mens det faktiske forbruket antagelig har mer enn tidoblet seg på samme tid.

Endret av John-B
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Nidar2 said:

Det var ondskapen fra EU som ødela prisene og de få gode abonnementene vi hadde.

Forøvrig artig sammenligning!

Du kan få 8 GB med fri tale i Sverige for 149 SEK. EU er ikke årsaken til de høye prisene i Norge.

Og om du tror mobil er ille, så burde dere ta en titt på bredbånd. Telenor tar nå 600 kroner per måned for deres billigste abonnoment.

Lenke til kommentar

Om man signerer avtale med Don Corleone, får man kanskje en grei mengde data på abonnementet. (Avtaletid og andre begrensninger) jeg har fått 25 GB for 299,-/mnd. Men det var å smyge inn bakveien og være særdeles høflig med en selger hos operatør. Ellers må man sutte på nippelen til operatørene til de finner det for godt å øke noe som helst med mengde for det du betaler for. Telenor er dog værstingen. De er eksperter på mikrofanturering og høye priser på totalpakka, selv om de insisterer på at deres abonnementer er sååååå mye mer enn bare tale, sms, MMS og data. Sprøyt sier jeg bare 

Lenke til kommentar

Det der er noe reinspikka tull. Kvotene holdes kunstig lave i Norge fordi operatørene har en gjensidig taus enighet om å holde de der. Vi leter etter Wi-Fi nett å koble telefonene våre opp mot fordi kvotene er lave, ikke fordi vi bruker telefonene lite. Vi ligger i sofaen og konsumerer media i rikelige mengder via Wi-Fi istedet for å ligge i skogen og gjøre det samme.

 

Jeg har per måned ca. 60 GB i forbruk via Wi-Fi. Samboeren har 40 GB. Jeg har innsett at jeg må betale mer for abonnementer og har nå 20 GB. Hun har et abonnement på 2 GB og snylter på meg når hun går tom. De klassiske unnskyldningene fra operatørene har blitt gjentatt så lenge at vi og de selv har begynt å tro på dem. Noen tilbyr jo 60-1000 GB/mnd om omstendighetene er riktig. Men da må en selge sjela si også!

 

Forresten, om dere tror at de norske operatørene er svære selskaper med mange ansatte, tar dere skammelig feil. Ja, Telia og telenor har mange ansatte, men resten av myggene har kanskje 10-20 ansatte. Resten er outslurcet. Selv Telenor har outsourcet support. Alle som outsourcet support tror at det er grøsselig store utgifter. Transcom, proffcom, Sykes, teleperformance lever alle av en grunntjeneste de leverer til kunden deres, som da er operatørene. Men det de egentlig lever av, er mersalg. Altså at Du og jeg kjøper større pakker.

 

Ice f eks benytter transcom. Når du har fått hjelpen din, så spør de alltid om du trenger noe, eller tilbyr en pakke osv. Det må de, man blir ansatt og det er en plikt som medarbeider å tilby oppslag/mersalg.

 

Det er ikke synd på noen av de selskapene. De dro er business og er avhengig av å levere tall til sine eiere, helst en økning i inntjening per kunde per år. Men det er fortsatt ikke synd på dem.

 Eneste gangene det skjer bevegelser i det norske markedet, er når det kommer inn en mygg og overselger en vare de ikke har råd til, kaprer kunder og blir så kjøpt opp en av de store, eller går konkurs. Men på veien har de klart å røre rundt i grøten. 

Lenke til kommentar

Det er nok eieren som har lagt inn et lite krav på økt inntjening på 1 GB abonnementet. Ice har jo selvfølgelig brukt mye penger siden 2013. Det kan jo hende de på toppen vil ha litt tilbake.. og økningen er jo for lite til at folk flest gidder å ta affære og bytte operatør...

Lenke til kommentar

Ice har utbygget dekning over hele landet og samtidig betalt penger til Telia for å bruke deres mobilnett. Ice har brukt mye penger de siste årene og har gjeld som må nedbetales.

Er det ikke egentlig ganske unødvendig å ha 3 leverandører utbygge mobilnett på samme steder? Jeg skulle tro det vil bli billigere hvis staten fikk ansvaret for å bygge ut mobilnettet og telekommunikasjonselskapene bruker mobilnettet.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Camlon said:

Ice har utbygget dekning over hele landet og samtidig betalt penger til Telia for å bruke deres mobilnett. Ice har brukt mye penger de siste årene og har gjeld som må nedbetales.

Er det ikke egentlig ganske unødvendig å ha 3 leverandører utbygge mobilnett på samme steder? Jeg skulle tro det vil bli billigere hvis staten fikk ansvaret for å bygge ut mobilnettet og telekommunikasjonselskapene bruker mobilnettet.

Kan gå begge veier det, veinettet er jo ikke akkurat Norges stolthet... 

Lenke til kommentar
Camlon skrev (12 timer siden):

Ice har utbygget dekning over hele landet og samtidig betalt penger til Telia for å bruke deres mobilnett. Ice har brukt mye penger de siste årene og har gjeld som må nedbetales.

Er det ikke egentlig ganske unødvendig å ha 3 leverandører utbygge mobilnett på samme steder? Jeg skulle tro det vil bli billigere hvis staten fikk ansvaret for å bygge ut mobilnettet og telekommunikasjonselskapene bruker mobilnettet.

Selv Kina har 3 stats opererte nett. Stort sett bare Cuba og Nord-Korea som har ett nett. Du kan jo reise dit å se hvor bra nett er i Kommunistiske land.....

Det som er blitt populært er felles nett mellom to eller flere operatører på bygda. Men det tror jeg ikke skjer i Norge med mindre neste nødnett går felles til Telenor, Telia og ICE.

Gardermoen er felles mellom Telia og Telenor, T-Banen mellom alle. Men de har egne sendere - bare antennene som deles.

Sverige og Finland bla. har felles nett mellom to operatører alt etter teknologi. Samme til dels i UK. Og der kommer mere 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...