Gå til innhold

Fond eller lignende i disse nedgangstider - hva burde jeg gjøre?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har ca. 80 000 stående på en sparekonto, som jeg vet jeg ikke kommer til å ha umiddelbart behov for i nær fremtid. Jeg kan lite om økonomi, men ettersom jeg leser at børsene stuper over alt - er dette et interessant tidspunkt for å sette pengene i fond, og i så fall, hva slags type? Det gjør meg ingen ting å ta litt risiko, og som nevnt, så har jeg et relativt langsiktig tidsperspektiv på dette. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et globalt indeksfond er det tryggeste, og statistisk sett gjør de det like bra over tid som et aktivt forvaltet fond.
Jeg hadde satt det i f.eks. DNB Global Index e.l.

 

Angående tidspunkt så kan det være bra eller dårlig å gå inn nå. Dersom coronaviruset sprer seg ytterligere, og frykten øker, er det nærliggende å tro at markedet vil fortsette nedover. Men det er også mulig at det vil gå oppover fremover. Som generelt i aksje- og fondsmarkedet er det vanskelig å vite eksakt når man bør kjøpe seg inn og når man bør selge seg ut. Ingen sitter med fasiten.

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar

Takk skal du ha, det gir mening.

Sånn sett er det kanskje tryggere å avvente noe, og heller satse på å kjøpe så fort pilene/optimismen begynner å peke oppover? Det er ikke så viktig for meg at jeg kjøper nøyaktig på bunnpunktet, og selvfølgelig blir det jo mye spekulasjon her, men det virker samtidig som en fin mulighet å gå inn når det ikke går superbra med markedet.

Lenke til kommentar

Når du har langt tidsperspektiv på det, så tror jeg ikke et par prosent nedgang vil gi nevneverdig økt gevinst over tid. Selvfølgelig er det jo kjekt å treffe på bunn, men det er alltid spekulasjoner og svingninger.

Jeg hadde nok ventet et par uker til Corona-situasjonen var avklart før jeg slang meg på fondet.

Lenke til kommentar

Amerikanske børser startet ganske trist idag, utløste handelsstopp etter få minutter grunnet kraftig fall. Euroen ligger på 10,90. Så kan være litt ugreit og humpete med investeringer nå. Det ligger jo allerede 5-10% valutabommert i den eurokursen. 

Blir interessant å se om 750 er det nye tallet til Oslo børs, eller om den spretter fort opp til 900 igjen.  

Lenke til kommentar
Binkobing skrev (2 timer siden):

Sånn sett er det kanskje tryggere å avvente noe, og heller satse på å kjøpe så fort pilene/optimismen begynner å peke oppover?

Du som amatør skal ikke prøve å time markedet. Du har ingen forutsetningen for å klare det. Det er ikke noe særlig billig aksjemarked nå. Det var billigere i sommer, så det er ikke noen grunn til å gå mann av huse for å kjøpe nå. Sparepenger skal du gjøre langsiktige, gjennomtenkte valg med. Aksjefond er et lurt valg om du har 5-10 års horisont eller mer. 

Lenke til kommentar

Nå spørs det jo om renten på sparekonto også vil gå ned fra det lave nivået den allerede ligger på.

Vurdere selv å hive inn noe i fond, men det blir via sbanken og da tar det noen dager før man kjøper i banken til man får det. (som irriterer meg litt, men sånn blir det vel når man har 0 peiling selv) - Personlig vil jeg vente ennå en stund før jeg kjøper via aksjesparekontoen. Jeg har tro på at det vil synke en god del til. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...