Gå til innhold

– Tidsklemma på jobb gjør at vi sliter med innovasjon og samarbeid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

" når vi vet at vi egentlig burde eksperimentere, jobbe annerledes og innovere i liten og stor skala. Vi er fanget i en catch 22."

Ja, mange gode refleksjoner, men bildet er mer komplekst enn det som kommer frem her.

Jeg er "Oppfinner", og sier det fordi jeg har 6 patenter, 4 til behandling hos Patentstyret og 1 under arbeid.

I dag raser oljeprisen nedover på Oslo Børs, hvor jeg nettopp hørte 12% ned de 1. minuttene.

Det som skjer nå måtte skje før eller siden, og senest i høst stod daværende oljeminister, Freiberg, på TV og proklamerte regjeringen sin politikk på området: Norge skal drive med olje og gass lenge, lenge, lenge, lenge.

Ved å gjenta budskapet 4 ganger understreket han at olje og gass er fremtiden for Norge, og kanskje regjeringen egentlig tror at forskningen tar feil, og at global oppvarming er "fake news"?

Det som skjer nå har ligget i kortene i flere år, ved at de oljeproduserende landene ikke blir enige om produksjonskutt for å stabilisere oljeprisen.

Norge blir taperen, ved at vi har den mest kostbarre måten å produsere olje på.

Den fallende kronekursen viser vel at markedet ser Norge sitt problem med oljeøkonomien, men ikke vi selv.

Så til innovasjon, hvor artikkelforfatteren peker på et problem med manglende tid og kanskje "kompetanse"?

Kan underskrive på dette, da jeg ble oppfinner som pensjonist.

Det med kompetanse kan også være en faktor, da tilfeldighetene gjorde at jeg fikk lagt INVENTOR inn på PCen, og uten dette programmet ville patentsøknadene vært umulige.

Mye frustrasjon i starten når dette programmet skulle brukes, men ser hvor fantastisk verktøy et tegneprogram som INVENTOR er for de som skal få noe fra hodet og ned på et papir.

Samtidig er det også et tankekors at når jeg går offentlig ut med 6 patenter er det ingen økonomer som finner dette interessant?

Oppfinnere havner tradisjonelt i "Dødens dal", og økonomene står på kanten av graven og ser om noen kanskje våkner til live igjen.

Da er tiden inne til å kjøpe de beste opp, men unngå for all del "Risikofasen".

Dagens folk i regjeringskontorene tenker også som tradisjonelle økonomer, og det finnes egentlig ikke kapital til å teste patenter, dersom noen gode skulle dukker opp.

Lenke til kommentar

Norge har vel aldri hatt noen kultur for industrialisering, ei heller venture kapitalisme, banker skyr slikt som pesten med mindre du har absolutt sikkerhet i fast eiendom.

Så at patentinnehavere sliter er normalen, mang tar med seg ideene til Sverige som har kultur for og få noe ut av ideer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...