Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Frustrert av corona-hysteriet.


Gjest c2445...706

Anbefalte innlegg

Gjest c2445...706

Nå begynner jeg å bli litt frustrert over alt corona-hysteriet. Har i mange år slitt med stadige forkjølelser som ofte varer hele vinteren. Ingen utredninger har gitt noen klare svar bortsett fra at immunforsvaret blir svakere gjennom vinteren. Det er ofte symptomer som hosting, rennende nese, sår hals, øreverk osv. I disse tider opplever jeg at enkelte ser stygt på meg når jeg er på butikken og andre steder. Er selvsagt nøye med hygiene og tar hensyn til andre, men slik det nå så blir enkelte nærmest hysteriske når noen hoster i nærheten! 

Dette er ikke spørsmål, bare noen tanker om hvordan det er å være vanlig forkjølet i disse tider...

Anonymous poster hash: c2445...706

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+234981
MittNavnErTatt skrev (18 minutter siden):

Vis hensyn og bruk maske hvis du går rundt og hoster. Det skulle vært påbudt med maske for hele befolkningen.

Alltid, ved hoste?

Endret av Slettet+234981
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Gadden said:

Alltid, ved hoste?

Det skulle vært påbudt for alle nå, hele tiden.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30229968

" It was found that a 50% compliance in donning the device resulted in a significant (at least 50% prevalence and 20% cumulative incidence) reduction in risk for fitted and unfitted N95 respirators, high-filtration surgical masks, and both low-filtration and high-filtration pediatric masks. An 80% compliance rate essentially eliminated the influenza outbreak. "

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
MittNavnErTatt skrev (1 time siden):

Vis hensyn og bruk maske hvis du går rundt og hoster. Det skulle vært påbudt med maske for hele befolkningen.

Folkehelseinstituttet anbefaler det motsatte, du som privatperson som ikke jobber innen helsevesenet bør ikke gjøre dette da det kan faktisk gjøre at spredningen blir verre:

Sitat

Hvorfor kan munnbind utgjøre en smitterisiko?
Munnbind er ubehagelig å ha på, og som regel vil ufaglært personell som har munnbind på hyppig berøre munnbindet og ansiktet for øvrig. Dersom man har vært i kontakt med urene flater kan man fort komme i kontakt med øyne og munn og på denne måten øke risikoen for sykdom.

https://www.fhi.no/sv/influensa/sesonginfluensa/rad-om-influensa/bruk-av-munnbind-utenfor-helsetjenesten-er-ikke-anbefalt/#hvorfor-kan-munnbind-utgjoere-en-smitterisiko

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
4 hours ago, Guest c2445...706 said:

Nå begynner jeg å bli litt frustrert over alt corona-hysteriet. Har i mange år slitt med stadige forkjølelser som ofte varer hele vinteren. 

Anonymous poster hash: c2445...706

Hysteri? Om du går rundt med en forkjølelse nå og i tillegg skulle få corona kan oddsene fort spille mot deg, med mindre du er under 10 år. 

Så hvordan reagerer du når en annen rundt deg hoster? Som potensielt kan ha corona og kan eventuelt ta livet ditt om du skulle være uheldig? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Omnia vincit amor said:

Folkehelseinstituttet anbefaler det motsatte, du som privatperson som ikke jobber innen helsevesenet bør ikke gjøre dette da det kan faktisk gjøre at spredningen blir verre:

https://www.fhi.no/sv/influensa/sesonginfluensa/rad-om-influensa/bruk-av-munnbind-utenfor-helsetjenesten-er-ikke-anbefalt/#hvorfor-kan-munnbind-utgjoere-en-smitterisiko

Hva det amatørmessige norske folkehelseinstituttet anbefaler er det ingen poeng i å ta seriøst.
Den linken jeg viste til var forskning av National Center for Biotechnology Information som er underordnet NIH i USA. Du bør heller lese den enn en hastemelding fra FHI skrevet etter et utbrudd allerede var startet for å overbevise folk om å ikke kjøpe opp alt av masker. Begrunnelsene til FHI er og ganske latterlige.

 

Munnbind er primært konstruert for å hindre smitte fra helsepersonell til sårbare pasienter. De er altså konstruert for å hindre smitteoverføring fra den som bærer munnbindet. De har imidlertid også en beskyttende effekt for de som har det på ved at de hindrer større dråper å trenge inn til luftveiene fra omgivelsene.

Hvis hele befolkningen bruker de så vil det jo naturligvis føre til at folk beskytter hverandre ved å bruke disse. Det er og forskjell på munnbind og åndredrettsvern, men munnbind fungerer og når det kommer til å ikke videreføre egen smitte. Hvorfor vil de ikke at folk skal bruke det da? Det er ikke nok munnbind på lager fordi de selv har ikke forventet at en pandemi kan ramme Norge, ganske latterlig da de hadde samme problemet under svineinfluensaen (selv om den ikke kan sammenlignes i dødelighet).

For at munnbindet skal ha en smitteforebyggende effekt for den som har det på må det imidlertid sitte tett rundt munn og nese. Dette er vanskelig å få til uten trening. Munnbind ja, åndedrettsvern er relativt lett å få til å sitte tett, halv og helmaske enda lettere.
Videre har munnbindene begrenset effekt og levetid. De har kun effekt overfor større partikler (som dråper) og må byttes med jevne mellomrom, noe som ofte ikke blir fulgt opp. Det er bare å følge det opp.

Munnbind er ubehagelig å ha på, og som regel vil ufaglært personell som har munnbind på hyppig berøre munnbindet og ansiktet for øvrig. Dersom man har vært i kontakt med urene flater kan man fort komme i kontakt med øyne og munn og på denne måten øke risikoen for sykdom. Har de gjort noen forskningsstudier på dette? Jeg for min del synes det er lettere å la være å ta meg i ansiktet med munnbind og vernebriller på enn av.

 

Nei, dette handler om at det ikke er nok utstyr i helsevesenet fordi FHI ikke har vært forberedt på eventuelle situasjoner. USA har og kommet med lignende uttalelser etter utbruddet skjedde, handler bare om mangel på verneutstyr.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er nok mye verre enn hva noen ønsker å fortelle oss. Tenker myndigheten vet at 25-50% av Norges befolkning blir smittet innen et år og at 50 - 150.000 blir å stryke med (ca 5%). Selvsagt blir helsevesenet å bryte sammen da dette vil ramme helsearbeiderne hardest. Akkurat nå driver dem å kjøper seg tid mens dem planlegger for et slikt senario. Ti-tusenvis av "vanlige folk" har den siste uken fått influensa, men dem blir nektet å ta en corona-test. Når dødsfallene begynner til helgen og eksploderer til uken, så blir nok hele Norge stengt ned på samme måte som det vi ser i Kina og Italia.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
MittNavnErTatt skrev (6 timer siden):

Hva det amatørmessige norske folkehelseinstituttet anbefaler er det ingen poeng i å ta seriøst.

Men en masse ukvalifisert vås fra en anonym forumbruker som kun er ute etter å spre frykt bør vi høre på? 

Lenke til kommentar
Professor Balthazar skrev (9 timer siden):

Tenker myndigheten vet at 25-50% av Norges befolkning blir smittet innen et år og at 50 - 150.000 blir å stryke med (ca 5%).

Hvorfor tror du dødeligheten i Norge vil ligge på 5%? Det kan vel være at mange flere enn de vi vet om har vært smittet uten å bli syke, og at dødsraten vil synke når vi får bedre oversikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (2 timer siden):

Hvorfor tror du dødeligheten i Norge vil ligge på 5%? Det kan vel være at mange flere enn de vi vet om har vært smittet uten å bli syke, og at dødsraten vil synke når vi får bedre oversikt.

Tallene fra Italia tilsier at ca. 5% av dem med påvist smitte vil dø. Nå har vi ca. 200 smittede i Norge, tipper vi har rundt 10 døde personer innen en uke. Isolasjon av smittebærere vil kunne forsinke utviklingen litt nå i startfasen, men på sikt så vil nok bortimot alle bli eksponert for viruset.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, Fnix said:

Hysteri? Om du går rundt med en forkjølelse nå og i tillegg skulle få corona kan oddsene fort spille mot deg, med mindre du er under 10 år. 

Så hvordan reagerer du når en annen rundt deg hoster? Som potensielt kan ha corona og kan eventuelt ta livet ditt om du skulle være uheldig? 

Finnes det faktisk forskning på at man er i trøbbel med forkjølelse + corona? 

Endret av Benbjo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
13 hours ago, Benbjo said:

Finnes det faktisk forskning på at man er i trøbbel med forkjølelse + corona? 

Noen akademiske artikler som tar for seg kun forkjølelse har jeg ikke men generelt: https://www.statnews.com/2020/03/03/who-is-getting-sick-and-how-sick-a-breakdown-of-coronavirus-risk-by-demographic-factors/

De generelle helserådene sier "de som er syke fra før og de med nedsatt immunforsvar" hvor en kraftig influensa eller forkjølelse vil kunne midlertidig oppfylle begge kriterier. Man trenger ikke å stryke med, men kan få et kraftigere sykdomstilfelle enn om man var helt frisk.

 

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Fnix said:

Noen akademiske artikler som tar for seg kun forkjølelse har jeg ikke men generelt: https://www.statnews.com/2020/03/03/who-is-getting-sick-and-how-sick-a-breakdown-of-coronavirus-risk-by-demographic-factors/

De generelle helserådene sier "de som er syke fra før og de med nedsatt immunforsvar" hvor en kraftig influensa eller forkjølelse vil kunne midlertidig oppfylle begge kriterier. Man trenger ikke å stryke med, men kan få et kraftigere sykdomstilfelle enn om man var helt frisk.

 

Tror det er snakk om litt andre sykdommer enn forkjølelse. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest c2445...706
Fnix skrev (På 9.3.2020 den 1.49):

Hysteri? Om du går rundt med en forkjølelse nå og i tillegg skulle få corona kan oddsene fort spille mot deg, med mindre du er under 10 år. 

Så hvordan reagerer du når en annen rundt deg hoster? Som potensielt kan ha corona og kan eventuelt ta livet ditt om du skulle være uheldig? 

Bekymrer meg ikke mye. Har knapt opplevd ordentlig influensa, blir bare vanlig forkjølet, men det kan til gjengjeld vare i måneder om gangen. 

Anonymous poster hash: c2445...706

Lenke til kommentar
Gjest c2445...706

TS her: Nå har jeg vært i kontakt med både legevakt og fastlege om mine langvarige plager. Begge mener jeg må være i karantene inntil jeg er helt symptomfri. Mistenket at det kan det ta sin tid med tanke på hvor lenge det pleier å vare når det først er i gang. Ingen vet hva som er årsaken, blir ikke testet for virus eller noe annet, og ingen kan svare på om det jeg sliter med plasserer meg i den sårbare gruppen.

Anonymous poster hash: c2445...706

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...