Gå til innhold

Ønsker å lære meg React


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å lære meg React, og har sett litt på YouTube om React programmering

Det ser ut til at en stor andel bruker NodeJS. Bør man bruke NodeJS når man tar i bruk React?

 

Når jeg utvikler foretrekker jeg Java med Spring Boot som backend.

Fungerer React bra med Spring Boot?

 

Er det vanlig å bruke REST backend for en React-applikasjon, i stedet for å bruke Thymeleaf/JSP?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, waremanu said:

Jeg ønsker å lære meg React, og har sett litt på YouTube om React programmering

Det ser ut til at en stor andel bruker NodeJS. Bør man bruke NodeJS når man tar i bruk React?

 

Når jeg utvikler foretrekker jeg Java med Spring Boot som backend.

Fungerer React bra med Spring Boot?

 

Er det vanlig å bruke REST backend for en React-applikasjon, i stedet for å bruke Thymeleaf/JSP?

Hei, 

I jobben min nå så har vi spring boot med rest backend. React frontend. Ikke noe problem det! 

Hva backenden er spiller egentlig ingen rolle. 

Fordelen med node sånn sett er at man klarer seg med 1 språk 

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar

React og Spring Boot funker som hånd i hanske, det er en svært vanlig kombinasjon. Thymeleaf/JSP er vel derimot ikke så vanlig når man begynner på et nytt prosjekt. Men det er fullt mulig å videreutvikle et gammelt system med JSP sider og lage nye i React. Men da blir det likevel en rest-backend, i tillegg til de gamle JSP-sidene, som regel.

Node gjør utvikleropplevelsen smooth, men til syvende og sist bryr ikke browseren seg om hva som serverer sidene. Så når du skal lage backend i Spring Boot vil du sikkert kjøre node på pc'en din når du utvikler, men når du skal legge det ut på server pakker du react-applikasjonen med webpack og lar en vanlig webserver serve den ut. (Husk at en React-applikasjon er kun en haug med statiske filer som det ikke skjer noe som helst magisk med før innlasting i webbrowseren) Det kan til og med være den samme tomcat-en som ligger i spring-boot rest-backend'en, men da får du en slags kvasi-monolittisk app, som dog kan være praktisk i mindre prosjekter. 

Alternativet er jo om backenden også er skrevet i TypeScript/Java-script; da er det naturlig å bruke node på backend også i drift på server. Mrk. at du kanskje bør sjekke ut deno også, arvtageren til node.

Lenke til kommentar
waremanu skrev (15 timer siden):

Er det vanlig å bruke REST backend for en React-applikasjon, i stedet for å bruke Thymeleaf/JSP?

Thymeleaf/JSP gjør "det samme" som react, så skal du lage noe fra scratch, bør du velge hva du vil gå form. React + rest er veldig vanlig ja. Ofte er rest-biten i node, men kan du spring boot så ville jeg brukt det.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Du kan bruke React med hvilken som helst backend. Vi bruker Django/Python + React Native for mange mobilapper. Dersom du vil lære React, anbefaler jeg å først lære Javascript (moderne Javascript, arrow functions, klasser mm) ordentlig først. 

 

Å bruke en Node/Express server som backend er ganske vanlig, siden mange utviklere jobber fullstack med JS, så samme språk og utviklere kan brukes både på frontend og backend. Jeg skriver mest i Python, så vi bruker Django som Rest API. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...