Gå til innhold

Renault: – Nå sier kundene at elbilene har for mye rekkevidde


Anbefalte innlegg

44 minutes ago, tjavel said:

Tror markedet og utvikling tar seg av at det er biler til alle ønsker :) Størstedelen av Europeiske markedet i fremtiden trenger ikke 400km når er matpakkebiler, ser på hvor populær Leaf var i Norge selv da den ikke hadde så mye rekkevidde. Så folk flest vil klare seg med mindre men kanskje med mulighet til å øke. En kan se for seg at leiebil med lengre rekkevidde blir rimeligere, bil-deling, flere bruker lyntog i stedet for autobahn, ...

 

Etterhvert som battereiene får bedre energitetthet så blir det mange varianter slik som de du viser til også.

 

Tanken her er at overgangen til el kommer til med tiden å gi mye større fleksibilitet i modeller og design siden batteri og motor vil ta mindre plass, og man kan lage mere modulariserte biler, slik som MEB plattformen eller GM sin https://www.theverge.com/2020/3/4/21164513/gm-ev-platform-architecture-battery-ultium-tesla.

 

Edit: ser for meg at fremtidens biler er noe som da man bygde PCer fra komponenter fra Komplett, at man til og med gjøre DIY med deler man bestiller og får levert på døra. Morsom artikkel https://www.instructables.com/id/Build-your-own-Electric-Car/

 

Folk flest klarte seg med leaf i det daglige fordi de hadde en børstraktor stående parat når de skulle gjøre noe seriøst. De eneste jeg kjente som kun hadde leaf, prøvde seg på ett familiebesøk.. de sa "aldri mer" og det var ikke tantens skyld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
36 minutes ago, jr_605 said:

Dette varierer ganske mye mellom dagens biler også: Jeg har en Ioniq (forrige modell) som lader 60-68kW på ett 28kWh-batteri. Denne ladefarten holder den fra start til rundt 75% soc etter min erfaring. Selv på langtur kan jeg ikke huske å ha ladet denne bilen mer enn 15-18 minutter.
Bilen har ganske kort rekkevidde (ca 220 km på sommeren/170 på vinteren) men jeg kan ikke si at det har vært ett problem (på den måten jeg bruker den iallefall)

De gamle Ioniq er litt spesiell der ja. Lader raskt til tross for lite batteri.

Den nye Ioniq med større veskekjølt batteri lader ironisk nok mye saktere.

Men andre biler med større batteri klarer 150-250kW.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Ser man på tallene fra linken der tall fra spritmonitor ble presentert ser man at hybridbiler med store motorer og små batteri (som var eneste alternativ den gangen) hadde liten reduksjon i forbruk. Den eneste bilen tilgjengelig med stort batteri og liten motor var BMW rex

Den hadde et forbruk i snitt på 0,1 liter PR mil. Dette konseptet kan forbedres radikalt på fremtidige biler. Husk at hybrid biler er spesial designet for den europeiske kjøresyklusen og ikke noe mere. Dagens hybrider er vesentlig bedre. Men ingen har stort batteri og liten motor. Der ligger potensialet.

Oppgitt forbruk for hybridbiler kan en bare se bort fra. Ta utgangspunkt i egnen behov for å beregne forventet forbruk (testene er basert på fast kjørelengde, for samme bil og 25 km er forbruk 0,0, om testlengden er 100 mil så ville hybriden bruke mer enn sin rene bensintvilling (ca)).

Så på X545e på spritmotor.de og snittforbruk var 8,23 liter per 100 km. For tilsvarende bensinbiler var forbruket 11,3 liter per 100 km (imidlertid bare tre biler her, en kjørt 62.300 km, øvrige 5.500 og 4030 km, så tynt grunnlag). Denne type bil som gjerne kjøres langt og på autobahn og med kort rekkevidde, er verste tilfelle for hybridbiler. Allikevel er forbruket altså redusert med 27%!

Snart får en batteri på 20 kWh som veier 60 kg. Kombiner dette med en enliters, tresylindret bensinmotor på 70 kW og 40 liters tank, så har en samlet rekkevidde på 900 km, elektrisk på 100 km og redusert CO2-utslipp på typisk 90% i en C-klasse bil (ca treserie BMW). Enkel konstruksjon med elmotor som smal skive mellom motor og girkasse, kan kjøre så langt en vil og trekke enorme tilhengerlass!

Ville selv gått for en ren elbil, men skisserte bil er et godt kompromiss i dag og femti år framover!

BMW i3 Rex er en suksess i den grad at med lengre rekkevidde (større batterier) er bilen nedlagt. Så glem denne løsningen! 

Lenke til kommentar
Tallak Tveide skrev (6 timer siden):

Hybridbiler har vist seg i praksis å firurense nesten like mye som fossilbiler. Hva er da poenget? Når man skal planlegge for fremtiden må man ta fremtidige behov i betraktning. Vi skal bruke ca 0% fossilt drivstoff. Hybridbiler har ingen plass i fremtiden.

https://www.dinside.no/motor/ladbare-hybrider-dette-bruker-de-i-virkeligheten/60953664

Denne viser at plug in hybridene ikke hadde nevneverdig lavere utslipp enn vanlige fossilbiler.

Ta en QUIZZ !

Kva er fundamentalt feil i denne grafen ? https://www.nyteknik.se/opinion/elhybrider-ar-bast-for-miljon-gor-om-bonussystemet-6988691

5689BA26-7FAC-4558-A98D-3890DBC126BD.thumb.jpeg.246d2b933ab3b271d92eb2c415e82be1.jpeg

Hjelpemiddel (tallene er kansje < 50 % feil) http://www.transportmiljo.no/tema/nokkeltall/vei/

Og noen helt unødvendige opplysninger til:

Der er påstand om ca 47 000 kg (grafen over) CO2 utslepp fra dieselmotoren ved kjøring. Slepp 1 Liter diesel ut 3,1 kg CO2 (livsløp, fra før hull boring til og med eksos) og vi seier forbruket er 0,5 Liter/10 km (moderne liten stasjonsvogn dieselbil) => 285 000 km livsløpslengde bil (kan være ca der det, 20 år á ca 14 000 km)

 

Rett svar å Du har værtfall en IQ over 70, og noe interesse for bil og energi uten å være ekstremt dogmatisk. 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Jeg har lyst på 120kWt batteripakke. Kunne jeg fått 240kWt batteripakke kunne jeg kjørt tur retur Stavanger Oslo uten å måtte bruke de skammelig dyre hurtigladere. 

Lenke til kommentar
0AAVKDA1 skrev (På 8.3.2020 den 21.36):

OG den vesle 2 sylindrede motoren kunne ha vært av "plugg inn" typen som man "stappet nedi" motorrommet og plugget i kabler og "en liten bensinkanne" når man behøvde den for lengre turer...og naturligvis vært tilleggsutstyr...

 

Med denne ville bilen blitt 50 kg tyngre (er vel snart produsert i 1 mill eksemplar):

F089CF4A-3BB5-49C0-95A8-598FC6731B86.jpeg.db9f5e9bf54579ad2ed1f3e698439e4d.jpeg

Joda, kunne være en artig sak å montere (et dagsarbeid + planlegging) i en Tink City.

Gir 4 kW vinterstid med 92% effektivitet, om Du treng varmen (vannboren) på 3 kW (eller vente en time for å rekke 10 km til etter at Du er tom for strøm). Dette medfører at treng du noe varme + 1 kW er det betre å starte opp denne en å ta fra batteriet (dette gjeld ikke om du har varmepumpe, og tempraturer der den fungerer bra).  

Sakner forøvrig å se den montert i en BoBil eller båt, isteden for deise unødig store på diesel. Åra går....., og serviceintervallet er på behaglige 6 000 driftstimer (luft og oljefilter, olje og tennplugg)

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Tallak Tveide skrev (6 timer siden):

Hybridbiler har vist seg i praksis å firurense nesten like mye som fossilbiler. Hva er da poenget? Når man skal planlegge for fremtiden må man ta fremtidige behov i betraktning. Vi skal bruke ca 0% fossilt drivstoff. Hybridbiler har ingen plass i fremtiden.

https://www.dinside.no/motor/ladbare-hybrider-dette-bruker-de-i-virkeligheten/60953664

Denne viser at plug in hybridene ikke hadde nevneverdig lavere utslipp enn vanlige fossilbiler.

Du kunne jo kommet med noe ferskere for å underbygge teoriene dine.  Har skjedd endel fra 2016 - 2020.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (44 minutter siden):

Du kunne jo kommet med noe ferskere for å underbygge teoriene dine.  Har skjedd endel fra 2016 - 2020.

Nei ! Så har det nå ikke det innenfor det bilsegmentet han henviser til.

500 000,- i Norsk avgiftslette (mot 100 000 dyrere å produsere), og mindre «bøter» til bilindustrien for å få en sprek stor bil med kraftig bensinmotor. 

Bil Norge, ca 800 000,-  (litt pinglen):

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=149941955

Samme bil i US, noe billigere, ca $ 25 000,-: 

https://www.autotrader.com/cars-for-sale/vehicledetails.xhtml?listingId=523876478&referrer=%2Fcars-for-sale%2Fsearchresults.xhtml%3FlistingTypes%3DNEW%26sortBy%3DderivedpriceASC%26incremental%3Dall%26firstRecord%3D0%26marketExtension%3Dinclude%26modelCodeList%3DCAM%26makeCodeList%3DCHEV%26isNewSearch%3Dfalse&listingTypes=NEW&numRecords=25&firstRecord=0&modelCodeList=CAM&makeCodeList=CHEV&makeCode1=CHEV&modelCode1=CAM&clickType=listing

 

Se min link til «NyTeknikk» over.....

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (13 timer siden):

Nei ! Så har det nå ikke det innenfor det bilsegmentet han henviser til.

500 000,- i Norsk avgiftslette (mot 100 000 dyrere å produsere), og mindre «bøter» til bilindustrien for å få en sprek stor bil med kraftig bensinmotor. 

 

Se min link til «NyTeknikk» over.....

Det jeg mener er at har skjedd utvikling fra 2016 til 2020 . Og jeg snakker kun om plug-in hybrider.

Utslipp (motor) , optimaliserte hybrid drivlinjer, programvare/kjøreprogram og større kWt på batteripakke uten økt vekt på modeller.

Eks BMW
https://www.dinside.no/motor/kraftig-forbedret-rekkevidde/71443854

Jeg kjører 100% elektrisk (uten at fossilmotor starter) i min hverdag innenfor bygrensen (jobb, handling, vennebesøk etc)  med min 2020 modell BMW 330e. Det hadde jeg ikke fått til med plugin hybridene i postet lenke for fire år siden (Outlander/Passat anno 2016)

Noe som også er annerledes idag kontra 2016 er skjerpede krav (rekkevidde el.) for avgiftsreduksjon. Produsenter har gjort en innsats for at disse kjøretøyene nå er noe mer enn kun en bensinbil med boost fra en elmotor

Endret av syar2003
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (16 timer siden):

Det jeg mener er at har skjedd utvikling fra 2016 til 2020

Utslipp (motor) , optimaliserte hybrid drivlinjer, programvare/kjøreprogram og større kWt på batteripakke uten økt vekt på modeller.

Eks BMW
https://www.dinside.no/motor/kraftig-forbedret-rekkevidde/71443854

Jeg kjører 100% elektrisk (uten at fossilmotor starter) i min hverdag innenfor bygrensen (jobb, handling, vennebesøk etc)  med min 2020 modell BMW 330e. Det hadde jeg ikke fått til med plugin hybridene i postet lenke for fire år siden (Outlander/Passat anno 2016)

Noe som også er annerledes idag kontra er skjerpede krav (rekkevidde el.) for avgiftsreduksjon. Produsenter har gjort en innsats for at disse kjøretøyene er nå noe mer enn kun en bensinbil med boost fra en elmotor

OK, Skjønner den.....

Dog er pris/kostnad viktig.

 

Reknet på at en bil som øker forbruket fra 0,4 til 1 liter pr 10 km må ut med kr 16,60,-  ekstra pr 10 kilometer i CO2 avgift. Dette om kjørelengen var ca 300 000 km, grunnet Ca 484 000 i CO2 avgift.

Pr liter ekstra brukt bensin  Ca kr 27,-,  eller ca 9 kr pr kilo CO2 ekstra utslipp.

Om vi nå da skattlegg norsk CO2 jevnt over på alle personer, ca 90 000 i året pr person, familje på 4 personer 360 000,-

 

No har vi ikke et politisk system som ville våge å legge 5,- kroner på literen for bensin og forby nye diesel-personbiler mot å stryke andre CO2 avgifter. Det ville gitt signaleffekter og betydlig respons i markedet, og Vi som liker spreke biler ville spart over 10 kr pr mil forutsatt at vi ikke hadde mild hybridisering.

 

For noen døgenikter til politikere.

Eg er på nippet til å si at vi ikke har noen samferdselspolitikk, men mer en kortsiktig tåkelegging helt i samsvar med grunn-lærebok i samfunsøkonomi og vårt politisk styrte SSB og RR

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (19 minutter siden):

OK, Skjønner den.....

Dog er pris/kostnad viktig.

 

Reknet på at en bil som øker forbruket fra 0,4 til 1 liter pr 10 km må ut med kr 16,60,-  ekstra pr 10 kilometer i CO2 avgift. Dette om kjørelengen var ca 300 000 km, grunnet Ca 484 000 i CO2 avgift.

Pr liter ekstra brukt bensin  Ca kr 27,-,  eller ca 9 kr pr kilo CO2 ekstra utslipp.

Om vi nå da skattlegg norsk CO2 jevnt over på alle personer, ca 90 000 i året pr person, familje på 4 personer 360 000,-

Jeg har fasiten på mitt bensin/kredittkort. Foreløpig reduksjon i mitt forbruk av bensin er ca 2/3 når jeg sammenlikner forrige bil mot ny 
 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (10 minutter siden):

Jeg har fasiten på mitt bensin/kredittkort. Foreløpig reduksjon i mitt forbruk av bensin er ca 2/3 når jeg sammenlikner forrige bil mot ny 
 

Eg protestere da ikke på det....

Prøver bare å frembringe noen taller og synspunkter. Litt upolert, og med rot i fakta.

 

Her min særlige intresse, som ikke er 0 - utslipp. Men en 90% redusert energiforbruk når noen strekker tas på land, og bruk av all infrastuktur og muligheter på land. Og eignet for elektrifisering av samme årsak, 2 tonn batterier i steden for 20 tonn => må være et amfibium..!!!!!! :

354205687_2016-12-3020_17.13(1).thumb.jpeg.229e94d71c57da8136494e407a5a0620.jpeg

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (3 timer siden):

Ta en QUIZZ !

Kva er fundamentalt feil i denne grafen ? https://www.nyteknik.se/opinion/elhybrider-ar-bast-for-miljon-gor-om-bonussystemet-6988691

5689BA26-7FAC-4558-A98D-3890DBC126BD.thumb.jpeg.246d2b933ab3b271d92eb2c415e82be1.jpeg

Hjelpemiddel (tallene er kansje < 50 % feil) http://www.transportmiljo.no/tema/nokkeltall/vei/

Og noen helt unødvendige opplysninger til:

Der er påstand om ca 47 000 kg (grafen over) CO2 utslepp fra dieselmotoren ved kjøring. Slepp 1 Liter diesel ut 3,1 kg CO2 (livsløp, fra før hull boring til og med eksos) og vi seier forbruket er 0,5 Liter/10 km (moderne liten stasjonsvogn dieselbil) => 285 000 km livsløpslengde bil (kan være ca der det, 20 år á ca 14 000 km)

 

Rett svar å Du har værtfall en IQ over 70, og noe interesse for bil og energi uten å være ekstremt dogmatisk. 

Det er mye feil i grafen. Kw og kWh er blandet sammen og søylene ser ut til å ha feil høyde. Konklusjonen må være akkurat som min at biler med kjempestort batteri ikke er veldig miljøvennlige. Hybrid er best.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (13 timer siden):

Det er mye feil i grafen. Kw og kWh er blandet sammen og søylene ser ut til å ha feil høyde. Konklusjonen må være akkurat som min at biler med kjempestort batteri ikke er veldig miljøvennlige. Hybrid er best.

Vi får se om flere prøver seg.

Joda, eg liker best hybrid, det å ha «back-upp», ha rikelig med nyttbar spillvarme og få en lettere bil. Men nei det er ikke det, og heller ikke resirkulering (det grå) som for batteri-bilen sin del vel faktisk gir netto gevinst CO2 messig.

 

Ja søylene er feil, men hvorfor ? (Banner i 0 - utslepp bil - kirka no)

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Tabloid much? Kundene sier de vil ha billigere elbiler, ikke mindre rekkevidde. Men skjønner ikke problemet: hvis noen vil kjøpe billigere bil med mindre batteri så la dem få gjøre det da, istedet får å sende ut reklame kamuflert som pressemelding (eller hva nå i alle dager dette er for noe).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
asshole skrev (20 minutter siden):

Tabloid much? Kundene sier de vil ha billigere elbiler, ikke mindre rekkevidde. Men skjønner ikke problemet: hvis noen vil kjøpe billigere bil med mindre batteri så la dem få gjøre det da, istedet får å sende ut reklame kamuflert som pressemelding (eller hva nå i alle dager dette er for noe).

Nei ser man det; En som tror at evne (kompetanse) - bygging, skole, media og poletikk er samme sak.

Lenke til kommentar
asshole skrev (8 timer siden):

Tabloid much? Kundene sier de vil ha billigere elbiler, ikke mindre rekkevidde. Men skjønner ikke problemet: hvis noen vil kjøpe billigere bil med mindre batteri så la dem få gjøre det da, istedet får å sende ut reklame kamuflert som pressemelding (eller hva nå i alle dager dette er for noe).

Spør du meg så syns jeg det høres mest ut som en dårlig unnskyldning fra Renault. Type; "vi trenger ikke å lage elbiler med lenger rekkevidde likevel"...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...