Gå til innhold

Vil bygge batteri med glass som lader på minutter og lagrer tre ganger så mye energi som litium


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, oyveggen said:

Hvis det kan bygges med natrium istedenfor litium, må det jo være en masse å spare på pris og miljøbelastning? Noen av dere som vet hvorfor "ingen" snakker om natriumbatterier?

Mange snakkar om natriumbatteri.  Dei har litt lågare kapasitet pr kg, men er høgaktuelle i stasjonær lagring.  Dei har nokre ekstra utfordringar.  M.a. kan ein ikkje lage anoden av grafitt, fordi natrum-iona er for store.  Det finst nokre få kommersielt tilgjengelege natrium-batteri, men pga lågare kapasitet pr volum og vekt er dei lite interessante til både forbrukarelektronikk og bilar.  Dei har òg litt dårlegare verknadsgrad enn Li-ion, typisk rundt 85%.  Det er eit viktig parameter for mange slags stasjonær energilagring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

BMW laget biler med svovel batterier på 80 tallet. Svovel er ofte et avfallsprodukt i andre sammenhenger. Hvor stor er potensialet for svovelbatterier? Batteriene BMW laget hadde dobbelt så høy energitetthet som bly batterier på 80-tallet.

Jeg tror at det kommer bedre løsninger på batterifronten om ikke lenge. Jeg så en leverandør som klarte å få lagret 100kwh i en BMW i3. Det kan frigi nye plass og vekt i en bil som trenger mindre enn en fjerdedel for å fungere. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Trestein said:

BMW laget biler med svovel batterier på 80 tallet. Svovel er ofte et avfallsprodukt i andre sammenhenger. Hvor stor er potensialet for svovelbatterier? Batteriene BMW laget hadde dobbelt så høy energitetthet som bly batterier på 80-tallet.

Li-S er komme langt.  Airbus brukar det i dronar som kan halde seg flygande i månadar i strekk.  Utfordringa er at det toler færre ladesyklusar enn Li-ion (500-aktig), men det er billigare og har dobbelt so høg kapasitet pr vekt.

 

Til fly er Li-S svært aktuelt.  Med Li-S er elektriske passasjerfly med praktisk rekkjevidde på over 500 km (inkludert reservar) relativt uproblematisk å få til, men for at det skal vere økonomisk må anten levetida opp eller prisen ned.  Ein annan fordel med Li-S er at ein ikkje forkortar levetida meir ved å lade dei heilt opp og heilt ut.

 

Na-S er òg mogeleg, og har vore brukt i bilar før.  Dei må haldast mellom 300 og 350 °C, men har lang levetid og er relativt billige.  Dei er populære til lagring i kraftnettet i MW-klassen, men til bilar er dei ikkje lenger aktuelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjørt med det i mer enn ti år min datter disponerer den siste. Høy indre motstand betyr lav effekt og treg lading. Det må også holdes varmt for å virke. Mer enn 260grader. Står seg tomt på ti dager uten tilkobling på nett. Kort og godt rimelig utko kurert i bil, men stasjonær lagring kanskje, men tror også det koster mer enn det smaker

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...