Gå til innhold

Dessverre stjelenor igjen :-)


Anbefalte innlegg

Hei, fant et abonnent her på Diskuson.no ang  Telenor sitt nye abonnement for hjemmebredbånd mobil. Hadde mobilt bredbånd fra før fra en annen operatør men med Telenor dekning. Hadde da 20/30mbit. Skiftet til Telia og fikk 40/60mbit, (Retning Norefjell, baksiden) Tre sendere i den retningen fra huset md alt fra 6500 mt til 7500 mt avstand, fri sikt. dette med Huawei Mf821D usb dongle og asus 66 et eller annet ruter. og igjen dette med Poynting XPOL-A002 8 dBi panelantenne ute. aldri rørt antennen imellom bytte Telenor nett og Telia, og heller ikke nå med det nye nettet. Men nå får jeg bare 8 mbit. Det følger med en ny antenne. EMCOM XPOL-2 4G/5G Antenne men ligger i esken enda. Men jeg skulle tro at dette ikke har noe og si da det ikke er 5G i mils omkrets. Noen tips ?? syns det er merkelig. Så før jeg klatrer opp i stigen og vrir og vender, kanskje kaver meg igjennom snøen bak huset og strekker ny kabel, er det noen som har peil på dette? ,før jeg ringer stjelenor som jeg kaller dem og spør så jeg har noe og argumentere med??? Og samtidig som jeg spør dere. Jeg har da to antenner for hånd, en for bare 4G og en 4G/5G. Lar det seg gjøre og bruke begge ant samtidig? og bruke bare en av de splitta kablene fra hver av antennene inn i ruteren? Kanskje noe å hente der. Har flere sånne splitta kabler i skuffen,  vil det fungere kanskje? Ps, flott det begynner å komme abonnement nesten uten begrensninger, det skal Telenor ha, men ruteren som følger med elendig. ? Takker for svar hvis noen har noe.  ? God helg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den nye 4G/5G antennen er litt bedre på 4G også, så bare å skifte ut.

Har absolutt ingenting for seg å koble begge samtidig. 

Mulig det er mer belastning på basestasjonen, eller antennen din har forandret bittelitt retning. 

Sjekk signalstyrke før og etter, måles som RSRP. Jo lavere, jo bedre. Feks -95 er ca dobbelt så bra som -98.

Edit: om du har nevnte signalstyrker så hjelper det sannsynligvis ikke å skifte antennen. 

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar

Selv får jeg

RS-SINR
    14

RSRP
    -69
RSRQ
    -7

Med med netgear 810S og dc cadle 112a bruker telia nett.

Bruker 49DBI LTE MIMO 3G 4G Antenna 2xTS9 SMA CRC9 Ultra-high Gain for Huawei /ZTE New så spørs om det hjelper å mye bedre antenne?

For er selv usikker med
EMCOM XPOL-2 4G/5G AntenneMiMo-panelantenne for 4G/5G

om det hjelper så mye.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Friluft skrev (På 8.3.2020 den 0.00):

Hei, fant et abonnent her på Diskuson.no ang  Telenor sitt nye abonnement for hjemmebredbånd mobil. Hadde mobilt bredbånd fra før fra en annen operatør men med Telenor dekning. Hadde da 20/30mbit. Skiftet til Telia og fikk 40/60mbit, (Retning Norefjell, baksiden) Tre sendere i den retningen fra huset md alt fra 6500 mt til 7500 mt avstand, fri sikt. dette med Huawei Mf821D usb dongle og asus 66 et eller annet ruter. og igjen dette med Poynting XPOL-A002 8 dBi panelantenne ute. aldri rørt antennen imellom bytte Telenor nett og Telia, og heller ikke nå med det nye nettet. Men nå får jeg bare 8 mbit. Det følger med en ny antenne. EMCOM XPOL-2 4G/5G Antenne men ligger i esken enda. Men jeg skulle tro at dette ikke har noe og si da det ikke er 5G i mils omkrets. Noen tips ?? syns det er merkelig. Så før jeg klatrer opp i stigen og vrir og vender, kanskje kaver meg igjennom snøen bak huset og strekker ny kabel, er det noen som har peil på dette? ,før jeg ringer stjelenor som jeg kaller dem og spør så jeg har noe og argumentere med??? Og samtidig som jeg spør dere. Jeg har da to antenner for hånd, en for bare 4G og en 4G/5G. Lar det seg gjøre og bruke begge ant samtidig? og bruke bare en av de splitta kablene fra hver av antennene inn i ruteren? Kanskje noe å hente der. Har flere sånne splitta kabler i skuffen,  vil det fungere kanskje? Ps, flott det begynner å komme abonnement nesten uten begrensninger, det skal Telenor ha, men ruteren som følger med elendig. ? Takker for svar hvis noen har noe.  ? God helg.

At du skal ha ulik hastighet med 2 ulike abonnement fra Telenor kan ikke stemme. Må være noe annet som forklarer det. For eksempel at det er mer trafikk mot basestasjonen nå sammenlignet med sist du testet.

Om du vil merke noen praktisk forskjell med de to antennene er vanskelig å si, må nesten testes. Spesifikasjonene minner jo mye om hverandre, men Emcom-antenna oppgir potensielt ørlitt bedre.

Hvilken hastighet abonnerer du på? 10Mbit/s eller 30Mbit/s? Sjekket du at det ikke var annen trafikk på nettverket når du kjørte testene?

Er du sikker på at du vet hvilken basestasjon du får best dekning fra? Ikke alltid de man tror. F.eks. er antennene på basestasjonene normalt vinklet svakt ned mot bakken for å hindre at signalene går for lang. Går de for langt lager de interferens i områdene der andre basestasjoner gir dekning. Ville ringt for å sjekke akkurat hvilken basestasjon de forventer gir deg best dekning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Om du vil merke noen praktisk forskjell med de to antennene er vanskelig å si, må nesten testes. Spesifikasjonene minner jo mye om hverandre, men Emcom-antenna oppgir potensielt ørlitt bedre.

Faktisk er slik: Drinnen Blazing Fast 3G 4G 88dBi LTE MIMO Antenne 700MHz-2600MHz 2M TS-9 Draht K like bra som emcom antenna testet selv med telia, merker liten forskjell. Men syns det er litt rart selv om jeg får 40\40 mbit på speedtest klarer jeg å laste ned med steam i 20 MB\S opp mot 200 mbit, så usikker om det er  DC112A  som er årsaken.

Lenke til kommentar
Janvik skrev (7 timer siden):

Nei.

Hva mener du? har du merket langt bedre ytelse med  EMCOM XPOL-2 4G/5G ? istedenfor billig antenne på ebay?

Kan jo være jeg er uheldig med dekningen  at det er maks der jeg bor eller routeren netgear DC112A som ikke er bygget for slik antenne.

Lenke til kommentar

Kan jo være at de har flere sektorer der som er på forskjellig høyde med forskjellig frekvenser. Kanskje du tidligere fikk greie signaler mot en høyere frekvens som gir bedre hastigheter under rette forhold?

 

Er en stund siden jeg brukte mobiltbredbånd og samme antenne som deg, men på den tiden tok jeg kontakt med Telenor for å høre hvordan sektorer var plassert osv for å vite hvor jeg burde sikte meg inn. 

 

Hvilket signal oppnår du? Hvordan er antennen plassert - og når du sier fri sikt, tenker du da i en rett linje eller er fresnellsonen med i bildet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...