Gå til innhold

Bytt ut forhjulet, så har du en elsykkel


Anbefalte innlegg

Jeg tenker litt i det vide nå: Hvis man ser vekk fra det økonomiske.. Hva om man har en elsykkel med bakhjulsdrift eller en vanlig sykkel med slik Copenhagen wheel og kombinerer det med hjulet fra artikkelen? Da har man en dog tung sykkel, men som drives av begge hjul. Hva syns dere om den tanken? Kan man oppleve økt kjørelengde før batteriene er tomme, og hvor tungt blir det å sykle uten strøm? Bare lurer, og spør for en venn... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kynxx skrev (1 time siden):

Jeg tenker litt i det vide nå: Hvis man ser vekk fra det økonomiske.. Hva om man har en elsykkel med bakhjulsdrift eller en vanlig sykkel med slik Copenhagen wheel og kombinerer det med hjulet fra artikkelen? Da har man en dog tung sykkel, men som drives av begge hjul. Hva syns dere om den tanken? Kan man oppleve økt kjørelengde før batteriene er tomme, og hvor tungt blir det å sykle uten strøm? Bare lurer, og spør for en venn... :)

Det enkle her er å finne ut hvor mye den vil veie, så ta en vanlig sykkel og lesse den til samme vekt og prøve.

Lenke til kommentar
CXSUB4BA skrev (1 time siden):

For noen år tilbake ble vi lovt at snart... skulle det bli tillatt med sterkere motor enn 250W på el-sykler. Slik at en el-sykkel eksempelvis enkelt kunne forsere bratte bakker med en tung sykkelvogn på slep. Har det skjedd noe.....?

 

Eg har ofte gått av syklen og leidet den undabakka. Dette for å spare bremser....., max 55 km/t I tettbygde strøk/ bratte boligfelt

Regler må holdes, og asbest er asbest.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Lynxman skrev (1 time siden):

Fartsgrensa i veibanen i boligfelt pleier være 30 km/t.Jeg pleier holde meg under 30 på gang- og sykkelveiene også i boligfelt, selv om det er 50 somer grensa når det ikke er skiltet, men hvor får du 55 km/t fra?

Rabatt ved måling (variasjonskoefesient).

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Kynxx skrev (På 9.3.2020 den 9.21):

Jeg tenker litt i det vide nå: Hvis man ser vekk fra det økonomiske.. Hva om man har en elsykkel med bakhjulsdrift eller en vanlig sykkel med slik Copenhagen wheel og kombinerer det med hjulet fra artikkelen? Da har man en dog tung sykkel, men som drives av begge hjul. Hva syns dere om den tanken? Kan man oppleve økt kjørelengde før batteriene er tomme, og hvor tungt blir det å sykle uten strøm? Bare lurer, og spør for en venn... :)

Et mulig problem her, er manglende samarbeide mellom hjulene/motorene, slik at den ene prøver å dra på når den andre kobler ut, slik at dette kanskje kan oppleves ubehagelig i visse situasjoner. Dog ikke like ille som på en bil, men foretrekker at dette blir styrt av en kontrollenhet, som kan balansere dette ut.

Dog snakker du nå om en løsning som neppe blir veldig mye billigere enn en komplett og ferdigbygd elsykkel med krankmotor, så jeg ser ikke helt poenget. F.eks. var ikke eksempelet til Halvor Sølvberg så ille. En grei elsykkel til en ok pris, men som er bygd som elsykkel i utgangspunktet.

En normal sykkel som får navmotor både fremme og bake, samt ett eller kanskje to batterier (både CopenhagenWheel og denne har vel batteri innebygd), blir fort endel tyngre enn den er konstruert for, i tillegg til at begge deler er rimelig lettstjelt, slik at du står der med en ramme, men uten både forhjul og bakhjul som er verdt endel.

Er mer krevende å stjele krankmotoren uten å måtte ta med seg hele sykkelen, og det dyre batteriet er langt lettere for eieren/brukeren å ta med seg inn (mer kompakt og lettere å fjerne når man har nøkkelen) og i bagen/veska. Både på treningssenteret/svømmehallen og andre steder er det lettere å låse inn/låse fast der det ikke er synlig eller tilgjengelig for mange uvedkommende. De fleste låsbare skapene er ikke beregnet for å plassere ett eller enda til 2 slike hjul med motor og batteri i seg.

CXSUB4BA skrev (På 9.3.2020 den 19.03):

For noen år tilbake ble vi lovt at snart... skulle det bli tillatt med sterkere motor enn 250W på el-sykler. Slik at en el-sykkel eksempelvis enkelt kunne forsere bratte bakker med en tung sykkelvogn på slep. Har det skjedd noe.....?

 

Nå kan du lovlig ha noe sterkere motor, så lenge kontinuerlig effekt ikke går over de 250 W som gjaldt da, og du fremdeles har krav til tråkking for å få assistanse, og da kun til 25 km/t (+/- 10 %). Altså, peakeffekt kan være større.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (På 7.3.2020 den 20.03):

Den Du refererer til koster $ 1 749,-, og det vil eg si er en svært høg pris på en middelmådig løsning selv om den er RØD.

Dette er ikke reklame, bare et eksempel. Det finst mange slike tilbydere av sykler som er komplett og er gode alternativer. Som har norsk levrandør, og det er bare å forlange fraktfri levering.

Et eksempel til 13 990,- komplett sykkel (+ 6 500 i forhold til bare et fremhjul), krankmotor som er en fordel og bra rekkevidde (504 Wh, kansje 25 km/t i to timer med en del motvind) og litt utstyr.

https://e-wheels.no/produkt/elsykkel/momas-jason-el-terrengsykkel

Joda, et større frontdrev kreves (mange måter å gjøre det på, eller/og bytte det minste bak) for å redusere kleslitasje (måtte tråkke litt) og bytte dekk som toler høgre trykk for mer variasjon (4 - 10 kg/cm^2 ved første dekkskift og gjærne uten knaster). 

 

El - sykkel på dette nivået (under 100 000,-) er ikke «rakettforskning» for å si det slik.

Godt eksempel, og gode poeng her. I mange tilfeller får man en edre sykkel uten at det koster spesielt mye mere, ved å velge en ferdig bygd elsykkel som ikke er overpriset slik som Copenhagewheel er. Dog, den kom når alt dette var nytt og spennende, men prisen var abdsurd da, og enda mer absurd nå.

Halvor Sølvberg- the MOV skrev (På 8.3.2020 den 13.41):

Du har så rett, så rett. Man må kjøre etter forholdene. Holde ekkertene stramme nok (bytte til sterkere og/eller flere) etter hvert som vekten går opp, og være litt forsiktig med tråkket i stående posisjon. 

 

En litt tung batterisykkel er fort 25 kg uavfjæret vekt, litt breiere dekk øker komforten (er 100 profil). Husker dei på «ToppGear» skulle pimpe en ordinær småbil for å kjøre raskere på bane, den gikk bare seinere etter hvert som den fikk bredere dekk, spoiler, sportsdempere og andre bremser.

Slik eg forstår artiklen står det meste av innmaten i hjulet i ro, kansje bare 2 kilo (20%) roterer.

 

Er litt slik med Tesla performance utgaven også, litt raskere fra 0-100 men stryker på luftmotstand, vekt og miljø. Men joda, en helt grei bil som sikkert er kjekk å eige. Med nesten like gode eigenskaper som en Ford Transitt på elgtest. Med 80 km/t fartsgrense er det jo kansje lav fart, dårlig/slitt vegbane og slapseføre man bør sko bilen for. 

Franske biler har vært gode på dette, selv om stoda no kansje er blitt Tysk og litt for stompete.

 

Eg klarer ikke dy-meg. Kake-motoren er lite effektiv i forhold til stempel (ICE) motoren, den igjenn er dårligere en el-motoren.

 

Ta en QUIZZ !

Kva er fundamentalt feil i denne grafen ? https://www.nyteknik.se/opinion/elhybrider-ar-bast-for-miljon-gor-om-bonussystemet-6988691

5689BA26-7FAC-4558-A98D-3890DBC126BD.thumb.jpeg.246d2b933ab3b271d92eb2c415e82be1.jpeg

 

Er en klippe å lime sak fra Sverige denne artiklen: https://www.nyteknik.se/fordon/byt-ut-framhjulet-sa-har-du-plotsligt-en-elcykel-6989396

Synest komentarfeltet i sverige er langt mer intresangt en det norske, dette gjelder særlig El - bil. Men så har jo svenskene eigen bilindustri noe vi ikke har, betre kontakt med EU og forståelse for at billig kraft alltid er oppbrukt og kullkraft må til pr i dag. I sum gir det muligens betre forståelse for hva som er miljøkostnad ved bruk av mer strøm, høge topplaster ved ferieavvikling osv.

 

Har noen trivlige debatter med svensker på ferie, Vi er «nordbaggar»

 

Her noe å følge med på, søke etter. Skal tro hva resultatet blir denne gangen, er en form for forsknings BINGO....

https://www.nyteknik.se/opinion/dagens-hybrider-ar-de-mest-komplexa-bilarna-nagonsin-6989263

Nå har jeg ikke Tesla selv, men jeg aner at du har et noget trøblete forhold til det bilmerket. Men bortsett fra muligheten til å rante litt, så skjønner jeg ikke hvor du vil med å komme med denne kritikken mot TM3 Performance, som ikke engang treffer.

Luftmotstanden er blant det beste på dagens biler (CD på 0,23), og vekten (1847 kg) er jammen ikke veldig mye mere enn tilsvarende biler med ice-motor (1635 kg på BMW M3, gir en differanse på 212 kg). Den utkonkurrerer bl.a. en BMW M3 som koster langt mere, på bortimot alt bortsett fra rekkevidde.

Og å sammenligne den med elgtest-resultatet til en Transit, så skjønner man at seriøsitet ikke er det du går for. Ihvertfall kan jeg si jeg ikke fikk med meg hva du ville frem til her, fordi det ble kamuflert av rant-vrøvelet ditt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Godt eksempel, og gode poeng her. I mange tilfeller får man en edre sykkel uten at det koster spesielt mye mere, ved å velge en ferdig bygd elsykkel som ikke er overpriset slik som Copenhagewheel er. Dog, den kom når alt dette var nytt og spennende, men prisen var abdsurd da, og enda mer absurd nå.

Nå har jeg ikke Tesla selv, men jeg aner at du har et noget trøblete forhold til det bilmerket. Men bortsett fra muligheten til å rante litt, så skjønner jeg ikke hvor du vil med å komme med denne kritikken mot TM3 Performance, som ikke engang treffer.

Luftmotstanden er blant det beste på dagens biler (CD på 0,23), og vekten (1847 kg) er jammen ikke veldig mye mere enn tilsvarende biler med ice-motor (1635 kg på BMW M3, gir en differanse på 212 kg). Den utkonkurrerer bl.a. en BMW M3 som koster langt mere, på bortimot alt bortsett fra rekkevidde.

Og å sammenligne den med elgtest-resultatet til en Transit, så skjønner man at seriøsitet ikke er det du går for. Ihvertfall kan jeg si jeg ikke fikk med meg hva du ville frem til her, fordi det ble kamuflert av rant-vrøvelet ditt.

Her elgtesten :

https://teknikensvarld.se/algtest/

 

Tesla model S er vel værken fisk eller fugl, og presterer nok dårligere på bane etter 200 meter eller så. Den er en miljøbil siden den har 7 sitteplasser, om Du treng dette. Sportsfelger å luftmotstanden øker 11%, rekke vidden går ned gode 5%. Og den får neppe bedre baneresultater, den gir for lite effekt over litt tid (men joda, 10 minutter er på mange måter nok)

Performance pakka gjør bilen dårligere......!

 

Uten Norske avgifter kommer bensinbiler greit ut i pris, og taper bare på CO2 utslepp og 0-100 km/t. I Norge betaler Du ca 25 kr pr mil ekstra for å ha en bil som er like rask som den slappeste Tesla fra 0 - 100 km, i US er det motsatt der sparer du 150 000,- ved å kjøpe bensinbilen. 

Man skimter nå nesten at produsenter vil samarbeide med asia for å få ned avgifter som EU har innført ved høg middel CO2 utslepp på produserte biler. I Norge medfører dette en trippelbeskatning på utslepp og vel så det. Litt som når gamle gubber kjøper seg BMW Z4 og får høg forsikringspremie.

 

Nu skal ikkje eg kjøre på bane og har ingenting imot Tesla, kjøper eg bil er det sansynlig noe billig brukt på bensin til 10-15 000,- med ny EU kontroll, 8 gode dekk og litt bensin på tanken. Bane og bil kan leiges, småbil er A til B, des dårligere des betre om det nå ikke er sikkerhetskomponenter.

Eller kansje det blir en liten nett bil å ha i bagasjerommet, eller dette:

https://gibbssports.com/terraquad

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (35 minutter siden):

Her elgtesten :

https://teknikensvarld.se/algtest/

 

Tesla model S er vel værken fisk eller fugl, og presterer nok dårligere på bane etter en kilometer eller så. Den er en miljøbil siden den har 7 sitteplasser, om Du treng dette. Sportsfelger å luftmotstanden øker 11%, rekke vidden går ned gode 5%. Og den får neppe bedre baneresultater, den gir for lite effekt over litt tid (men joda, 10 minutter er på mange måter nok)

 

Uten Norske avgifter kommer bensinbiler greit ut i pris, og taper bare på CO2 utslepp og 0-100 km/t. I Norge betaler Du ca 25 kr pr mil ekstra for å ha en bil som er like rask som den slappeste Tesla fra 0 - 100 km, i US er det motsatt der sparer du 150 000,- ved å kjøpe bensinbilen. 

Man skimter nå nesten at produsenter vil samarbeide med asia for å få ned avgifter som EU har innført ved høg middel CO2 utslepp. I Norge medfører dette en trippelbeskatning på utslepp og vel så det. Litt som når gamle gubber kjøper seg BMW Z4 og får høg forsikringspremie.

 

Nu skal ikkje eg kjøre på bane og har ingenting imot Tesla, kjøper eg bil er det sansynlig noe billig brukt på bensin til 10-15 000,- med ny EU kontroll, 8 gode dekk og litt bensin på tanken. Bane og bil kan leiges, småbil er A til B, des dårligere des betre om det nå ikke er sikkerhetskomponenter.

 

 

Ford Transit Connect som er en langt mindre og lettere bil enn Ford Transit, og spesielt mye lettere enn en TMS, klarer 67 km/t på elgtesten etter linken din, Tesla Model S 85 Performance klare 68 km/t og Tesla Model S 85 (ikke Performance) klarer 71 km/t, og beste bil totalt, klarer 85 km/t. Tipper endringer gjort med software på TMS ville gitt endra bedre tall per i dag.

Den større Transiten er ikke testet her, slik jeg klarer og se, men har en helt annen karakter enn den lille Transit Connecten. Jeg tipper at den vil få enda dårligere tall. Som sagt, du bommer på kritikken din, og er veldig upresis her (med vilje, for å få frem et poeng?). 

Tesla Model 3 Performance, som det var snakk om fra min side, og som gruser BMW M3 (både coupé og sedan har 77 km/t), er tydeligvis heller ikke testet. Men gitt at den gruser M3, så vil det overraske om ikke den klarer denne langt bedre enn TMS og nærmere M3 (og kanskje bedre).

Men igjen, hva du prøver å få frem i en diskusjon om elmotor med innebygd batteri plassert i nav på fremhjulet på en sykkel som ikke er bygd for så tunge hjul, skjønner jeg ikke. Det fremstår som of topic, og rant.

EDIT: TMS sitt problem i elgtesten, er den ekstra vekten, som større biler nødvendigvis har. Transit (og Transit Connect) sitt problem, er vektfordeling. Selv uten å ha lest testen, kan jeg garantere at Tesla Model S er langt unna å velte slik endel ice-biler har slitt med.

Og dersom man dessuten inkluderer ferieklar bil med full opplasting med mennesker, ski og bagasje for Tesla sin del, og full last på varebil og hjelper i passasjersete, er jeg temmelig sikker på at ville gitt et helt annet resultat, og Transit/transit Connect hadde kommet langt unna Tesla sitt resultat. Samme med personbilvarianter med full ferieoppakning for Transit og Transit Connect. Alle ville fått lavere tall, men Teslaene vill fått mindre forverring enn Transit og Transit Connect.

Endret av Snowleopard
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Ford Transit Connect som er en langt mindre og lettere bil enn Ford Transit, og spesielt mye lettere enn en TMS, klarer 67 km/t på elgtesten etter linken din, Tesla Model S 85 Performance klare 68 km/t og Tesla Model S 85 (ikke Performance) klarer 71 km/t, og beste bil totalt, klarer 85 km/t. Tipper endringer gjort med software på TMS ville gitt endra bedre tall per i dag.

Den større Transiten er ikke testet her, slik jeg klarer og se, men har en helt annen karakter enn den lille Transit Connecten. Jeg tipper at den vil få enda dårligere tall. Som sagt, du bommer på kritikken din, og er veldig upresis her (med vilje, for å få frem et poeng?). 

Tesla Model 3 Performance, som det var snakk om fra min side, og som gruser BMW M3 (både coupé og sedan har 77 km/t), er tydeligvis heller ikke testet. Men gitt at den gruser M3, så vil det overraske om ikke den klarer denne langt bedre enn TMS og nærmere M3 (og kanskje bedre).

Men igjen, hva du prøver å få frem i en diskusjon om elmotor med innebygd batteri plassert i nav på fremhjulet på en sykkel som ikke er bygd for så tunge hjul, skjønner jeg ikke. Det fremstår som of topic, og rant.

EDIT: TMS sitt problem i elgtesten, er den ekstra vekten, som større biler nødvendigvis har. Transit (og Transit Connect) sitt problem, er vektfordeling. Selv uten å ha lest testen, kan jeg garantere at Tesla Model S er langt unna å velte slik endel ice-biler har slitt med.

Og dersom man dessuten inkluderer ferieklar bil med full opplasting med mennesker, ski og bagasje for Tesla sin del, og full last på varebil og hjelper i passasjersete, er jeg temmelig sikker på at ville gitt et helt annet resultat, og Transit/transit Connect hadde kommet langt unna Tesla sitt resultat. Samme med personbilvarianter med full ferieoppakning for Transit og Transit Connect. Alle ville fått lavere tall, men Teslaene vill fått mindre forverring enn Transit og Transit Connect.

Joda, Du har rett i det; for «of topic», skulle stanset når eg hadde nevnt pris og alternativer.

 

Eg er litt iritert på at en del beskriv Tesla som kongen på haugen i alt mulig. Joda, Tesla er et enestående eksempel på bruk av batterier (var først), og straffer resten av bransjen på 0-100 km, lokale utslepp, utslepp i forhold til størrelse (og vekt).

Grafen quizz´n: det går ikke and å bruke mer strøm når all strøm i Sverige er brukt fra før, helt feil forutsetninger. Det oransje feldt må minst være 20% av dieselbilens, muligens over 1/3 del (33 %) vinterstid.

Så også med batterisykkel, over 5 km på veg til jobb i regn og slaps, det er betre å gå. Sykkelveger alle vegne kommer med en pris og et utslepp (skader, dusj, klæslitasje/vasking, mat), særlig vinterstid. Og hva skal en med sylkvasse egenskaper i høg fart på en batterisykkel, normalt sett i billig segmentet ? 

Å plasere «massen» direkte i hjulet er bare bra om massen ikke roterer på en udempet sykkel. Vil tro bare ytre kapsling, rotor til motor og tankrans til hjul roterer. Kansje 1 kilo ekstra.

 

Her for en del tid tilbake var det tale om klesfiber der ikke trengtes vaskes (smarte fiber), særlig på undertøy. Men hvor blir det av svette, litt hudceller og den brune streken da, jo den kommer seg videre til neste kleslag. Og er det like smart er bussetet neste..... Men skal Du til nordpolen så versegod. 

 

Konbanan sätts upp enligt ett utarbetat mönster och provet körs på torr asfalt, med vissa undantag (markerat i tabellen), och med så många passagerare bilen tar, tyngder i bagaget upp till maxlast samt däcktryck enligt bilens specifikationer.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (48 minutter siden):

Joda, Du har rett i det; for «of topic», skulle stanset når eg hadde nevnt pris og alternativer.

 

Eg er litt iritert på at en del beskriv Tesla som kongen på haugen i alt mulig. Joda, Tesla er et enestående eksempel på bruk av batterier (var først), og straffer resten av bransjen på 0-100 km, lokale utslepp, utslepp i forhold til størrelse (og vekt).

Grafen quizz´n: det går ikke and å bruke mer strøm når all strøm i Sverige er brukt fra før, helt feil forutsetninger. Det oransje feldt må minst være 20% av dieselbilens, muligens over 1/3 del (33 %) vinterstid.

Så også med batterisykkel, over 5 km på veg til jobb i regn og slaps, det er betre å gå. Sykkelveger alle vegne kommer med en pris og et utslepp (skader, dusj, klæslitasje/vasking, mat), særlig vinterstid. Og hva skal en med sylkvasse egenskaper i høg fart på en batterisykkel, normalt sett i billig segmentet ? 

 

Her for en del tid tilbake var det tale om klesfiber der ikke trengtes vaskes (smarte fiber), særlig på undertøy. Men hvor blir det av svette, litt hudceller og den brune streken da, jo den kommer seg videre til neste kleslag. Og er det like smart er bussetet neste..... Men skal Du til nordpolen så versegod. 

 

Konbanan sätts upp enligt ett utarbetat mönster och provet körs på torr asfalt, med vissa undantag (markerat i tabellen), och med så många passagerare bilen tar, tyngder i bagaget upp till maxlast samt däcktryck enligt bilens specifikationer.

Grafen var uvesentlig, og ikke noe jeg kommenterte på. Burde kanskje editert den vekk fra sitatet, for den diskuterer jeg ikke.

Vedrørende siste punktet om forutsetninger for elgtesten, der er jeg herved korrigert. Det glemte jeg faktisk å se på. "...samt däcktryck enligt bilens specifikationer.".

Digresjon:

Håper virkelig at de har testet med dekktrykk etter makslast, og ikke det som er angitt for normalkjørsel, for etter min husk, så skal man ha i mere luft når bilen lastes opp mot maks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...