Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Match.com, merkelig fenomen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et eksperiment jeg gjorde for16-17 år sida (på Spraydate hvis noen husker den, haha)... Fant et random bilde av ei alminnelig pen jente på internett og lagde en falsk profil. Baktanken var egentlig å se hva andre menn skreiv, sånn at jeg kunne skille meg ut. 

Herregud, jeg fikk helt ny respekt for jenter etter å ha hatt den profilen aktiv ei knapp uke. Innboksen var smekkfull av absolutt alt. Alt fra smisk og smiger til downright creepy. Var rett og slett ubehagelig å se hva mange menn på internett klarer å lire av seg, så den profilen blei sletta relativt kjapt. 

Det her var i 2003. Kan umulig tenke meg at det har blitt noe bedre med åra. Så mye oppmerksomhet - både ønska og uønska - som jenter får på sånne sider så skjønner jeg godt at dem går rett i blokkeringsmodus dersom det er et eller annet dem ikke liker med en profil. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Veldig interessant tema du tar opp. Og har ingen problem med å akseptere at dette kan spørres om uten at man føler seg deppa, mistet selvtillit og er forbanna på slike som blokkerer "kontaktsøkende". Det er verdt et studie i seg selv, hvordan mennesker utvikler holdninger til andre og kommunikasjonsformer på nett og her spesifikt på kontakt/dating-steder.

Fra 2000 til 2002 gjorde jeg halvannet år med forskning på slikt, som forarbeid til hovedfagsoppgave på universitetet. Det du beskriver nå var noe av starten som jeg så på den tiden. Allerede da var det tegn til en avpersonifisering, at man fikk noe mer vansker med å huske at det er et menneske bak datingprofilen, nettspilleren, kommentaren osv. Så vanlig slike tjenester er blitt nå, er jeg ikke overrasket over at denne trenden har fortsatt.

F.eks er det enorm forskjell nå på hvordan folk prater til hverandre i multiplayerspill over nett. Noen her husker vel CS-miljøene spesielt, hvor det var masse prating og stort sett god stemning (bortsett fra noen cheat-anklager innimellom). Men mye spøk, latter osv. Spiller man noen runde med COD:MW f.eks er det stort sett "fck u, camper, cheater, shitkid..." osv om man ser noen skrive noe.

Driver man med dating/kontakt, er folk opptatt av å effektivisere tidsbruken. Raskt luke ut det man ikke har tro på. At det øker sjansen for feilvurderinger, eller at noen med en pent polert profil da fremstår som mer attraktive er helt forventet, selv om de kan vise seg som usympatiske drittsekker etter hvert. Hvem har sagt at en utadvendt person er en bedre livspartner enn en innadvendt. Det er jo helt opp til matchen man får. Som selvsagt kan være basert på slikt som utadvendt/innadvendt, men også svært mange flere faktorer. (Ta gjerne Big 5 som en god modell i klassifisering av personligheter og hvordan man analyserer og plasserer dem). Hadde man brukt litt mer tid på å få mer grunnleggende info om personene, kunne selvsagt valget blitt annerledes. Men som andre her også sier, jentene på slike steder får utallige meldinger. Ei jeg selv en gang møtte på et slikt sted og utviklet noe mer med, fortalte det samme. Selv uten bilde fikk hun enormt med meldinger som startet med "Hei sexy!". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ved å blokkere siler man ut hvem man har sjekket ut profilen til og funnet uinteressant. Da slipper man å få denne personen opp i sine søkeresultater og lister i fremtiden. Er man 100% sikker på at personen er utenfor interesse er det ikke noe poeng å få dem opp i sine søk heller. Er langt fra bare damer som benytter seg av dette for å luke bort folk de ikke har noen interesse av å komme i kontakt med, selv om de nok er i stor overvekt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Malerifaen skrev (På 8.3.2020 den 3.53):

Jeg forstår hva du mener taurean. 

Men som det er nevnt, jenter på slike sider får vanvittig mye meldinger. Dama kan være brannskadet i ansiktet, mangle en arm og ha IBS - men fortsatt få innboksen full daglig av menn. 

Se for deg at du er ei jente og daglig få 40 meldinger. Skal man gidde å henge på siden må man enten slå av notifikasjon på appen eller gjerne sile ut brukere med blokkering. 

For all del så kan det være noe som viser rødt flagg i profilen din som f.eks personlig utlevering av deg selv og dine innerste usikre tanker. Eller at du virker negativ, sint, sur. Har du skrevet at du er en gamer?

Og ja utseende teller, samt tegn til sosial krets. Er bildene dine av bare deg med solbriller på? Er du overvektig? Er bildene dine avslørende? Altså, lyser det usikkerhet eller noe harry f.eks. Står du ved siden av 50talls veteranbiler i flere bilder?

Hvor høy er du? Hva jobber du med?

Dating på slike sider kan oppleves brutale. Du må bare tenke 'ok' og så gå videre. 

Mine tips på profil :

være muskuløs/ godt trent.

Bildene må vise positiv utstråling og selvsikkerhet. + Vise at du er sosial.

ha god jobb evnt økonomi. Ikke gjør en sak ut av det. Vis at det er en selvfølge.

ha hår på hodet.

være minst gjennomsnittelig høy.

ha noe morsomt i profilteksten.

du liker dyr.

ha et minst gjennomsnittelig pent ansikt.

 

 

"Tipsene" dine er helt idiotiske. Forfengelighet på sitt verste.

Men å skrive noe morsomt eller beskrive seg selv godt, er jeg enig i.

Endret av Disorder
Lenke til kommentar
Disorder skrev (På 21.3.2020 den 19.14):

"Tipsene" dine er helt idiotiske. Forfengelighet på sitt verste.

Men å skrive noe morsomt eller beskrive seg selv godt, er jeg enig i.

Vel, de tipsene er bare et resultat av speiling av markedet. Dont hate tha playah, hate the game bruh

Lenke til kommentar
Malerifaen skrev (På 8.3.2020 den 3.53):

Jeg forstår hva du mener taurean. 

Men som det er nevnt, jenter på slike sider får vanvittig mye meldinger. Dama kan være brannskadet i ansiktet, mangle en arm og ha IBS - men fortsatt få innboksen full daglig av menn. 

Se for deg at du er ei jente og daglig få 40 meldinger. Skal man gidde å henge på siden må man enten slå av notifikasjon på appen eller gjerne sile ut brukere med blokkering. 

For all del så kan det være noe som viser rødt flagg i profilen din som f.eks personlig utlevering av deg selv og dine innerste usikre tanker. Eller at du virker negativ, sint, sur. Har du skrevet at du er en gamer?

Og ja utseende teller, samt tegn til sosial krets. Er bildene dine av bare deg med solbriller på? Er du overvektig? Er bildene dine avslørende? Altså, lyser det usikkerhet eller noe harry f.eks. Står du ved siden av 50talls veteranbiler i flere bilder?

Hvor høy er du? Hva jobber du med?

Dating på slike sider kan oppleves brutale. Du må bare tenke 'ok' og så gå videre. 

Mine tips på profil :

være muskuløs/ godt trent.

Bildene må vise positiv utstråling og selvsikkerhet. + Vise at du er sosial.

ha god jobb evnt økonomi. Ikke gjør en sak ut av det. Vis at det er en selvfølge.

ha hår på hodet.

være minst gjennomsnittelig høy.

ha noe morsomt i profilteksten.

du liker dyr.

ha et minst gjennomsnittelig pent ansikt.

Men altså, likevel, til tross for alt du skriver .. er ikke det som er viktig for ei dame, å finne noen som er til å stole på? Særlig på en sånn datingside. Jeg skjønner at ikke alle er der for å finne forhold for livet - noen er derfor å finne tilfeldige venner, noen for sexforhold, dét er greit nok.

Jeg vil vel velge å tro at jeg unngår de fleste av de negative punktene du nevner, og er temmelig gjennomsnittelig i alt det positive du skriver. Liker ikke å bry meg i detalj så mye om meg selv. For meg er de indre kvalitetene mer viktig, og dét er hva jeg beskriver mer på min profil. Ellers er jeg veldig tidlig der enda, så jeg har enda ikke invitert noen ut eller tatt noe steg for å bli kjent med noen på den måten. Det er noe annet også som jeg ikke tenkte på, som gjør at timingen blir litt feil, egentlig. Men det er utenfor temaet.

Uansett, igjen, nå er det vel kun 3 av mange hundre som har besøkt profilen min enn så lenge (på ca 3-4 uker) som har blokkert meg. Så jeg bryr meg ingenting om det. Hadde det vært titalls eller hundrevis, da hadde jeg lurt på hva som var galt med meg ^^

Bare; I min logikk, så skulle jeg ha blitt drapstruet eller trakassert i dagevis før jeg valgte å blokkére noen. Da hadde jeg heller skrevet til en moderator og fått gjort noe med det. Å blokkere noen virker bare veldig drastisk for meg. Virker som en veldig arrogant ting å gjøre. Og da besøkte jeg kun profilen dems én gang også ^^

 

coffeee skrev (På 8.3.2020 den 22.18):

Der har du problemet. Du gir ikke komplimenter til damer du ikke har møtt. 

Om de har beskrevet seg selv i stor detalj og jeg synes det virker som det kunne vært noe der, så kan det vel ikke være noe galt i å uttrykke dét? Damer har jo sagt hele tiden at menn burde bli flinkere til å gi komplimenter. Og jeg er en mer positiv person, liker heller å skryte av det som virker bra enn å drive å påpeke alt som er galt. Så dét kommer jeg ikke til å slutte med, så får jeg heller bli sett på som rar om det er sånn ^^ Likevel, igjen, hadde ei dame gitt meg et tilfeldig komplement, så hadde jeg vel bare synes det var hyggelig og skrevet takk - ikke blokkért personen rett ut. Å tro at det er noe annet enn arroganse og jåleri, forstår jeg ikke. Det er jo trist og synd, egentlig. De må ha blitt veldig sterkt såret tidligere.


 

 

Wheeljack skrev (På 9.3.2020 den 10.31):

Et eksperiment jeg gjorde for16-17 år sida (på Spraydate hvis noen husker den, haha)... Fant et random bilde av ei alminnelig pen jente på internett og lagde en falsk profil. Baktanken var egentlig å se hva andre menn skreiv, sånn at jeg kunne skille meg ut. 

Herregud, jeg fikk helt ny respekt for jenter etter å ha hatt den profilen aktiv ei knapp uke. Innboksen var smekkfull av absolutt alt. Alt fra smisk og smiger til downright creepy. Var rett og slett ubehagelig å se hva mange menn på internett klarer å lire av seg, så den profilen blei sletta relativt kjapt. 

Det her var i 2003. Kan umulig tenke meg at det har blitt noe bedre med åra. Så mye oppmerksomhet - både ønska og uønska - som jenter får på sånne sider så skjønner jeg godt at dem går rett i blokkeringsmodus dersom det er et eller annet dem ikke liker med en profil. 

Basért på den hendelsen, så skjønner du det så godt? Hadde jeg skrevet noe sånt som at "Jeg vil knulle deg sønder og sammen i morgen" eller noe sånt, da hadde jeg skjønt det. Men bare noe uskyldig, da skjønner jeg det ikke. Damer logger seg vel inn på sånne sider for å nettopp få oppmerksomhet og finne noen å bli kjent med. Så hvis du hadde vært ei jente da, så hadde du vel svart på de som virket halvveis normale og skrev mer uskyldige ting? Og igjen; Hadde jeg fått konstante meldinger av ei dame, og etter gjentatte beskjeder om at jeg dessverre ikke er interessert, hadde fortsatt, så hadde jeg -vurdert- å blokkére personen. Men bare vurdert.
 

NoTrace skrev (På 9.3.2020 den 11.01):

Har tidligere sett at du praktiserer astrologi, og at du er veldig åpen rundt dette. Dersom du har noe i profilen din rundt dette kan det være nok til at mange velger å blokkere deg.

Da får dét bli din oppfattelse. Hvis ærlighet og genuinitet skremmer bort damer, så er det ikke meg det er noe feil med, men heller samfunnet som helhet. Nå innrømmer jeg heller ikke at jeg har skrevet noe om astrologi, dette var bare en mening jeg hadde rundt temaet.

Det kan vel også hende at siden jeg skriver så genuint og åpent, så kan det hende noen damer blir skremt av det, siden alle andre er så opptatt av å virke perfekte på alle måter og gjør seg til. Jeg er mer direkte, vennlig og åpen, hvis det skremmer noen damer, så får det bli sånn .. det er min gevinst og deres tap.


 

Pop skrev (På 9.3.2020 den 11.23):

Veldig interessant tema du tar opp. Og har ingen problem med å akseptere at dette kan spørres om uten at man føler seg deppa, mistet selvtillit og er forbanna på slike som blokkerer "kontaktsøkende". Det er verdt et studie i seg selv, hvordan mennesker utvikler holdninger til andre og kommunikasjonsformer på nett og her spesifikt på kontakt/dating-steder.

Fra 2000 til 2002 gjorde jeg halvannet år med forskning på slikt, som forarbeid til hovedfagsoppgave på universitetet. Det du beskriver nå var noe av starten som jeg så på den tiden. Allerede da var det tegn til en avpersonifisering, at man fikk noe mer vansker med å huske at det er et menneske bak datingprofilen, nettspilleren, kommentaren osv. Så vanlig slike tjenester er blitt nå, er jeg ikke overrasket over at denne trenden har fortsatt.

F.eks er det enorm forskjell nå på hvordan folk prater til hverandre i multiplayerspill over nett. Noen her husker vel CS-miljøene spesielt, hvor det var masse prating og stort sett god stemning (bortsett fra noen cheat-anklager innimellom). Men mye spøk, latter osv. Spiller man noen runde med COD:MW f.eks er det stort sett "fck u, camper, cheater, shitkid..." osv om man ser noen skrive noe.

Driver man med dating/kontakt, er folk opptatt av å effektivisere tidsbruken. Raskt luke ut det man ikke har tro på. At det øker sjansen for feilvurderinger, eller at noen med en pent polert profil da fremstår som mer attraktive er helt forventet, selv om de kan vise seg som usympatiske drittsekker etter hvert. Hvem har sagt at en utadvendt person er en bedre livspartner enn en innadvendt. Det er jo helt opp til matchen man får. Som selvsagt kan være basert på slikt som utadvendt/innadvendt, men også svært mange flere faktorer. (Ta gjerne Big 5 som en god modell i klassifisering av personligheter og hvordan man analyserer og plasserer dem). Hadde man brukt litt mer tid på å få mer grunnleggende info om personene, kunne selvsagt valget blitt annerledes. Men som andre her også sier, jentene på slike steder får utallige meldinger. Ei jeg selv en gang møtte på et slikt sted og utviklet noe mer med, fortalte det samme. Selv uten bilde fikk hun enormt med meldinger som startet med "Hei sexy!". 

Takk, mange gode poeng der.

For min del bruker jeg mye tid på hver eneste profil jeg besøker. Det betyr mye for meg hva de skriver om seg selv. Altså, det er jo deres innerste sjel som kommer ut i ord, og noe man bør ta temmelig seriøst.

 

archongamer skrev (På 9.3.2020 den 11.42):

Ved å blokkere siler man ut hvem man har sjekket ut profilen til og funnet uinteressant. Da slipper man å få denne personen opp i sine søkeresultater og lister i fremtiden. Er man 100% sikker på at personen er utenfor interesse er det ikke noe poeng å få dem opp i sine søk heller. Er langt fra bare damer som benytter seg av dette for å luke bort folk de ikke har noen interesse av å komme i kontakt med, selv om de nok er i stor overvekt.

Akkurat det å ikke få dem opp i sitt søk, dét kan jeg forstå. Men da tenker jeg: Hvis man har hengt rundt på en datingside så lenge, at man begynner å blokkére ut personer som har dukket opp for mange ganger til at de ikke orker å se ansiktet dems lenger ^^ Tenker du da ikke at det kanskje er på tide for dem å begynne å faktisk skrive til noen av de som er der, enn å bruke halve livet sitt på å sile ut hvem de -ikke- kunne tenke seg å date? På Match, kan man jo gi "likerklikk" som det heter, og da får man en liste hvor de man har likt havner i. Det må da være bedre å like de man liker, og deretter begynne å skrive til disse etter hvert, enn å blokkére ut alle de hundrevis og tusenvis av profiler man -ikke- liker, helt til man bare står igjen med kanskje noen få enkeltprofiler igjen ^^ Det virker litt ulogisk for meg. Man gjør liksom ting i feil ende. Samtidig som man tar mindre hensyn til hva den andre personen måtte tenke om en, det virker bare litt arrogant og hensynsløst. Live and let live, liksom ^^

 

ilpostino skrev (På 9.3.2020 den 12.11):

Jeg har sett tilsvarende fenomen på andre, tilsvarende sider så det er ikke deg, men hvordan verden har blitt.

Morsomt å se det er flere som har samme observasjon!

 

Takker for alle svar da! Synes bare dette er interessant, psykologien rundt!

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Malerifaen skrev (På 22.3.2020 den 23.03):

Vel, de tipsene er bare et resultat av speiling av markedet. Dont hate tha playah, hate the game bruh

Nei, det er å generalisere. Det finnes utallige eksempler på at man ikke trenger de tingene du har listet opp. Bare se rundt deg.

Å si "dette liker jenter/gutter" er idiotisk. Alle er forskjellige. Ja, jeg vet hvordan medier og "samfunnet" kanskje beskriver en perfekt partner, men verden viser noe annet. Samfunnet generaliserer, men hvis man prater med forskjellige mennesker, så hører alle slags grunner til hvorfor de valgte kjæresten eller finner noen tiltrekkende.

Også har det noe med hvor man leter/oppholder seg. Driver man med tinder/nettdating hvor et bilde kanskje er eneste inntrykk, ja, da finner man forfengelige mennesker på den andre enden også. Det handler om miljø i stor grad også.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...