Gå til innhold

Manglende nett Edgerouter, Altibox Zyxel VMG8825


Anbefalte innlegg

Jeg har internett/TV fra Altibox med en Zyxel VMG8825 hjemmesentral. Den kjører i bromodus, med fast ip.
Jeg prøver nå å bytte fra en Asus-ruter til en Ubiquiti Edgerouter. Jeg har prøvd ulike wizards, men klarer ikke få internett-aksess igjennom. 

Det fungerer altså ikke med Edgerouter-wan koblet til port 4 på hjemmesentral. 
Men det fungerer hvis jeg heter Edgerouter-wan fra en 4G-router. Det fungerer også hvis jeg benytter min Asus-router og henter Edgerouter-wan fra en lan-port på den. Da er asus-wan koblet til hjemmesentral port 4. Jeg kjører den løsningen inntil jeg finner ut av problemet.

På wan-porten på dashboard-siden i web-grensesnittet så jeg at det var trafikk på tx, men ingenting på rx. Vil tro det gir en indikasjon på hva som er problemet.
Min faste ip er 89.162.x.x/20, og default gateway er 89.162.0.1. 
Fra routing tabellen:

destination: 0.0.0.0/0, next hop: 89.162.0.1
destination: 89.162.0.0/20, interface: eth0

Jeg vet ikke hva mer av opplysninger som kan være relevante, men altså gir wizard, uten endring etterpå, nett via 4G-ruter og fra lan-port på gammel ruter, men altså ikke direkte fra hjemmesentral. Har snakket med kundeservice hos Altibox, men de kunne ikke hjelpe.
Håper det finnes noen som kan gi meg tips til å få dette til å fungere.
Jeg er klar over at det er mulig å kutte ut hjemmesentralen. Det er mulig jeg kommer til det, men først ønsker jeg å få dette til å fungere.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja, har prøvd det. Får naturlig nok min faste ip hver gang.

Kunne tenkt at det har noe med NAT å gjøre, siden det ser ut til at routeren ikke får trafikk tilbake fra nettet, men den konfigurasjonen er jo veldig enkel, og fungerer når WAN hentes fra annen kilde. Har også sett på loggen fra routeren, men det ble det ikke logget noe spesielt. Er bare veldig rart! 

Lenke til kommentar
kjelindg skrev (9 timer siden):

På wan-porten på dashboard-siden i web-grensesnittet så jeg at det var trafikk på tx, men ingenting på rx. Vil tro det gir en indikasjon på hva som er problemet.
Min faste ip er 89.162.x.x/20, og default gateway er 89.162.0.1. 
Fra routing tabellen:

destination: 0.0.0.0/0, next hop: 89.162.0.1
destination: 89.162.0.0/20, interface: eth0

Koble utenom hjemmesentral og direkte til Edgerouer er mitt råd,hjemmesentralen er unødig.

Hvorfor setter du inn denne?

destination: 0.0.0.0/0, next hop: 89.162.0.1

 

For det første ville jeg strammet inn på destinasjonsadressen pga. sikkerhet , men er dette nødvendig å legge inn? Har ikke slik konfigurasjon på min boks. Satt opp eth2 med vlan 102 for internett og 101 for IPTV, alt routes til eth0 som er felles tv/ nettkabel.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Routing-tabellen har jeg ikke endret selv. Den har blitt automatisk generert, og det er ikke noe valg for å endre/slette disse rutingsradene i web-grensesnittet. Mulig det kan gjøres via CLI.

Får kanskje gjøre et forsøk med å kutte hjemmesentralen. 

Lenke til kommentar
kjelindg skrev (16 timer siden):

Takk for svar. Routing-tabellen har jeg ikke endret selv. Den har blitt automatisk generert, og det er ikke noe valg for å endre/slette disse rutingsradene i web-grensesnittet. Mulig det kan gjøres via CLI.

Får kanskje gjøre et forsøk med å kutte hjemmesentralen. 

Da er det systemet som har satt den opp selv, da skal du ikke gjøre noe. Den korte perioden jeg kjørte hjemmesentralen i bromodus så tror jeg satt den direkte i internettporten uten å legge inn VLAN, mener hjemmesentralen fikset det.

Skal du fjerne hjemmesentralen har jeg skrevet en liten guide på min blogg som du kan se på, burde også fungere på din modell.

https://kvtl.com/har-du-en-router-fra-unifi-og-onsker-at-den-skal-virke-med-altibox-sin-tv-losning/

Lenke til kommentar

Har nå fått klarlagt at problemet har sin årsak i en feil hos Altibox. Det er visstnok relatert til kunder med fast ip i nord??. 
Det har visst vart en måned, og de visste ikke når det kom til å bli løst.

I fjor høst var Telenor på rundtur i området med et godt tilbud på bredbånd. De er tydelig kraftig forsinket med installasjon, men regner med at det kommer på plass i løpet av våren. Har ikke fått noe info. Leverandørbyttet gjør at jeg ikke gjør noe mer i forhold til å kutte hjemmesentralen, men takk for tips i forhold til det. Håper det ikke var en tabbe å si ja til Telenor. De har ikke akkurat imponert så langt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...