Gå til innhold

Ny Telenor ruter, sette opp statisk ruter


Anbefalte innlegg

Det her er min samtale med Telenor, de sier at det finnes ingen kompetanse hos Telenor for å svare på spesifiikke tekniske spørsmål så prøver jeg meg her.

 

hei, jeg ønsker å sette opp en statisk ruter for å kunne blokkere google dnsen. finner ikke ut hvilken format forventes på skjemaet under destinasjon og neste hopp

 
 
  • Telenor Norge
    Telenor Norge Hei Henri! Litt usikker på hva du sikter til her - gjelder det å endre DNS satt i ruter fra Google's 8.8.8.8 til en annen DNS?
    /Erlend
    Henri de Bock
    hei, meningen er å få Chromecast bruke en annen DNS en sin egen sånn at jeg bruke Chromecast selvom VPN forbindelse er på. Her er det som de forklarer det på en annen ruter:

    First make sure your router is set
    to use our DNS. Go to the Basic menu and select WAN. If you don't see our DNS (185.37.37.37 and 185.37.39.39) then uncheck Obtain DNS Automatically and then add dns servers Primary and Secondary DNS.
    Go to Static Routes under Advanced
    Click on Configuration
    Click on Advanced
    Click on StaticRoute and add the following:
    Subnet IP: 8.8.8.8
    Subnet Mask: 255.255.255.255
    Gateway IP: Any valid local IP other than the router itself.
    Interface: LAN/br0
    Press Add
    Repeat for the Subnet IP 8.8.4.4
    Edit or delete this
    Telenor Norge Vi har ingen veiledning for dette spesifikt, men noe beroende på hvilken ruter du har kan du gjøre endringer i ruter ved å gå til cpe.telenor.no når du er tilknyttet ruter.
    • /Erlend
    Hide or report th
    • Henri de Bock
       ok. Er det ikke en brukermanual tilgjengelig?
      Edit or delete thi
    • Telenor Norge
      Telenor Norge Ikke som går på dette, dessverre. Fremgangsmåten vil være noe forskjellig fra ruter til ruter, så her gjelder det å finne de rette instansene i vår meny som tilsvarer punktene i veiledningen du oppgir over, Henri.
      /Erlend
      Hide or report this
    • Henri de Bock
       kommer ikke videre med dette, jeg gikk jo in på cpe.telenor.no allerede ellers så kunne jeg ikke hadde stilt spørsmålet. er det ingen hos Telenor som har greier på ruteren deres som kan gi opplysninger om dette? jeg vill jo bare vete hvilken format dere forventer når man legger til en statisk ruter. alle ruter har jo en brukerveidledning om mulighetene ruteren har tydelig i seg.
      Edit or delete thi
    • Henri de Bock
      og på chatten sier de at de heller ikke har kompetanse til spørsmålet
      Edit or delete thi
    • Telenor Norge
      Telenor Norge Dette er nok dessverre utenfor hva vi tilbyr av support, ja :/
      /Marita
      1
      Hide or report thiWow
    • Henri de Bock
      så det er ingen i hele Telenorfirmaet som kan gi kundestøtte når det gjelder bruk av ruteren???????????
      Edit or delete thi
    • Telenor Norge
      Telenor Norge Vi kan gi generell support på ruter, men når det gjelder bestemte tekniske innstillinger utover vanlig bruk, så tilbyr vi ikke noe support for dette, dessverre.
      /Marita
      Hide or report th
    • Henri de Bock
      når en produkt har muligheter som ikke alle bruker men man kan benytte, synes jeg at det gjelder vanlig bruk. Tenk at produsenter av datamaskiner skulle hadde samme tankegang
      Edit or delete this

 

Endret av Henriiiiii
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

som jeg leste om å sette opp en statisk ruter,  destinasjonen må inneholder en ip adresse, gateway og en subnetmask men jeg vet ikke i hviken rekkefølge eller om det trengs mellomrom eller strekk.  neste hopp kunne kanskje være ip adressen av den virtuelle ruteren som jeg laget.

888832.png

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GTrad9iY

google1     8.8.8.8 255.255.255.255    NextHop 127.0.0.1 eller 192.168.137.1

google2     8.8.4.4 255.255.255.255         192.168.137.1

Endret av Slettet-GTrad9iY
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...