Gå til innhold

Nye biometriske pass og ID-kort skulle være klare i 2016: – kommer i løpet av høsten, forsikrer politiet


Anbefalte innlegg

On 3/6/2020 at 12:23 PM, LMH1 said:

Men er det brukbart til noe? hente postpakker på posten, reise til usa? eller ligdene? eller kun europa? For ser ikke med dagens priser på pass er noe vits å gå for id kort.

For nordmenn er pass er eneste gyldige legitimasjon i utlandet. Er du i land hvor man er påbudt å ha legitimasjon på seg, må man altså gå rundt med passet 24/7. Som boende i utlandet kan jeg forsikre deg om at det er forferdelig upraktisk, spesielt når jeg ikke har rett på lokal ID. Selv ikke førerkort er gyldig som legitimasjon i EU/EØS :(

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234
Ernie skrev (21 minutter siden):

For nordmenn er pass er eneste gyldige legitimasjon i utlandet. Er du i land hvor man er påbudt å ha legitimasjon på seg, må man altså gå rundt med passet 24/7. Som boende i utlandet kan jeg forsikre deg om at det er forferdelig upraktisk, spesielt når jeg ikke har rett på lokal ID. Selv ikke førerkort er gyldig som legitimasjon i EU/EØS :(

Uffda... Igjen, dette handler KUN om å undergrave nasjonalstaten for å få gjennomført Europas Forente Stater. 

Lenke til kommentar
JØI skrev (36 minutter siden):

Jo, både førerkort og pass dekker området dette kortet skal dekke. 

Norsk førerkort er ikke gyldig som ID utenfor landets grenser og kortet det er snakk om er ikke gyldig utenfor EU (og tilknyttede land hvor kortet er gyldig). Det gjør det enklere for folk å flytte mellom medlemslandene, noe som er et av grunnprinsippene til EU.

Edit: dette er en artikkeltråd. Hvis du mener EU river ned nasjonalstatene til medlemslandene må du starte en egen tråd om dette i riktig forumkategori.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
On 3/7/2020 at 3:14 PM, JØI said:

Uffda... Igjen, dette handler KUN om å undergrave nasjonalstaten for å få gjennomført Europas Forente Stater. 

Kan du forklare meg hvordan innføring av et ID-kort skal undergrave Norge? Mener du den samme problematikken gjelder pass? Hvis nei, hva mener du utgjør forskjellen?

 

23 hours ago, JØI said:

Jo, både førerkort og pass dekker området dette kortet skal dekke. 

Vi snakker her om innføring av et ID-kort. Hvor har du det fra at førerkortet dekker det samme som ID-kortet? Utenfor Norden (vi har passfrihet i Norden) er norske førerkort bare gyldig som et førerkort. Dette veit jeg smertelig godt siden jeg bor utenfor Norden og har forsøkt å legitimere meg med førerkort. Den eneste norske legitimasjonen de kunne godta var pass.

Endret av Ernie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordelen med et ID-kort er at det er litt mindre risky å reise med(i EU), siden pass er mer verdifulle for tjuvradder.
For oss som ikke har førerkort så er et ID kort kjekt å ha, siden bankkort med bilde er på vei ut, så slipper vi å bruke pass for å kunne legitimere oss her i Norge. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...