Gå til innhold

Hjelp til valg av elbil


H-Frame

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg ser for tiden på elbil, men har lite erfaring med dette og søker derfor litt råd fra dere. 

Per i dag har vi en Volvo V40 D2 2013 modell. Vi kjører relativt lite, og korte strekninger. Typisk 8-10 000 km pr år. Jeg vil tro at vi i gjennomsnitt kjører maksimalt 80 km på en dag, og vanligvis ca 40 km. Det blir nok mer kjøring fremover pga levering og henting i barnehage, men den daglige distansen blir lik, altså rundt 40 km pr dag. Vi kom derfor inn på tanken om å bytte ut Volvoen i en elbil. Jeg regnet litt på det og er nokså trygg på at vi vil spare minst 20 000 kr i året på å kjøre elbil i stedet for diesel fremover. Da har jeg regnet inn forsikring, drivstoff, bompenger (mange bomstasjoner i området) service osv. Jeg har også gratis lading på jobb, men har ikke regnet med dette i besparelsen.

 

Vi trenger litt størrelse på bilen pga barnevogn osv. Vi har derfor sett litt på en Hyundai Ioniq 2019 modell. Forhandlere har noen av disse stående som de selger relativt rimelig. Vil da måtte ut med ca 230 - 240 000 regner jeg med. Da får jeg en ubrukt 2019 modell med alt av utstyr. 

Vi har også tittet litt på Peugeot e-2008 som kommer ila våren. Den vil bli ca 80 000 kr dyrere enn Ioniq og få en rekkevidde på snaue 100 km mer. Ioniq har 220 km rekkevidde, mot Peugeot som har litt over 300 km. 

Jeg er sikker på at Ioniq holder til vårt bruk, men er litt bekymret for verditap da rekkevidde er relativt kort. 

Hyundaien har Li-po batterier, det ser jeg som en fordel. Alle andre elbiler har li-ion. 

Hyundai Ioniq finnes også i 2020 modell, da er rekkevidde økt til i overkant av 300 km, og batteri byttet til væskekjølt li-ion. Prisen er da også ca 80 000 kr høyere. Da tror jeg at Peugeot er et bedre valg. Evt. gå enda litt opp i pris og se på Tesla, VW id3, eller Ford Mustang mach-e. 

 

Har folket her erfaringer med Ioniq?

Andre tips, råd og erfaringer med elbil generelt tas i mot med takk ?

 

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
19 minutes ago, H-Frame said:

Jeg er sikker på at Ioniq holder til vårt bruk, men er litt bekymret for verditap da rekkevidde er relativt kort. 

Hvis bilen dekker ditt behov nå vil den gjerne dekke andres behov senere. Jeg ville ikke hengt meg opp i å spekulere så mye i bruktverdi. Du må regne med å avskrive mesteparten uansett.   Ta imidlertid med at du mister litt rekkevidde over tid.
Hvis du vil gjøre et anslag anbefaler jeg å se på leasingpriser. Leasingselskapene er profesjonelle i å vurdere bruktverdi og leasingprisene vil i stor grad reflektere deres vurderinger. I.e. høy leasingpris relativ til kjøpspris betyr et anslag om høyere prosentvis verditap.

18 minutes ago, H-Frame said:

Hyundaien har Li-po batterier, det ser jeg som en fordel. Alle andre elbiler har li-ion.

LiPo er et Li-Ion batteri. Det betyr bare at elektrolytten er polymerisert noe som tillater andre former på batteriet. Dette er ikke noe å bry seg med for deg som kjøper. Alle fordeler og ulemper* det medfører ligger allerede inne i de ytelsene du får på bilen.

*) Fordelen er i all hovedsak friere geometrisk utforming, ulempen er at man får gjerne noe lavere effekttetthet, men dette er sjeldent noe problem siden elbiler må ha så mye batterier at den samlede effekten uansett er stor nok med godt monn.

Lenke til kommentar

Kia eSoul. Leaf og eGolf er også ett par biler å kikke på.

Ingen av disse som du nevner i klassen skal gi det noe problemer med kjøre lengde osv så lenge du kan lade litt hver dag.

Vil anbefale deg og kikke på videoene til Bjørn Nyland om de bilene du kikker på, han tester de grundig, med lagringsplass så sjekk hans bananabox tester.

Hadde en bekjent som kikket på eGolf, og jeg ba han sjekke bananabox testen når han sa han kikket på eGolf og skulle ha barnevogn med. Fikk tilbake at det må være den dummeste testen han noen sinne hadde sett. Så etter par minutter etterpå at det også var en av de beste testene han hadde sett. pga. den så valgte han Leaf i stedet.

Jeg har 2015 eGolf, med kort rekkevidde, og etter 4 år ved å ha ha 3,5mil til jobb via motorvei, så er jeg fortsatt strålende fornøyd. Kun ett par ganger jeg har hatt problemer med rekkevidden på det jeg har trengt. Hurtiglading har da alltid vært løsningen, og aldri måte lade mer en maks 15minutter heller, som regel kun 10.

 

Huyndai er muligens den mest effektive av dem alle, har litt dårligere huritglading enn forrige utgaven på lange turer. Alle i prisklassen her sliter når man må hurtiglade 3 ganger eller mer på samme tur, men det er meget sjeldet man trenger i det normale.

Ikke sett noe særlig tester av Peugeoten enda, men den er nyeste av dem på markedet.

 

Men ett tips, hold deg unna Renault Zoe pga generelle ladeproblemer. Driver en del med ladeanlegg i jobben, og den, samt trilling bilene,  er de som blir nevnt som problem biler ved lading.

 

 

Lenke til kommentar

Hyundai Ioniq skal være et solid valg, gjerne 2018 til 2019 modell med full utstyr. Pass på at du unngår noen av importbilene som gjerne mangler mye utstyr, som setevarme, rattvarme, varmepumpe. Dette henger som regel sammen. Du vil ha alle knappene fylt opp av de som står bak girspaken. Sjekk om bilen har elektrisk sete, da har du memory også som kan være kjekt. Jeg ser vinterforbruk oppgis av folk i området 1.3-1.4 kWh/mil. Og sommer ca 1.1-1.2. Det betyr grei rekkevidde selv uten enormt batteri. Husk at bilen er meget effektiv både aerodynamisk, drivlinje og varmepumpe trekker lite. Og den lader kjapt, 2020 modell lader tregt, vet ikke om jeg hadde kjøpt den. Ang E-Soul nevnt lenger opp så er det en bil som koster ca 350 tusen ved import, altså gode 110-120 tusen over prisen du har satt. En nyere bil med lenger rekkevidde selvsagt, men det betyr ikke at den passer bedre for ditt bruk.

Lenke til kommentar

Hei! 

Takk for gode innspill! 

Det blir nok ikke langturer som det nevnes. I den grad vi skal på bilferie vil vi nok (bytte)låne bil med foreldrene. De har en Audi Q5 som da nok er bedre egnet både mtp rekkevidde og bagasjeplass. 

Interessant dette med tap av rekkevidde over tid. Hvor mye må man regne med å miste pr år? 

Det er norske biler jeg ser på ja. Har forstått at man bør unngå import når det gjelder elbil ?

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, H-Frame said:

Hei! 

Takk for gode innspill! 

Det blir nok ikke langturer som det nevnes. I den grad vi skal på bilferie vil vi nok (bytte)låne bil med foreldrene. De har en Audi Q5 som da nok er bedre egnet både mtp rekkevidde og bagasjeplass. 

Interessant dette med tap av rekkevidde over tid. Hvor mye må man regne med å miste pr år? 

Det er norske biler jeg ser på ja. Har forstått at man bør unngå import når det gjelder elbil ?

 

Er forskjellig fra bil til bil om batteri har blitt hurtigladet mye, om batteriet blitt mye ladet til 100%, tror det er gjennomsnittlig 1% hvert år, teslabjørn testet nylig en bmw i3 som hadde kjørt over 100 000 km og var 6 år gammel, den hadde tapt 10% rekkevidde.
Derfor bedre å kjøpe en bil med bedre rekkevidde enn man trenger så trenger man ikke å lade til 100% hver dag og heller lade til 60-70%, batteriet har best av å være mellom 20% og 60%.

Tror Leaf er verst når det kommer til batteri degradering siden batteriet er luftkjølt spesielt hvis den er kjørt i varme land.

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (På 6.3.2020 den 15.15):

Er forskjellig fra bil til bil om batteri har blitt hurtigladet mye, om batteriet blitt mye ladet til 100%, tror det er gjennomsnittlig 1% hvert år, teslabjørn testet nylig en bmw i3 som hadde kjørt over 100 000 km og var 6 år gammel, den hadde tapt 10% rekkevidde.
Derfor bedre å kjøpe en bil med bedre rekkevidde enn man trenger så trenger man ikke å lade til 100% hver dag og heller lade til 60-70%, batteriet har best av å være mellom 20% og 60%.

Tror Leaf er verst når det kommer til batteri degradering siden batteriet er luftkjølt spesielt hvis den er kjørt i varme land.

Varierer som du sier veldig fra bil til bil. Har hatt min eGolf i litt over 4 år nå, og pga kjørelengde og lite batteri så lades den daglig til 100%, men bruker hurtiglading 3-4 ganger i året kanskje (ca. 10-15min pr gang).

Har egentlig ikke merket noe særlig til batteritap, foruten hva den sier når den er full ladet, men den har vært langt unna fra dag 1. I praktisk bruk så har jeg ikke merket noe til tap, noe det sikkert er.

Lenke til kommentar
On 3/6/2020 at 3:15 PM, onkel_jon said:

Tror Leaf er verst når det kommer til batteri degradering siden batteriet er luftkjølt spesielt hvis den er kjørt i varme land.

Har vel ikke særlig til luftkjøling heller den Leafen. Bare å glemme god ladehastighet på sommeren siden batteriene blir glodvarme.

Og er samme problem på vinteren med at batteriene ikke har oppvarming.

Er i grunn veldig usikker på hvordan disse bilene kan lades i minusgrader i det heletatt da slike batterier ikke burde lades når de er fryst. Tesla Model 3 tør ikke sende noe strøm i sine batteri før de er minst 5 varmegrader, og varmes til 50 grader når man skal hurtiglade (rundt 20 grader ved AC lading) Forsjellige kjemier ute å går da men kansje derfor Leaf sine batteri blir så mye degradert kontra andre.

Jeg ville holdt meg unna Leaf og MG ZS (bilen har så mye rare bugs at man blir bare oppgitt)

"Gammel" Ioniq er nok en god bil, men personlig ville jeg satsa på Peugeot. Virker som deres biler blir veldig gode greier.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Quote

 

Du trenger ikke glemme ladehastighet verken vinter eller sommer, med mindre du planlegger 3 eller flere hurtigladinger på en dag. Siden jeg faktisk har en Leaf, så har jeg naturligvis testet at huriglading fungerer fint.

Det som er issue er Chademo-standarden. Med hele 5-6 lynladere kan du glemme over 50kW lading på E+. Dog så ligger den pent tett oppi 50kW på vanlige hurtigladere (46kW deromkring) opptil 80%.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
43 minutes ago, unik42 said:

Du trenger ikke glemme ladehastighet verken vinter eller sommer, med mindre du planlegger 3 eller flere hurtigladinger på en dag. Siden jeg faktisk har en Leaf, så har jeg naturligvis testet at huriglading fungerer fint.

Det som er issue er Chademo-standarden. Med hele 5-6 lynladere kan du glemme over 50kW lading på E+. Dog så ligger den pent tett oppi 50kW på vanlige hurtigladere (46kW deromkring) opptil 80%.

50kW ladere har gjerne litt for svak sikring, så 50kW når man ikke før batteriet har 415 Volt eller noe, så trenger ikke å være bilen som holder igjen.

Får ikke mer en 46kW på min Tesla heller på 50kW ladere (men opptil 250kW på Tesla sine ladere)

Forstår dog ikke hvorfor de tviholder på Chademo standarden.. Lexus kommer og med Chademo, og nye Xpeng. Men Xpeng gjør det vel bare for å få levert biler raskt, og kommer kansje til å gå over til CCS etterhvert. Noe Nissan skulle gjort for lenge siden.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
4 minutes ago, unik42 said:

Enig med du. Tragisk at de er levert med Chademo. Dog, vi kjøpte Leaf likevel.

Nissan burde i det minste lansere en adapter så man kan bruke CCS ladere.

Man får jo adaptere som går andre veien, for å lade CCS biler på Chademo stasjoner.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Har og Leaf, ladeproblematikken som skisseres opp av mange er stort sett overdreven til de grader, at det er problemer med mangel på aktiv batterikjøling er og meget overdrevent her i norge. Jeg har dradd på flere langturerer med min 40 kwh leaf uten at det var noe problem med hurtiglading, virkelige problemer oppstår ikke før du planlegger en tur med flere enn 3 hurtigladinger. Har forøvrig 30K på telleren og en batteri SoH på 97% :) 

Nissan forsvarer valget av Chademo at den har V2G støtte noe CCS ikke har, men her på berget spiller det dessverre liten rolle.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Evil-Duck said:

Har og Leaf, ladeproblematikken som skisseres opp av mange er stort sett overdreven til de grader, at det er problemer med mangel på aktiv batterikjøling er og meget overdrevent her i norge. Jeg har dradd på flere langturerer med min 40 kwh leaf uten at det var noe problem med hurtiglading, virkelige problemer oppstår ikke før du planlegger en tur med flere enn 3 hurtigladinger. Har forøvrig 30K på telleren og en batteri SoH på 97% :) 

Nissan forsvarer valget av Chademo at den har V2G støtte noe CCS ikke har, men her på berget spiller det dessverre liten rolle.

Norge er vel litt heldig der, men merker du problemer med lading på vinteren? At batteriet er for kaldt?

50kW begynner jo å bli litt treg lading og etterhvert. Leaf har jo ikke så stort batteri så går vel enda greit men er vel litt surt å se at så mange andre kan lade raskere.

Selv billigbilen MG ZS (som jeg nevnte over har mye rare problemer) klarer jo 75kW, og det vil jo bare øke på nyere biler.

Chademo støtter vel opptil 100kW? Er vel dog Ingen stasjoner i Norge med Chademo over 50kW.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (29 minutter siden):

Norge er vel litt heldig der, men merker du problemer med lading på vinteren? At batteriet er for kaldt?

50kW begynner jo å bli litt treg lading og etterhvert. Leaf har jo ikke så stort batteri så går vel enda greit men er vel litt surt å se at så mange andre kan lade raskere.

Selv billigbilen MG ZS (som jeg nevnte over har mye rare problemer) klarer jo 75kW, og det vil jo bare øke på nyere biler.

Chademo støtter vel opptil 100kW? Er vel dog Ingen stasjoner i Norge med Chademo over 50kW.

Usikker på hvordan utbyggingen av 100kW chademo går her til lands da min 40kwh leaf kun tar 50 uansett. I forhold til ladeproblem på vinteren har jeg ikke merket noen problemer ved hurtiglading, men jeg bor på vestlandet ved kysten så vi har ikke de kaldeste vinterene akkurat så batteriet har somregel oppnådd en grei temperatur før første hurtiglading uansett. I forhold til batterivarme som jeg ser du nevner lenger oppe har alle norsksolgte leafer et varmeteppe rundt batteriet som slår inn når temperaturen blir så lav at batteriet kan ta skade av det.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
56 minutes ago, Evil-Duck said:

Usikker på hvordan utbyggingen av 100kW chademo går her til lands da min 40kwh leaf kun tar 50 uansett. I forhold til ladeproblem på vinteren har jeg ikke merket noen problemer ved hurtiglading, men jeg bor på vestlandet ved kysten så vi har ikke de kaldeste vinterene akkurat så batteriet har somregel oppnådd en grei temperatur før første hurtiglading uansett. I forhold til batterivarme som jeg ser du nevner lenger oppe har alle norsksolgte leafer et varmeteppe rundt batteriet som slår inn når temperaturen blir så lav at batteriet kan ta skade av det.

Er bra de har noe form for oppvarming da iallefall. Er det helt automatisk styrt? Aktiveres det kun ved lading?

Tenker om man bor i Finnmark og levner bilen i en måned i -40. Vil den da være helt tom for strøm fordi varmeteppet har vært aktivt?

Blir kansje litt off topic for tråden, men er nysgjerrig på slikt :p

Er så forskjell på kjemier i disse batteriene. Tesla lar batteriene bli så kalde de bare vil om bilen ikke er i bruk. Er målt -39 som kaldeste på mine batterier. Ikke sikkert det er spesielt bra for dem, men de varmes opp til rundt 20 grader før man får ladet.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 minutter siden):

Er bra de har noe form for oppvarming da iallefall. Er det helt automatisk styrt? Aktiveres det kun ved lading?

Tenker om man bor i Finnmark og levner bilen i en måned i -40. Vil den da være helt tom for strøm fordi varmeteppet har vært aktivt?

Det er helautomatisk styrt ja og aktiveres for å beskytte batteriet om så bilen står stille, kjører eller lader. Det slår seg inn om temperaturen i batteriet blir under -20 C og bilen har over 30% batteri eller er tilkoblet strøm, og kobler seg ut når batteriet har nådd -10C. Så dersom du kjører leaf i finnmark er det nok lurt å koble bilen til strøm om du har tenkt å la den stå en stund på kaldeste vinteren

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare ta med i vurderingen hvilke muligheter du har til hjemmelading. En ladeboks på veggen hjemme vil kunne spare deg for en del over tid, både tid (lite eller ingen kø) og penger (ingen av ladestasjonene er like billige som strømmen i veggen hjemme).
Husk også at det ikke er tillatt med lading fra vanlig stikkontakt som permanent løsning med mindre det er en dedikert kurs for elbil-lading som har egen jordfeilbryter. Prisen for å legge opp en slik kontakt kommer fort opp mot prisen for å montere en godkjent ladeboks.

Om du ikke har valgt allerede så ønsker jeg deg lykke til. Nyere elbiler er en god del mer behagelige å kjøre enn vanlige fossilbiler pga. null giring, lav støy og jevn gange. Selv har jeg nettopp bestilt elbil nr. 2 :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
H-Frame skrev (På 6.3.2020 den 13.35):

Hei! 

Takk for gode innspill! 

Det blir nok ikke langturer som det nevnes. I den grad vi skal på bilferie vil vi nok (bytte)låne bil med foreldrene. De har en Audi Q5 som da nok er bedre egnet både mtp rekkevidde og bagasjeplass. 

Interessant dette med tap av rekkevidde over tid. Hvor mye må man regne med å miste pr år? 

Det er norske biler jeg ser på ja. Har forstått at man bør unngå import når det gjelder elbil ?

 

Har selv en IONIQ 2017 og har hatt den fra den var ny i oktober 2016. Kjører stort sett 8 mil om dagen men også brukt på langturer på 50-60 mil hver vei. Helt uproblematisk. Heller ikke registrert kortere rekkevidde enn når den var ny. Nå gått 103000

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...