Gå til innhold

Alle drosjer i Hordaland skal bli elektriske


Anbefalte innlegg

Som sagt ble dette med lading av taxi i Supercharger nevnt av en lokal sjåfør (Asker og Bærum). Han kjørte en Model X. Mulig de koder bilen forskjellig avhengig av kjøpslokasjon. Han sa at han ikke kunne lade på noen Supercharger og hadde prøvd. Han trodde det sto i kjøpskontrakten, siden det normalt er gratis lading for alltid på hans modell.

Jeg ser dette i vilkårene: https://www.tesla.com/about/legal?redirect=no#supercharger-fair-use

Men jeg leser det er kun som en henstilling. Skal spørre sjåføren neste gang jeg treffer ham.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 3/6/2020 at 2:58 PM, Kajac said:

En gjennomsnittlig taxi i full drift (i bergen) kjører 400-500 km i døgnet. Det blir ca. 146 000 til 182 000 i året. Skal ikke nekte for at du kjører så mye, men finner det lite sannsynlig. 

I fylgje SSB er snittet omlag 33.000 km pr løyve pr år.  Det kan godt vere lokale skilnader, og dette er betalte kilometer. Sogn og Fjordane har ingen byar som kan samanliknast med Bergen.  Det vert sikkert ein del tomkøyring i tillegg, men neppe mykje over 50%.  400-500 km i døgeret tilseier at drosja står stille minst halve døgeret, gitt ein snittfart på 30 km/t når bilen køyrer.  Ein typisk moderne elbil kan då køyre eit døger utan å lade.

On 3/6/2020 at 2:58 PM, Kajac said:

Det vil si at det er svært få elbiler som har god nok rekkevidde til å dekke dette behovet uten å måtte lade hele tiden.

400-500 km i døgeret tilseier at drosja står stille minst halve døgeret, gitt ein snittfart på 30 km/t når bilen køyrer.  Ein typisk moderne elbil kan fint køyre 400-500 km utan å lade, og her er det tydelegvis plenty av dautid som kan brukast til å fylle på utover dagen.

On 3/6/2020 at 2:58 PM, Kajac said:

Eneste måten jeg ser for meg at el-taxier kan fungere, er dersom alle taxi-holdeplasser får hurtigladere. Siden taxier er avhengig av å kjøre så snart de får tur, passer det sjelden med lange ladepauser. Om alle holdeplassene hadde tilstrekkelig med ladestasjoner, ville det kanskje gått. Men neppe ellers. Og det er jo noen som må ta kostnadene med å installere disse ladestasjonene. Hvem skal det være?

Det ville vere naturleg at drosjesentralane kjøper hurtigladarar til privat bruk.  Nei, dei treng ikkje hurtigladarar på alle haldeplassane.  I Sogn og Fjordane er "drosjehaldeplass" og drosjesentral det same, i den grad kommunane har ein drosjesentral.  Mange har berre ein eller to drosjar som er stasjonert heime hjå eigaren.

On 3/6/2020 at 2:58 PM, Kajac said:

Kilde: Har flere familiemedlemmer som har vært taxisjåfør i mange år.

Nettopp.  Eg brukar statistikk frå SSB.  Tykkjer det er meir påliteleg enn anekdoter frå familiemedlemmer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...