Gå til innhold

Alle drosjer i Hordaland skal bli elektriske


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet er vel det ikke er nok brukte elbiler å dekke etterspørselen.

Ellers ville det ikke vært noe problem og finne ladeløsning billig nok, for tesla er de dyreste ved innkjøp.

Ingen gidder å betale 1 euro per kilowatt på bensinstasjonen for hurtigladning.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Yrkestrafikklova som vedtaket i Vestland fylkesting er hjemlet i setter krav til utredningsarbeid , dialog med bransjen og vurdering av om infrastruktur er tilstrekkelig før slikt vedtak. Det er ikke gjort for kommunene i Sogn og Fjordane ennå, men Fylkestinget vedtok å starte dette arbeidet nå.  Det hadde derfor ikke vært mulig å gjøre vedtak om miljøkrav for hele Vestland nå. Etter vedtak av forskrift er det lovkrav om minst 4 år før kravet er gjeldende .

Endret av BYXM3EMS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, BYXM3EMS said:

Yrkestrafikklova som vedtaket i Vestland fylkesting er hjemlet i setter krav til utredningsarbeid , dialog med bransjen og vurdering av om infrastruktur er tilstrekkelig før slikt vedtak. Det er ikke gjort for kommunene i Sogn og Fjordane ennå, men Fylkestinget vedtok å starte dette arbeidet nå.  Det hadde derfor ikke vært mulig å gjøre vedtak om miljøkrav for hele Vestland nå. Etter vedtak av forskrift er det lovkrav om minst 4 år før kravet er gjeldende .

Ah, nettopp.  Då har sikkert Hordaland vedteke å gjennomføre alt det der – og gjort det – før samanslåinga med Sogn og Fjordane.

 

Det finst allereie fleire elektriske drosjar i Sogn og Fjordane.  Med fem superladarar i fylket er Tesla eit naturleg val fleire stader, men sjølvsagt må formalitetane vere i orden før ein kan innføre krav om elektriske drosjar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir det slutt på 8+ -setere eller regner de med det kommer noen interessante på markedet innen 2024?

LMH1 skrev (1 time siden):

Ingen gidder å betale 1 euro per kilowatt på bensinstasjonen for hurtigladning.

Synd for de bensinstasjonene som prøver seg.. Noen sier at det er lov å prøve seg - men det er ikke alltid like lurt eller moralsk.

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (36 minutter siden):

Har du nokon gong høyrt om ein drosjeeigar som kjøper bruktbil?

sikkert ikke uvanlig bland utlendinger som kjører drosje eller lån. For de har vel neppe råd med tesla model X er snakk om ganske mange kjørerturer før en slik bil er nedbalt regner man med 200 kr per tur rundt 5000 turer før den er nedbetalt, er vel kjeldent man får mere en 1 tur per time som taxi.  så regn med 2 år minst men så er det jo andre utgifter som ladning og vegavgift og forsikring kurs etc. Samt vedlikehold av bilen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Altså, med all respekt, jeg vil se dokumentasjon på den rare påstanden om at taxier er bruktbiler. Dessuten er det løyveordninger som gjelder, ikke enhver "utlending" kan ta bilen fatt og tjene fete spenn i gammel lada. Jeg vil også se dokumentasjon på påstanden om at +- 400 km ikke er tilstrekkelig samt at den ene stakkars ladepausen på 30 min plutselig gjør en el-taxi uegnet. Taxi som kjører døgnet rundt høres ut som fantasi - hvertfall i storbyene. I helgene kan det være at det på nattestid må kjøres mye, ellers er det flust av taxier som bare "henger" på taxisentralen i lengre periode mellom oppdragene. 
Og rart med dette, såkalt økonomi - hvordan det har seg at kommentarfeltet har kommet frem til at xxxx flere bevegeliger deler, dyrere bom, dyrere drivstoff og langt mere vedlikehold er billigere enn bil med xxxx antall mindre bevegelige deler samt en og annen stakkars ladepause...

PS: ang. at bilen er på oppdrag 24 timer i døgnet: https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/taxisjafor-slar-alarm-jobber-20-timer-i-dognet-1.664405 samt: https://www.dagbladet.no/kultur/derfor-forlanger-oslo-drosjene-blodpriser/60328845 . Er trist for de stakkars folka som jobber seg ihjel, men dette skyldes helt andre problemer enn fantastiproblemer som diktes opp for å passe til elbilhatet. 
 

Endret av The Very End
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Sist jeg snakket med en Tesla-drosjeeier, sa han at drosjer ikke kunne lade på noen normale superchargere. Vilkårene sier, så vidt jeg vet, at disse ikke er for drosjer (gjelder over hele verden). Han sa at bilen er merket internt i Teslas systemer som taxi og da virker ikke lading på superchargere. De må enten få Tesla til å sette opp egne stasjoner for seg eller bruke andre ladere.

Lenke til kommentar
The Very End skrev (27 minutter siden):

PS: ang. at bilen er på oppdrag 24 timer i døgnet: https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/taxisjafor-slar-alarm-jobber-20-timer-i-dognet-1.664405 samt: https://www.dagbladet.no/kultur/derfor-forlanger-oslo-drosjene-blodpriser/60328845 . Er trist for de stakkars folka som jobber seg ihjel, men dette skyldes helt andre problemer enn fantastiproblemer som diktes opp for å passe til elbilhatet. 

Ja jeg vet om flere personer som har prøvd seg i drosjenæringen, men som konkluderte med at det bare såvidt var til å leve av, pluss at de måtte jobbe ekstremt mye, og alltid på slike tider hvor alle andre har fri. Fryktelig usosialt yrke, med dårlig inntjening. Hjelper selvfølgelig hvis man er løyve- og bileier. Men heldigvis så er det noen som liker den jobben der også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OPV skrev (1 time siden):

Sist jeg snakket med en Tesla-drosjeeier, sa han at drosjer ikke kunne lade på noen normale superchargere. Vilkårene sier, så vidt jeg vet, at disse ikke er for drosjer (gjelder over hele verden). Han sa at bilen er merket internt i Teslas systemer som taxi og da virker ikke lading på superchargere. De må enten få Tesla til å sette opp egne stasjoner for seg eller bruke andre ladere.

Ser støtt og stadig Stjørdal Taxi oppta én eller to SuC-staller hvis jeg må lade der. Så hvor har du denne påstanden fra?

EDIT:

https://elbil.no/taxinaeringen-holder-ikke-tritt-med-elbilutviklingen/

"– Hvor mye teller muligheten for gratis hurtiglading for økonomien i Tesla-driften?

– Vi bruker superladeren på Klett sør for Trondheim og på Stjørdal i nord, men det meste av ladingen tar vi ved stasjonen vi har bygd hjemme og stiller fulladet hver morgen. Superlader benyttes kun som rekkeviddeforlenger."

Endret av Klykken-
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kajac said:

Elbiler slik de er i dag er ikke egnet til å være taxier. En lønnsom taxi kjører døgnet rundt, og kan ikke belage seg på lange ladepauser. Dette blir bare nok en spiker i kisten for taxinæringen, med myndighetenes velsignelse...

Ein gjennomsnittleg taxi køyrer ca like langt som bilen min i året.  Eg køyrer ikkje heile døgeret.  Finn folk verkeleg seg i å vente frå rushtida til klokka 5 om natta for å komme seg heim, slik at førarane kan fordele køyringa over heile døgeret, eller hender det at ein taxi står og ventar når det ikkje er rushtid?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da blir det bare småbiler som taxi da? De beste taxiene er jo de med god comfort og stor bagasjepalss som Mercedes E-klasse og Volvo V90. Kanskje VW kommer ut med en romslig el-stasjonsvogn innen 2024 til under 600 000 kr? Og så har man jo de maxi-taxiene som har plass til 8 passasjerer og rullestolbrukere, samt minibuss med plass til 16 passasjerer som Mercedes Sprinter. Disse alternativene er det ganske vanskelige å finne gode el-alternativer til. Mange av holdelassene har heller ikke hurtigladere.

Det er ikke umulig å få til, men det høres ut som et forhastet og lite gjennomtenkt politisk vedtak.

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (4 minutter siden):

Ein gjennomsnittleg taxi køyrer ca like langt som bilen min i året.  Eg køyrer ikkje heile døgeret.  Finn folk verkeleg seg i å vente frå rushtida til klokka 5 om natta for å komme seg heim, slik at førarane kan fordele køyringa over heile døgeret, eller hender det at ein taxi står og ventar når det ikkje er rushtid?

En gjennomsnittlig taxi i full drift (i bergen) kjører 400-500 km i døgnet. Det blir ca. 146 000 til 182 000 i året. Skal ikke nekte for at du kjører så mye, men finner det lite sannsynlig. 

Det vil si at det er svært få elbiler som har god nok rekkevidde til å dekke dette behovet uten å måtte lade hele tiden. Eneste måten jeg ser for meg at el-taxier kan fungere, er dersom alle taxi-holdeplasser får hurtigladere. Siden taxier er avhengig av å kjøre så snart de får tur, passer det sjelden med lange ladepauser. Om alle holdeplassene hadde tilstrekkelig med ladestasjoner, ville det kanskje gått. Men neppe ellers. Og det er jo noen som må ta kostnadene med å installere disse ladestasjonene. Hvem skal det være?

Kilde: Har flere familiemedlemmer som har vært taxisjåfør i mange år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OPV skrev (2 timer siden):

Sist jeg snakket med en Tesla-drosjeeier, sa han at drosjer ikke kunne lade på noen normale superchargere. Vilkårene sier, så vidt jeg vet, at disse ikke er for drosjer (gjelder over hele verden). Han sa at bilen er merket internt i Teslas systemer som taxi og da virker ikke lading på superchargere. De må enten få Tesla til å sette opp egne stasjoner for seg eller bruke andre ladere.

Merkelig om Tesla skulle ha en slik politikk. Det bryter jo med målet om elektrifisering av flest mulig km/år og mest mulig avvergede CO2-utslipp.

Kajac skrev (2 timer siden):

Elbiler slik de er i dag er ikke egnet til å være taxier. En lønnsom taxi kjører døgnet rundt, og kan ikke belage seg på lange ladepauser. Dette blir bare nok en spiker i kisten for taxinæringen, med myndighetenes velsignelse...

Etterspørselen varierer gjennom døgnet. Det er lite lønnsomt å ha en betalt sjåfør sittende å vente i timesvis på lavtrafikk-tidspunkter. En taxiesntral med god styring på antall taxier i drift på et hvert tidspunkt vil kunne legge opp en bemanningsplan som gir en god balanse mellom lønnsomhet gjennom hele døgnet og tilgjengelighet. Med rullering på hvilke biler som er ute av tjeneste til hvilke tidspunkter så bør det gå fint å saktelade bilen 1-2 ganger per døgn.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...