Gå til innhold

Får beskjed om potensiell svindel


Anbefalte innlegg

Spør på vegne av noen andre. Vedkommende opplever at de hun ringer til (som ikke har lagret telefonnummeret hennes), får beskjed om at nummeret dreier seg om potensiell svindel. Hun har et Telia abonnement. Jeg testet litt og fikk henne til å ringe meg. Så lenge jeg ikke hadde lagret kontaktinfo om henne på telefonen, fikk jeg også beskjed om "potensielt svindel". Jeg har både et Telenor og et Telia abonnement, og det skjedde uansett hvilket av mine nr hun ringte til. Vi var i kontakt med Telia som mente at noen må ha rapportert hennes nr ved en feiltakelse som spam eller svindel, men de visste ikke hvor eller hvordan man kunne få slettet det fra et slikt register. Det eneste de kunne gjøre, var å tilby vedkommende et nytt telefonnummer. Men dette er jo ikke ønskelig når nummeret er et godt innarbeidet telefonnr. Men hun ønsker jo heller ikke at andre skal tro hun driver med svindel... Så er det noen glupinger her inne som har noen gode råd å komme med? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er dessverre en del som har fått sitt nummer "stjålet" av svindlere. Hvor de på en eller annen måte har fått til at det ser ut som det er det nummeret det ringer ifra, og når da flere rapporterer de som spam, så får da de som får opp varsel på slikt at det er det.

Du kan sjekke om det står noe om nummeret på 180.no

Har selv etter at vi gikk over til Telenor på jobben, fått ekstremt mye selgere og Microsoft ansatte som ringer. Hadde ikke noe før, selv om jeg har hatt samme nummer i 20 år.

Der har flere av Microsoft sine behjelpelige ringt fra standard norske numre som viser vanlige folk som ikke har noe med det å gjøre når jeg søker de opp.

Får ofte opp melding om antatt spam eller salg på en del av numrene, så de lar jeg være å svare på. Sjekker alltid numre som er ringt inn før jeg ringer opp igjen også pga all slik svindels forsøk man hører om. Opplever også at en del ikke tar telefonen når man ringer, da de sier de aldri svarer ukjente numre (altså fra numre de ikke kjenner igjen), da de er redde for slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
AndersT2 skrev (På 6.3.2020 den 10.04):

Har selv etter at vi gikk over til Telenor på jobben, fått ekstremt mye selgere og Microsoft ansatte som ringer. Hadde ikke noe før, selv om jeg har hatt samme nummer i 20 år.

Om man reserverer seg mot telefonsalg på brreg.no, så hjelper det. Men man kan fortsatt få markedsundersøkelser, useriøse selgere og svindlere. Men man kan velge å ikke være søkbar på nummeropplysningstjenestene, og da slipper man i stor grad også slike telefoner.

Jeg fant ut det da jeg plutselig forsvant fra 1881 og lignende tjenester. Da jeg byttet selskap, så ble jeg synlig igjen, og ble plaget flere ganger daglig. Tenkte jeg skulle prøve å reservere meg mot nummeropplysning igjen (gjøres enkelt i appen til min leverandør) og da ble det stille og rolig igjen.

De som trenger nummeret mitt, har det. Og jeg er mulig å finne på andre måter enn via telefonnummer. Men det er så klart ikke alle som helt uten videre kan gjøre dette uten at det får en eller annen form for konsekvens.

Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (3 timer siden):

Om man reserverer seg mot telefonsalg på brreg.no, så hjelper det. Men man kan fortsatt få markedsundersøkelser, useriøse selgere og svindlere. Men man kan velge å ikke være søkbar på nummeropplysningstjenestene, og da slipper man i stor grad også slike telefoner.

Hjalp ikke så mye for meg, registrerte med er nokså kjapt etter at vi byttet. Men det går i bølgedaler når det ringes, vært relativt stille en stund nå.

Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (4 timer siden):

Jeg fant ut det da jeg plutselig forsvant fra 1881 og lignende tjenester. Da jeg byttet selskap, så ble jeg synlig igjen, og ble plaget flere ganger daglig. Tenkte jeg skulle prøve å reservere meg mot nummeropplysning igjen (gjøres enkelt i appen til min leverandør) og da ble det stille og rolig igjen.

Jeg har vært registrert i alle år, og blir "aldri" oppringt av selgere. Unntakene er Get (som jeg dessverre er kunde hos), og Telenor, hvor jeg har vært kunde tidligere.

edit: Har selvfølgelig reservert meg mot telefonsalg i brreg.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar

Det heter "spoofing" denne teknikken som disse svindlerne benytter seg av. I praksis er det fritt frem for alle og enhver å benytte visse tjenester som gjør det mulig å ringe og fremstå som om man ringer fra et annet nummer. Hvis noen har funnet ut at ditt tlf-nummer kan brukes, er det ingen som kan hindre dem i det, og ditt nummer risikerer å bli lagt i databaser over svindel-nummer.

Bare synd at operatørene ikke kan (eller vil?) blokkere slike oppringinger.

Lenke til kommentar
geir__hk skrev (35 minutter siden):

Bare synd at operatørene ikke kan (eller vil?) blokkere slike oppringinger.

Ikke mulig.

Eneste man kan stoppe (lage filter for) er Wangiri "angrep".
Det er når folk ringer opp et nummer, så legger på med en gang, i håp om at man blir ringt opp igjen.

Lenke til kommentar
Merko. skrev (39 minutter siden):

Ikke mulig.

Eneste man kan stoppe (lage filter for) er Wangiri "angrep".
Det er når folk ringer opp et nummer, så legger på med en gang, i håp om at man blir ringt opp igjen.

Tror dette har skjedd i det siste hos meg, har fått flere norske nummer som har ringt.. har sett det og trykket grønt.. Hører ingenting før det legges på i løpet av noen sekunder.. Søker opp nummeret og 50/50 eksisterer det ikke ellers går det til et selskap langt oppe i gokk.

Selv noen ganger når jeg har tatt telefonen og jeg hører rare indiske stemmer i bakgrunnen bare legger de på i håp tror jeg.. Har ikke fått en telefon/microsoft svindel på flere måneder, lurer litt på hva som skjedde..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ved spoofing tror jeg operatøren kan legge inn en sperre slik at nummeret ikke kan brukes i utlandet. Men Ofte brukes nummeret bare en kort periode før det byttes ut med et annet og problemet går over av seg selv.

Når det gjelder telefonsalg merket jeg en stor bedring etter at jeg registrerte meg hos brreg. Dog ringer strømselskapene fortsatt som gale og vil gjerne ha meg tilbake som kunde.

I perioder er jeg ofte plaget med "Microsoft" og de ringer hyppig, feks. annenhver dag. Deretter er det stille for dem i månedsvis før de begynner igjen.

Lenke til kommentar
MultiGamerClub skrev (1 minutt siden):

Tror dette har skjedd i det siste hos meg, har fått flere norske nummer som har ringt.. har sett det og trykket grønt.. Hører ingenting før det legges på i løpet av noen sekunder

Er det et norsk mobilnummer som starter på 4 eller 9, så er det ikke noe i veien for at du ringer det opp igjen, da disse ikke kan takseres høyere enn vanlig mobil nr.

Mener på det også gjelder de gamle geografiske numrene som begynner på 2, 3, 5, 6 og 7.

Husker jeg riktig, så blokkerer Telenor rundt 3 millioner "Wangiri"-anrop i året, mens Telia ligger på rundt 1 million i uken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (2 timer siden):

Skulle vært interessant å vite hvorfor.

Jeg husker ikke detaljene i hodet, men det er noe når anropet kommer fra utlandet, så mister norske teleselskaper all "metadata" som gjør at de ikke kan vise opprinnelig nummer.

Det er en løsning som blir brukt i USA hvor man kan implementere STIR/SHAKEN teknologi, men det krever at alle operatørene bruker det samme, ellers vil det ikke ha noe effekt.

ilpostino skrev (2 timer siden):

Nyere Android gjør oppslag for å finne ut av hvem nummeret tilhører. Har nok personer rapportert nummeret kan det hende det er et slikt oppslag som gjør at nummeret kommer opp som svindel. 

Usikker på om det er en Android-funksjon eller en tredjeparts app som blir lagt med? 
Vet hvertfall at Samsung bruker Hiya tredjeparts appen som sørger for nummeroppslaget.

Lenke til kommentar

husker det het telefonterror, men linker til https://hvemder.no/     nå.  

Så her kan du jo sjekke om nummeret blir brukt fra svindler som microsoft.

Andre sleipe trips norske selger bruker er om du har registrert deg på en gevinst/spill ..... da godtar du ofte at andre / eller samme selskap få lov å kontakte deg (og dermed kan de ringe deg selv om du har registeret  /  reservert meg mot telefonsalg i brreg.

 

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (12 minutter siden):

Det er noe som fulgte med telefonen så jeg antar det er en feature i Android 10

Aner ikke hvilken telefon du har, men hos Samsung så er det Hiya som de er partnere med som følger med telefonen fra fabrikk.

Ser ikke for meg at Stock android har dette innebygget da Google selv må i så fall system som sjekker disse registerene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...