Gå til innhold

Hvordan overlever folk med trådløse hodetelefoner?


Anbefalte innlegg

robertaas skrev (15 timer siden):

Jeg prøver skjønne hvorfor så mange aksepterer dårligere kvalitet, høyere pris og dårligere funksjonalitet. Hypotesen er jo at det er noe som jeg ikke har forstått, men det ser ikke slikt ut etter svarene som jeg har fått.

Trådløse hodetelefoner har vel en funksjon som apparater med kabel ikke har, nemlig trådløshet. Det har nok en del fordeler, en del av de har allerede blitt nevnt her. Hypotesen din burde heller vært at du ønsker andre ting fra produktet ditt enn de som benytter seg av trådløse løsninger.

La meg også innrømme at det kommer et punkt der jeg ikke evner å høre forskjell på lydkvalitet. Noen ganger er økningen i kvalitet så liten i forhold til hvor mye ekstra det koster at det ikke er verdt det. Nå blir jeg sikkert sett ned på av de snobbene, men jeg er bare en simpel fyr som ikke legger veldig merke til den subtile smaken av sedertre i en fancy fransk vin. Det er greit nok at du har en hobby og at du er opptatt av lyd og at du kan, det hadde vært artig med en blind test, høres forskjellen på lydkvaliteten, men du må forstå at andre ikke er like opptatt av det som du er. Andre mennesker har andre prioriteringer. Jeg har et kabla Denon headset, vurderer å kjøpe meg et trådløst ett nå snart. Avhenger av hvor god lydkvalitet jeg kan finne innen for et budsjett på noen tusen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
32 minutes ago, robertaas said:

Kun for store øreklokker... og det var postet en link til noe in-ear til voer 20k hvor det også var mulig... men ikke et aktuelt produkt.

Nja.. bruker mine Jabra Move hver eneste dag og de er veldig lette og ikke spesielt store.

Og de har kablet input.

Er vel kommet en oppfølger nå som også skal være bra. Er fortsatt kablet mulighet.

https://www.dinside.no/mobil/sjelden-far-du-mer-for-under-tusenlappen/71391550/amp

Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Nja.. bruker mine Jabra Move hver eneste dag og de er veldig lette og ikke spesielt store.

Og de har kablet input.

Er vel kommet en oppfølger nå som også skal være bra. Er fortsatt kablet mulighet.

https://www.dinside.no/mobil/sjelden-far-du-mer-for-under-tusenlappen/71391550/amp

Sikkert greie for mange, men for meg er det helt uaktuelt med noe annet enn in-ear som lett går ned i lommen og ikke spiser av håndbagasjeplass.

Da jeg bruker hodetelefonene for støydemping når jeg reiser har brukt dem over 40 timer i strekk og da blir alle som går over øret ubehagelige.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, robertaas said:

Sikkert greie for mange, men for meg er det helt uaktuelt med noe annet enn in-ear som lett går ned i lommen og ikke spiser av håndbagasjeplass.

Da jeg bruker hodetelefonene for støydemping når jeg reiser har brukt dem over 40 timer i strekk og da blir alle som går over øret ubehagelige.

De fleste bruker nok ikke hodetelefoner 40 timer i strekk så du er nok et litt spesielt tilfelle der.

Om noen år har vi nok øreplugger som har 40 timer batteritid så bare å vente :)

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Altså, skal jeg ut å fly i mange timer, så har jeg med meg Bose QC 35. De kan brukes med BT eller ledning. Noe annet er ikke praktisk å bruke på lange flygninger da InEar propper sjelden har veldig effektiv lyddemping.

når jeg sitter på fly er ikke jeg ute etter å vandre hen i en euforisk regnbue av vakker musikk i stjernekvalitet, men å høre det jeg vil istedet for flystøyen.

og å bruke flyets innebygde underholdningssenter er uinteressant da jeg heller har med meg iPad eller Galaxy Tab som innholder filmer og TV serier jeg faktisk vil se istedet for det flyet tilbyr.

og lydkvaliteten er er helt ok. Jeg er ikke interessert i å gi ørene mine lydorgasme når jeg er ute og reiser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 minutter siden):

De fleste bruker nok ikke hodetelefoner 40 timer i strekk så du er nok et litt spesielt tilfelle der.

Om noen år har vi nok øreplugger som har 40 timer batteritid så bare å vente :)

Jeg har ikke helt troen på det så lenge folk idag villig kjøper plugger som kun varer 3-4 timer ... når de er helt nye.

Og bedre batterier vil ikke løse utfordringen med tilkoblinger, sikkerhet og lydkvalitet.

 

Lenke til kommentar
1 minute ago, robertaas said:

Jeg har ikke helt troen på det så lenge folk idag villig kjøper plugger som kun varer 3-4 timer ... når de er helt nye.

Og bedre batterier vil ikke løse utfordringen med tilkoblinger, sikkerhet og lydkvalitet.

 

Klarer som oftest ikke mere enn 2 isj timer med proppene mine før jeg er sliten i ørene og lar de få en pause, så går helt fint at de lades opp igjen da iløpet av kort tid for min del.

Lydkvalitet på bluetooth er ikke så dårlig. Er jo uansett begrenset hva Spofity klarer å pushe ut, og med APT-X så er jeg veldig fornøyd med lydenkvaliteten.

Uansett så veier det så sykt mye å bare ta på seg hodetelefonene og musikken spilles - kontra å knø en ledning ned gjennom jakken hver eneste gang slik man gjor i "gamle dager".

Men jeg har også noen DT770 pro med rørforsterker som jeg bruker om jeg virkelig vil høre på god lyd. Dog brukers de veldig sjelden da jeg må knudre med ledning der og..

Lenke til kommentar
robertaas skrev (20 timer siden):

Ser at stadig flere mobilprodusenter kutter ut hodetelefonutgang, men skjønner ikke helt hvordan folk klarer seg uten dette.

1) Hvordan kobler dere til PC eller underholdnignssystem på fly? Ser at noen digre hodetelefonklokker har en løsning med kronglete adaptre, men har  ikke sett noen slikt for in-ear hodetelefoner. Har dere med dere en gammeldags hodetelefon i tillegg for å få til dette?

2) Ser at trådløse in-ear hodetelefoner må lades flere ganger hver dag for det som for meg er vanlig bruk. Har dere med dere flere hodetelefoner eller legger dere inn timers ladepause uten bruk hver dag?

3) Det har flere ganger vært sikkerhetshull for BlueTooth. Det er for tiden et publisert sikkerhetshull som det enda ikke er tilgjengelig sikkerhetspatch for for flere android-mobiler, og det er anbefale å ikke slå på Bluetooth igjen før det er patchet. Klarer dere dere faktisk uten å bruke hodetelefon i flere måneder eller bryr dere dere ikke om sikkerhet?

4) På flere fly er det ikke tillat å bruke noen sendere under deler av eller for hele flighten. Lar dere være å bruke hodetelefon da eller bryr dere dere ikke om å følge sikkerhetsinnstruksen?

5) Bryr dere dere ikke om lydkvalitet?

Først og fremst: Jeg bruker både Apple AirPods Pro, og Bose QC25 (som ikke er trådløs). Airppdsene imponerer meg stadig, da de er nesten like god på flystøy som mine Bose QC25 på aktiv støykansellering.

1) De aller fleste hodetelefoner/propper som ikke er fullstendig trådløs, kan også brukes med minijack, og fungerer således i underholdningsskjermen i flyseyet.

2) Man lader etuiet mens man bruker proppene. 4-5 timers batteritid er godt nok for meg, og da tåler jeg en 10 minutters pause for å gå på do/strekke beina, mens de lader seg opp til et par timers bruk. Ja, det går faktisk så fort.

3) Jeg kan ikke nok om dette til å kommentere, men jeg har ikke tenkt veldig over sikkerhetsrisiko ved bruk av bluetooth. Hvis det går på at andre kan høre hva jeg sier/hører på, bryr jeg meg ikke. Hvis det betyr at folk kan få tilgang til filene på telefonen min, så er det selvsagt noe helt annet.

4) Det er ingen problem å bryte disse. Først og fremst er det ingen risiko forbundet med bruk av bluetooth (eller mobilsender for den saks skyld, som har mye høyere sendeeffekt). I tillegg er det lite/ingen kontroll. Du kan bli bedt om å ta av deg hodetelefonene, men dette skjer uavhengig av om de er trådløs eller ikke, og handler om å være oppmerksom under takeoff og landing, ikke senderne i seg selv. Jeg er selv pilot og har studert elektronikk, så jeg er ikke helt kunnskapsløs på emnet, men baserer påstandene mine på forskning rundt sendere i flymaskinen.

5) Lydkvalitet? Virkelig? Den er mer enn grei nok. Hvis du kan tolerere de horrible, blasse, lavoppløste skjermene på flyet, så kan du tolerere lydkvaliteten man får ut av et par høykvalitets trådløse hodetelefoner. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
robertaas skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke helt troen på det så lenge folk idag villig kjøper plugger som kun varer 3-4 timer ... når de er helt nye.

Og bedre batterier vil ikke løse utfordringen med tilkoblinger, sikkerhet og lydkvalitet.

 

Sikkerhet på øreplugger? Hva er sikkerhetsproblemet der da? Jeg bruker ofte Airpods på både iPaden og på Samsung S10+. Jeg går aldri tom for batteri for jeg har dem jo ikke i ørene uavbrutt. Jeg tar jo av og til del i det som foregår rundt meg. Noen ganger må jeg snakke med folk. Dessuten har jeg jo med meg etuiet, så da kan jeg lade dem mens de ligger i lomma. 
 

jeg forstår ikke helt hvor du vil. Det virker nesten som om du vil høre på musikk i verdens beste kvalitet 24 timer i døgnet. Og er det virkelig aktuelt for deg å bekymre deg for at telefonen blir hacket når du er ute blant folk? Og du flyr vel ikke langdistanse hver eneste dag?

Lenke til kommentar
Sharpings skrev (13 minutter siden):

Altså, skal jeg ut å fly i mange timer, så har jeg med meg Bose QC 35. De kan brukes med BT eller ledning. Noe annet er ikke praktisk å bruke på lange flygninger da InEar propper sjelden har veldig effektiv lyddemping.

Joda, mange av dem har ikkeno støydemping, men fx Etymotics kan gi 42 dB mot 20 dB med Bose... og det uten defektene av aktiv lyddemping.

Lenke til kommentar
robertaas skrev (3 minutter siden):

Joda, mange av dem har ikkeno støydemping, men fx Etymotics kan gi 42 dB mot 20 dB med Bose... og det uten defektene av aktiv lyddemping.

Det finnes sikkert mye bedre øretelefoner enn Bose, men jeg er ikke noen lydfantast. Jeg vil bare ha noe som fungerer og gjør en bra jobb til en ok pris. Etymotics kalte du dem? De har jeg aldri hørt om. Som sagt, jeg er ikke en ekspert på slike ting. Er de dyre? Ser etter å ha googlet dem, at de er sånne gummipropper som skal inn i øregangen. Jeg er ikke så glad i sånne. Jeg synes de er ubehagelige. Smakssak.

Endret av Sharpings
Lenke til kommentar

Hvordan du kan si at IEMs er komfortable å ha på seg i 40 timers, mens du synes alle hodetelefoner som går over øret blir ubehagelige da synes jeg er rart, og da legger jeg vekt på alle. Gjelder dette også de du bruker hjemme?

Også  ser det ut som om denne tråden ikke handler om hvorfor folk bruker bluetooh hodetelefoner, men om ditt (store?) behov for å fortelle alle oss andre om hvorfor du unngår bluetooth hodetelefoner. ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Reeve skrev (6 minutter siden):

1) De aller fleste hodetelefoner/propper som ikke er fullstendig trådløs, kan også brukes med minijack, og fungerer således i underholdningsskjermen i flyseyet.

Har de eksempel på hva slags produkt du snakker om her? Propper som både støtter BT og har ledning er ikke akkurat vanlige.

Lenke til kommentar
Sharpings skrev (8 minutter siden):

Sikkerhet på øreplugger? Hva er sikkerhetsproblemet der da?

Problemet er at når BT er aktivert på Mobilen så er den åpen for angrep. Om man går tur alene på fjellet så er det ikke noe problem, men er man i nærheten av andre mennesker med mobil så er det et problem.

Lenke til kommentar

Hva trenger du egentlig, robertaas? In-ear som kan fungere med underholdningssystemene på fly, eller noe annet?

Så lenge du kan komme deg unna med klokker, så er det massevis av alternativer, i alle prisklasser. I tillegg finnes det flere gode in-ear alternativer som gjør en god jobb. De er lette, tar liten plass, har grei nok lydkvalitet, meget god støykansellering for størrelsen sin, og har en akseptabel batteritid når man tar størrelsen til produktet i betraktning. Man kan ikke få 20 timer lyttetid inn i en ørepropp som veier under 1 gram i dag, sånn er det bare. Men igjen, de fleste lader opp mot 1 time lyttetid per 5. Minutt i etuiet, som for meg er mer enn godt nok. Jeg har brukt Airpods Pro på turer over atlanteren flere ganger, og ofte gidder jeg ikke dra frem Bose-klokkene mine.

Hvis jeg ønsker ekstra sterk støykansellering, så bruker jeg Airpods Pro, med QC25 utenpå der igjen, for dobbel støykansellering. 

Lenke til kommentar
Chris93 skrev (3 minutter siden):

Hvordan du kan si at IEMs er komfortable å ha på seg i 40 timers, mens du synes alle hodetelefoner som går over øret blir ubehagelige da synes jeg er rart, og da legger jeg vekt på alle. Gjelder dette også de du bruker hjemme?

Også  ser det ut som om denne tråden ikke handler om hvorfor folk bruker bluetooh hodetelefoner, men om ditt (store?) behov for å fortelle alle oss andre om hvorfor du unngår bluetooth hodetelefoner. ?

Det er ikke hver uke at jeg bruker hodetelefonene 40 timer i strekk, men jeg ønsker noen hvor det ikke vil være et problem. Og hva man liker å ha på ørene er selvsagt en smakssak. Staxene er skikkelig digre, går rundt ørene og er helt uten lyddemping så det blir noe helt annet.

Jeg prøver rett og slett forstå hvordan folk klarer overleve men noe som fremstår som en mye dårligere løsning. Det blir også stadig vanskeligere å finne mobiltelefoner med hodetelefonutgang. Det er så mange som har godtatt dette at jeg antar at det også må være oppegående folk blandt disse og jeg har problemer med å forstå fenomenet.

Lenke til kommentar

Hodetelefoner og annet lydutstyr er alltid et kompromiss. Alltid! Det går ikke (foreløpig) å få topp lydkvalitet i små trådløse pakker. Akkurat som du ikke får topp hifi til 1000kr. Du må gjøre et kompromiss på pris, komfort, størrelse, smarte funksjoner, design etc. 

Jeg skjønner ikke hvordan du ikke ser dette @robertaas. Du forstår ikke kompromisset andre velger, men ser ikke svakheten i dine egne kompromiss?

Det siste i verden jeg verdsetter i hodetelefoner er å koble til flyet. Det har aldri i verden falt meg inn. Når du velger det som et krav til lydutstyr, så gjør du allerede der et kompromiss jeg mener er unødvendig.


Løsningen er jo selvsagt å ha flere typer utstyr. Til kontorjobb, fly, buss osv har jeg Sony WF-1000XM3. Til trening har jeg Powerbeats Pro. Til hifi hjemme har jeg Beyerdynamic DT 1770 Pro.

Det er mulig å sette pris på god lyd og samtidig se fordelene man får av små trådløse ørepropper.

 

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...