Gå til innhold

Hvordan overlever folk med trådløse hodetelefoner?


Anbefalte innlegg

Ser at stadig flere mobilprodusenter kutter ut hodetelefonutgang, men skjønner ikke helt hvordan folk klarer seg uten dette.

1) Hvordan kobler dere til PC eller underholdnignssystem på fly? Ser at noen digre hodetelefonklokker har en løsning med kronglete adaptre, men har  ikke sett noen slikt for in-ear hodetelefoner. Har dere med dere en gammeldags hodetelefon i tillegg for å få til dette?

2) Ser at trådløse in-ear hodetelefoner må lades flere ganger hver dag for det som for meg er vanlig bruk. Har dere med dere flere hodetelefoner eller legger dere inn timers ladepause uten bruk hver dag?

3) Det har flere ganger vært sikkerhetshull for BlueTooth. Det er for tiden et publisert sikkerhetshull som det enda ikke er tilgjengelig sikkerhetspatch for for flere android-mobiler, og det er anbefale å ikke slå på Bluetooth igjen før det er patchet. Klarer dere dere faktisk uten å bruke hodetelefon i flere måneder eller bryr dere dere ikke om sikkerhet?

4) På flere fly er det ikke tillat å bruke noen sendere under deler av eller for hele flighten. Lar dere være å bruke hodetelefon da eller bryr dere dere ikke om å følge sikkerhetsinnstruksen?

5) Bryr dere dere ikke om lydkvalitet?

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
robertaas skrev (3 minutter siden):

Ser at stadig flere mobilprodusenter kutter ut hodetelefonutgang, men skjønner ikke helt hvordan folk klarer seg uten dette.

1) Hvordan kobler dere til PC eller underholdnignssystem på fly? Ser at noen digre hodetelefonklokker har en løsning med kronglete adaptre, men har  ikke sett noen slikt for in-ear hodetelefoner. Har dere med dere en gammeldags hodetelefon i tillegg for å få til dette?

2) Ser at trådløse in-ear hodetelefoner må lades flere ganger hver dag for det som for meg er vanlig bruk. Har dere med dere flere hodetelefoner eller legger dere inn timers ladepause uten bruk hver dag?

3) Det har flere ganger vært sikkerhetshull for BlueTooth. Det er for tiden et publisert sikkerhetshull som det enda ikke er tilgjengelig sikkerhetspatch for for flere android-mobiler, og det er anbefale å ikke slå på Bluetooth igjen før det er patchet. Klarer dere dere faktisk uten å bruke hodetelefon i flere måneder eller bryr dere dere ikke om sikkerhet?

4) På flere fly er det ikke tillat å bruke noen sendere under deler av eller for hele flighten. Lar dere være å bruke hodetelefon da eller bryr dere dere ikke om å følge sikkerhetsinnstruksen?

5) Bryr dere dere ikke om lydkvalitet?

1) Hvis jeg faktisk tar et fly som er lang distanse med underholdningssystem på så vil jeg nok enten ta de man får, eller bringe med et analog sett.

2) De fleste har 10-15 timer minst batteritid. Funker gjennom dagen og lades ved behov.

3) For at noen skal kunne trenge seg inn så må din telefon pares med en bluetooth enhet som er lastet med skadevare. Så lenge du bruker dine personlige ting går det veldig fint.

4) Flymodus tar kun å deaktiverer mobilnettverket. Wifi og Bluetooth kan fremdeles brukes ombord.

5) Lydkvalitet er helt kurant til daglig bruk. Absolutt ikke noe Hifi produkter, men meget god hvis man investerer litt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
robertaas skrev (14 minutter siden):

Ser at stadig flere mobilprodusenter kutter ut hodetelefonutgang, men skjønner ikke helt hvordan folk klarer seg uten dette.

1) Hvordan kobler dere til PC eller underholdnignssystem på fly? Ser at noen digre hodetelefonklokker har en løsning med kronglete adaptre, men har  ikke sett noen slikt for in-ear hodetelefoner. Har dere med dere en gammeldags hodetelefon i tillegg for å få til dette?

2) Ser at trådløse in-ear hodetelefoner må lades flere ganger hver dag for det som for meg er vanlig bruk. Har dere med dere flere hodetelefoner eller legger dere inn timers ladepause uten bruk hver dag?

3) Det har flere ganger vært sikkerhetshull for BlueTooth. Det er for tiden et publisert sikkerhetshull som det enda ikke er tilgjengelig sikkerhetspatch for for flere android-mobiler, og det er anbefale å ikke slå på Bluetooth igjen før det er patchet. Klarer dere dere faktisk uten å bruke hodetelefon i flere måneder eller bryr dere dere ikke om sikkerhet?

4) På flere fly er det ikke tillat å bruke noen sendere under deler av eller for hele flighten. Lar dere være å bruke hodetelefon da eller bryr dere dere ikke om å følge sikkerhetsinnstruksen?

5) Bryr dere dere ikke om lydkvalitet?

1) Hodetelefonene mine (som er trådløse) har også vanlig aux inngang.

2) Vel, jeg har air-pods første generasjon, og de var 5 timer uten ladig, og kan lades opptil 24 timer med etui. Dersom air-podsa ligger 15 min i etui så har de ladet opp 3 timer. Med andre ord, jeg kan bruke airpodsene en hel dag uten å lade, sålenge jeg har de nedi etui i et par minutter med noen timers mellomrom. 

3) Jeg har iphone, ingen problem med bluetooth og sikkerhetshull. For meg er det et ikke tema. Er du sikker alle android telefoner har det problemet? Litt usikker om dette gjelder alle produsenter og alle android versjoner.

4) Det var riktig for et par år tilbake. Om du har flydd de siste 5 årene, så har du mest sannsynlig opplevd at du faktisk får lov å bruke bluetooth og telefon både når flyet letter, under selve flyturen og når det lander.

5) Lydkvaliteten er like god på bose headsettet mitt uavhengig av om jeg bruker aux eller bluetooth. Når sant sies finnes det ingen strømmetjenester med høy nok kvalitet til at dagens bluetooth blir en begrensning. Så for mitt bruk er det helt urelevant om det er ledning eller ikke for lydkvaliteten.

 

For meg virker du litt fordomsfull mot bluetooth. Innlegget ditt er ganske farget av at du på forhånd har bestemt deg for at trådløst er dritt, uten helt å sette deg inn i, eller ha prøvd det (kan det virke ut som). For ingen av de 5 punktene du nevner her har jeg opplevd som reelle problemer, og jeg bruker både trådløst og med ledning. 

Endret av Emile the rat
  • Liker 7
Lenke til kommentar

1) I casen til hodetelefonene mine er det en aux-kabel jeg bruker de få gangene jeg skal fly langdistanse. Har koblet headsettet til pcen med bluetooth. 

2) Har ikke in-ear men bruker nok ikke hodetelefon nok til at det ville vært et stort problem for meg.

3) Visste ikke om dette, men om det Softis12 sier stemmer har jeg ingen problemer med det. Sjansen for at jeg ville blitt utsatt for noe slikt er uansett veldig liten, og kan bruke aux om jeg skulle måtte det.

4) Ingen fly jeg har vært på siste par årene har nektet bruk av bluetooth under flyturen. Kun isåfall under letting og landing, og da kan jeg enten bruke aux eller så lar jeg være. Jeg klarer å sitte 5 minutter uten musikk.

5) Til en grad, men synes lydkvaliteten på mitt bose qc35 er mer enn bra nok. Hadde nok ikke kjent på store forskjellen om jeg hadde kjøpt et like dyrt kablet headsett. 

 

Hodetelefonene mine er nå 4 år gamle, ble kjøpt i 2016. Batteriene holder enda flere dager om gangen med mitt bruk. Nå har ikke telefonen min aux-inngang engang. Kjøpte en litn "dongle" i tilfelle jeg trengte den, men ga den bort til en venn som ikke hadde bluetooth i bilen siden jeg aldri brukte den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (38 minutter siden):

3) Jeg har iphone, ingen problem med bluetooth og sikkerhetshull. For meg er det et ikke tema. Er du sikker alle android telefoner har det problemet? Litt usikker om dette gjelder alle produsenter og alle android versjoner.

Det siste publiserte sikkerhetshullet rammer såvidt jeg skjønner alle versjoner av Android og skal være fikset i sikkerhetsoppdateringen av Android som kom i februar. Det vil ta flere måneder før alle mobiltelefoner får denne oppdateringen tilpasset og det er ikke sikkert at alle mobiler vil få den. Det som varierer mellom mobiilprodusentene er hvor raskt de klarer få ut Android-oppdateringene. Hadde før Sony som ofte tok et halvt år.

Har man på Bluetooth uten dette fikset så kan de som ønsker det koble seg til mobilen og kjøre tilfeldig kode på den helt uten at man gjør noe. Man kan også ha infeksjoner som sprer seg over Bluetooth mellom mobiler som har denne sikkerhetsfeilen.

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (53 minutter siden):

For meg virker du litt fordomsfull mot bluetooth. Innlegget ditt er ganske farget av at du på forhånd har bestemt deg for at trådløst er dritt, uten helt å sette deg inn i, eller ha prøvd det (kan det virke ut som). For ingen av de 5 punktene du nevner her har jeg opplevd som reelle problemer, og jeg bruker både trådløst og med ledning. 

Jeg prøver skjønne hvorfor så mange aksepterer dårligere kvalitet, høyere pris og dårligere funksjonalitet. Hypotesen er jo at det er noe som jeg ikke har forstått, men det ser ikke slikt ut etter svarene som jeg har fått.

Og når folk nevner Bose og lydkvallitet i samme setning. ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
robertaas skrev (59 minutter siden):

Jeg prøver skjønne hvorfor så mange aksepterer dårligere kvalitet, høyere pris og dårligere funksjonalitet. Hypotesen er jo at det er noe som jeg ikke har forstått, men det ser ikke slikt ut etter svarene som jeg har fått.

Og når folk nevner Bose og lydkvallitet i samme setning. ?

Bose har da aldeles ikke dårlig lydkvalitet. Går bare på personlige preferanser som med alt annet ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

1) Bruker ikke slike underholdningssystemer. Laptopen min har bluetooth. Hodetelefonene mine har også mulighet for kabel, både minijack og USB

2) Jeg har ikke IEMs, så kan ikke snakke for dem. Mine hodetelener varer i 20+ timer og tar ikke lang tid å lade opp. Som oftest så har jeg med kabel i tilfelle de går tom, noe som skjeldent skjer med mitt bruksmønster

3) Leste om det sikkerthetshullet og det er avhengig at mobilen ikke er i discoverable modus. Det er ikke min med mindre jeg legger til en ny enhet.

4) Har ikke opplevd dette i senere år, men jeg har kabel med uansett så det er ikke noe problem

5) Joda, men så bruker jeg de trådløse hodetelefonene når jeg er ute. Flystøy og trafikkstøy overdøver ganske mye, så hva du får ut når det kommer til lydkvalitet er nok noe begrenset. Jeg bruker også noe annet når jeg er hjemme

 

Lenke til kommentar
robertaas skrev (5 timer siden):

Det siste publiserte sikkerhetshullet rammer såvidt jeg skjønner alle versjoner av Android og skal være fikset i sikkerhetsoppdateringen av Android som kom i februar. Det vil ta flere måneder før alle mobiltelefoner får denne oppdateringen tilpasset og det er ikke sikkert at alle mobiler vil få den. Det som varierer mellom mobiilprodusentene er hvor raskt de klarer få ut Android-oppdateringene. Hadde før Sony som ofte tok et halvt år.

Har man på Bluetooth uten dette fikset så kan de som ønsker det koble seg til mobilen og kjøre tilfeldig kode på den helt uten at man gjør noe. Man kan også ha infeksjoner som sprer seg over Bluetooth mellom mobiler som har denne sikkerhetsfeilen.

Men da er mitt spørsmål, hvis du er så opptatt av sikkerhet, hvorfor kjøpet du da android? For meg virker det ut som en stor logisk brist i resonnomentet ditt.

robertaas skrev (5 timer siden):

Jeg prøver skjønne hvorfor så mange aksepterer dårligere kvalitet, høyere pris og dårligere funksjonalitet. Hypotesen er jo at det er noe som jeg ikke har forstått, men det ser ikke slikt ut etter svarene som jeg har fått.

Og når folk nevner Bose og lydkvallitet i samme setning. ?

Jeg mener funksjonalitet kommer veldig an på hva du skal bruke det til. Når jeg sitter på PC plager ikke en ledning meg så mye, men til hverdagsbruk, eller når jeg er på farten så er ledning tungvindt. Funksjonaliteten og komforten er mye bedre på trådløs etter min mening.

Lydkvaliteten er heller ikke nevneverdig bedre med kabel, det er de færreste av oss som kjøpet plugger eller hodetelefoner i 20k + klassen.

Hvis bluetooth eller wi-fi hadde er så begrenset på båndvidde som du hevder, da kan man jo etter din logikk bare legge ned alt av alle streamingtjenester. Du vil ikke merke forskjell fra bluetooth og kablet med mindre du ripper musikken din fra f.eks. vinyl eller andre fysiske kilder som har høy nok båndvidde. Til streaming er det ett fett om du benytter trådløst eller kablet.

Du mener Bose er dårlig, hva er det du mener er bra lydkvalitet i samme prisklassen? 

robertaas skrev (4 timer siden):

Er det noen in-ear som har dette eller bare de med digre klokker?

Ja, det finnes: https://www.gear4music.no/no/Hjem-Audio/64-Audio-U12t/34H9?origin=product-ads&gclid=CjwKCAiA44LzBRB-EiwA-jJipMXd-AcTcxzYfE-4v4j__oB_xNBDZF2Njq6ZJ0wZb-yXXIZmUSKoiRoCyK8QAvD_BwE


Men nå skal jeg velge å stille meg like uforstående til spørsmålet ditt som du gjør til bluetooth. Hvorfor i all verden skal jeg ønske å ha en ledning til in-ear plugger? De er jo bare i veien!

Skal også nevnes at elementet i in-ear er vesentlig mindre enn på klokker, og at de i de fleste tilfeller ikke kan gi god nok lydkvalitet til at man skal kunne merke forskjell på trådløst og kablet, med mindre du beveger deg over i prisklassen jeg linket til over.

Lenke til kommentar
robertaas skrev (6 timer siden):

Jeg prøver skjønne hvorfor så mange aksepterer dårligere kvalitet, høyere pris og dårligere funksjonalitet. Hypotesen er jo at det er noe som jeg ikke har forstått, men det ser ikke slikt ut etter svarene som jeg har fått.

Og når folk nevner Bose og lydkvallitet i samme setning. ?

Det er fordi mesteparten av folket har null peiling på lyd. De fleste jeg kjenner med feks Spotify Premium, har ikke en gang hukket av "normalize volume" eller ei satt "Streaming quality" til "Very High".

 

Lenke til kommentar

Folk har ikke peiling på lyd som nevnt over, og folk bryr seg ikke. Vil tro at mange heller ikke lytter "aktivt" til musikk, men har det på mens de sitter på buss/tog/whatever, til fest med mye prat og skrål og slikt

Hvor enkelt noe er trumfer også det meste, det er snakk om, for min del, plasser QC35 på hodet, skru de på og trykk play på hodetelefonene og de fortsetter der jeg var i musikken eller podcasten. En massiv mengde musikk er griseenkelt tilgjengelig på Spotify, hvor jeg riktignok har satt kvaliteten på maks.

De som gidder å skaffe musikk i et tapsfritt format, legge det inn på telefonen, koble til gode hodetelefoner via en DAC, for å så høre på musikken i et stille nok miljø til å få den ekstra opplevelsen fra lyden vil jeg tro hører til en marginal gruppe av befolkningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 timer siden):

Kan ikke forstå at folk enda orker å bruke hodetelefoner med ledning..

Du må jo uansett ha med løse ledninger som kobles til på en aller annen måte eller ekstra hodetelefoner om man skal bruke dem på annet enn mobilen. Da er det mer praktisk med ledninger som henger fast og bare ett par hodetelefoner.

Selv flyr jeg ganske mye og endel lengere distanser interkontinentalt. Da er det viktig for med funksjonalle hodetelefoner og jeg sverger til passiv støydempling pga elle defektene med aktiv støydemping. Engang jeg fløy førsteklasse var det inkludert store støydempende klokker fra Bose. Jeg testet dem mot mine Etymotics og Bose ble så fullstendig utklassert. Etymotics hadde langt bedre støydemping uten hørbare defekter og mye mer åpen og nøytral lyd. Jeg hadde store problemer med å skjønne at noen i det hele tatt kunne akseptere å lytte til Bose. Jeg har tidligere hatt samme opplevelse da jeg testet høyttalere fra Bose mot et annet par. Det er et gammelt ordtak i Hifi-kretser: "No highs, no lows? Must be Bose". Men folk er jo forskjellige.

Til hjemmebruk har jeg elektrostatiske Stax Lambda med dedikert hodetelefonforsterker med rør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter å ha ødelagt sikkert ti par hodetelefoner fordi kabelen hang fast i et eller annet og gikk i stykker (lykke til med å skaffe reservedeler til en modell som ikke selges mer.. fy skamme seg til produsentene!) byttet jeg til Bluetooth for noen år siden, og har aldri sett meg tilbake. Lydkvaliteten er som den er. Bedre enn jeg hadde trodd før jeg byttet. Det sier vel mest om hodetelefoner i midt-på-treet klassen. Kabel eller ikke kabel, det spiller ingen rolle. 

Skal sies at jeg ikke legger veldig mye penger i det. Hodetelefoner brukes på kollektivtransporten til og fra jobb, så det er mest for å høre på noe annet enn hostinga fra sidemannen egentlig..  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...