Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Vurderer å ta kontakt med eksen


Gjest bbb24...afc

Anbefalte innlegg

Gjest bbb24...afc

Kort oppsummert så gikk jeg og eksen fra hverandre for et lite år siden, etter å ha vært sammen i 4-5 år. Da hadde vi ikke fungert sammen på lenge, og begge gikk nok bare og ventet på at det skulle bli slutt. Jeg hadde vært mett ganske lenge og ventet nok bare på nok mot til å avslutte forholdet. Jeg hadde blitt innesluttet, snakket ikke om ting lenger og ble bitter og følte på angst. Det var ikke bare forholdet sin skyld, jeg opplevde en tung tid utonom oss også med jobb og familie, men det var forholdet som fikk svi. Da våren kom med lysere tider kom energien og lysten tilbake og jeg fikk sagt til henne hva jeg følte: Dette fungerer ikke, vi kan ikke fortsette med det vi holder på med. Vi må ta grep, eller så må vi gå hver vår vei. Jeg ønsker å ta grep, prøve å rette skuta. Men på det tidspunktet var hun så sliten av oss at hun ville avslutte. Så vi gikk hver vår vei.

Etter at jeg fikk oss litt på avstand satt jeg i høst med en følelse av at jeg i lang tid i slutten av forholdet ikke hadde vært den mannen jeg ønsker og mener jeg kan være. Jeg var egentlig langt fra en mann emosjonelt sett, det utviklet seg til å grense mot et barn. Jeg gravde meg ned, sperret meg inne. Tok meg nær av ting og havnet fort i forsvarsposisjon. Det er ikke slik at jeg tenker alt hadde vært perfekt i forholdet om jeg hadde vært bedre, men jeg forstår godt at forholdet gikk til grunne slik jeg fungerte. Jeg følte at jeg hadde rotet meg bort og skuslet bort en mulighet, noe som førte til at jeg ville prøve igjen. Jeg var og er ikke der at jeg er klar for et nytt forhold til eksen, men jeg ønsket å gjøre noe gøy sammen med henne. Det hadde bygget seg opp så mye negativt gjennom siste delen av forholdet som sperret for gode følelser, men kanskje sperrene kunne bygges ned og de gode følelsene kunne komme frem igjen? Kanskje, kanskje ikke.. i verste tilfelle hadde vi hatt det gøy tenkte jeg. 

Etter mitt initiativ møttes vi noen ganger i høst, men det ble ikke noen suksess. Selv om jeg ønsket å finne på noe gøy ute endte vi bare opp med å møtes hos meg for brettspill, mat og/eller film. Det ble litt kleint, påtvunget, og kokte litt ut i sanden. Det viste seg i etterkant at vi møttes på forskjellige premisser. Jeg ønsket å møtes for å ha det gøy og så se hva som kunne skje. Hun trodde at jeg ønsket å bli sammen igjen, noe hun ikke var klar for og følte det ble for mye press. Det førte fort til at hun nedprioriterte møtene våre og det ble vanskelig og frustrerende å få til treff. Jeg ble mett igjen og da hun endelig forstod at jeg bare ville møtes for å finne på noe gøy orket jeg ikke mer. 

De siste par ukene har det blusset opp noen følelser hos meg igjen. Ligger våken om kvelden og tenker på om jeg skal ta kontakt igjen eller ei, drømmer en del om henne. Veldig i tvil om hva jeg skal gjøre. Vi har vel kommet så langt nå at det føles som å "slå på en død hest" om vi skal prøve på noe enda en gang. Samtidig så tenker jeg som sist at vi kan finne på noe gøy sammen og utvikler det seg ikke til noe mer så har vi i det minste hatt det gøy.

Blir det bare mer rot å ta kontakt for å møtes igjen? 

Anonymous poster hash: bbb24...afc

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjetil Lura skrev (13 minutter siden):

Det vet ikke ts før han prøver, merkelige svar Dere gir ts. Damer er ikke farlige.

Kan ikke få annet enn nei/eller ja?

TS nevner angst, innesluttethet, bitterhet, han hadde det vanskelig med jobb og familie. Når dette er resultatet av et forhold, vil jeg si at det er et giftig forhold. De har også allerede truffet hverandre en gang tidligere etter avsluttet forhold, og som TS sier førte dette ingen vei. Å fortsette ville vært å utsette seg selv for emosjonelt misbruk. Men dette er jo bare mine profesjonelle meninger og påstander. Takk for tilbakemelding ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest bbb24...afc
On 3/6/2020 at 7:19 PM, AT1S said:

TS nevner angst, innesluttethet, bitterhet, han hadde det vanskelig med jobb og familie. Når dette er resultatet av et forhold, vil jeg si at det er et giftig forhold.

Når jeg ser tilbake på tiden vår synes jeg ikke det var et giftig forhold. Slik jeg ser det var det klart største problemet at jeg ikke hadde de rette verktøyene til å behandle utfordringene som oppstod. Jeg var ikke spesielt utviklet emosjonelt. Så i stedet for å snakke om det som plaget meg eller var utfordrende, i stedet for å si ifra om hva jeg ønsket, så stengte jeg alt inne i meg og manglet tilstedeværelse. I stedet for å fortelle om at jeg har angst lot jeg den utvikle seg under det som bygget seg opp innvendig, og summen gjorde til slutt til at jeg stengte henne helt ute. 

Siden vi gikk fra hverande har jeg prøvd å fokusere på meg selv, på å utvikle verktøykassa. Lese selvutviklingsbøker og interagere med andre. Komme meg ut i stedet for å sitte hjemme alene. Gjort ting som jeg tidligere har ønsket, men som angsten har stoppet meg fra å være med på. Det er ikke slik at det tyter over av verktøy i kassa, men det kommer seg. Så når følelsene blusser opp igjen lurer man jo litt på hva som kunne skjedd dersom man hadde hatt en bedre verktøykasse den gang. 

Det beste er nok å legge ballen død, jeg innser det, men det er tydeligvis vanskelig for meg siden ting kommer frem igjen nå. På jobb har vi fått beskjed om å ha hjemmekontor, og da jeg stod der alene og pakket sammen tingene mine i kveld begynte jeg å tenke på henne. Følelsen av alvoret med koronaviruset og "stenging" av landet og tanken på henne gjorde at jeg fikk en sterk trang til å ta kontakt. Sjekke at alt er ok, ta vare på henne. En veldig spesiell situasjon så jeg lar ikke dette avgjøre om jeg tar kontakt eller ikke, men jeg innser at hun kanskje henger mer igjen i meg enn jeg liker å innrømme.

Jeg har to alternativer for meg nå. Alternativ èn er at jeg treffer henne igjen og så ser vi hva som skjer. Alternativ to er at jeg legger ballen død og må komme meg videre. Da kommer jeg til å møte henne en siste gang, for jeg vil gjerne høre hennes oppfatning av forholdet vårt nå som vi har fått det på god avstand. Det er helt sikkert en del ting hun ser annerledes på enn det jeg gjør, og det kan jeg ta med meg videre. Vi snakket bra sammen under/etter bruddet, så jeg ser ikke for meg at et slikt møte skal være noe problem.

Jeg heller mot å legge den død, men gir det litt tid. 

Anonymous poster hash: bbb24...afc

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...