Gå til innhold

4g vs coax erfaringer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
LMH1 skrev (10 minutter siden):

http://www.mynewsdesk.com/no/telenor/pressreleases/telenor-aapner-5g-nett-paa-fornebu-2919820

Må jo finnes noe nærmere? Lillestrøm fornebu eller kongsberg?

Hva slags frekvenser blir tilgjengelig? 6 ghz, 3.6 eller lavere?

Linken peker til pilotnettet mens det som åpner i Trondheim åpner for publikum. De kommer sikkert til å kommunisere ut når dette utvides flere steder. Vet ikke hva de starter med. Det avdekkes på fredag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (14 minutter siden):

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/wPQrQo/tidenes-raskeste-nettopplevelse

Men blir det ca 1 år etter testperiden starter? for er ikke så langt sep 17, 2019 så kanskje neste september.

Tja, si det - Telenor kommer sikkert til å si noe om utbyggingsplaner når det først er lansert. Tipper de først fyrer opp for publikum der de har piloter og så bygger de vel ut både i tett befolkede områder og mer tynt befolkede områder der de vil hente inn kunder på FWA over 5G. Kommer neppe noen flere svar om dette her i tråden som hverken handler om 5G eller utbygging.

Lenke til kommentar
inside_446486 skrev (På 8.3.2020 den 10.04):

Det svaret må du nok finne selv ved å teste det, men det produktet du lenker til er oppgitt å være laget for 900 Mhz i motsetning til den XPOL-antenna som støtter 4 bånd. Men fet er jo en relativt svær og tung klump som bør monteres på mast/veggfeste - så høyt det er praktisk mulig med den kabellengden som følger med.

Hva med å prøve en bedre ruter? Den 810S-saken ble jo forbikjørt av MR1100 for to år siden. Siden da er MR1100 forbikjørt av en nyere modell men duger fortsatt bra for mitt bruk. Kanskje vente på de 5G-kapable produktene?

Takk for du sløser tiden min på ny reklamasjonsak, den antenna første jeg fikk den var det noe løst, og nei den gir faktisk dårligere ytelse en ebay antenne til 10 ganger høyere pris, så hvis du har erfaringer den gir bedre ytelse må det være kombinasjon med router og den må veggmonteres, for den gir langt dårligere, RSRP -74 mot -68 som er jo noe selvfølgelig kan det skyldet dårlig vær slik i dag, men alikevell vil jeg si forskjellen er så minimal at man like godt kan kjøpe fra ebay. Med mindre man har planer å montere den utendørs, godt mulig en billig ebay antenne funger dårlig i kulda og dårlig vær, men har ikke i mot å ha antenne inne så sant det funger. Annet som er negativt for 2000 kr burde det følge med de fleste overgangskabelene til mini router og alt mulig. Det må man se langt etter. Personen jeg snakket med emcom AS mente basert på den informasjonen var det lite å hente på 2100 (b7) angående ytelse. Så man må opp til 3500-3700 frekvensen.

Får dette svaret fra telia:

Sitat

Som jeg svarte deg i forrige epost, er det teoretisk mulig med hastighet opp til 220Mbit/s på 4G+,

Så kan du bekrefte at det finnes LTE Advanced? for jeg mener det finnes 4++ hos telenor men muligens telia ikke har det?

Sitat

Dette er mulig på blant annet Huawei B593s og Huawei E5186 og E5186s, kanskje også B525s fra Huawei. Netgear-ruterne kan man nok ikke låse frekvensen på, og det er nok heller ikke mulig på mobiltelefoner. Her går altså tilkoblingen automatisk.

Så har du fått til å låse båndet til 3600 mhz?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (6 timer siden):

Takk for du sløser tiden min på ny reklamasjonsak, den antenna første jeg fikk den var det noe løst, og nei den gir faktisk dårligere ytelse en ebay antenne til 10 ganger høyere pris, så hvis du har erfaringer den gir bedre ytelse må det være kombinasjon med router og den må veggmonteres, for den gir langt dårligere, RSRP -74 mot -68 som er jo noe selvfølgelig kan det skyldet dårlig vær slik i dag, men alikevell vil jeg si forskjellen er så minimal at man like godt kan kjøpe fra ebay. Med mindre man har planer å montere den utendørs, godt mulig en billig ebay antenne funger dårlig i kulda og dårlig vær, men har ikke i mot å ha antenne inne så sant det funger. Annet som er negativt for 2000 kr burde det følge med de fleste overgangskabelene til mini router og alt mulig. Det må man se langt etter. Personen jeg snakket med emcom AS mente basert på den informasjonen var det lite å hente på 2100 (b7) angående ytelse. Så man må opp til 3500-3700 frekvensen.

Så har du fått til å låse båndet til 3600 mhz?

Sløse bort tid synes jeg det virker som du klarer fint selv, så ikke klag på folk som forsøker bidra med innspill.

Du leste kanskje ikke hele setningen "bør monteres på mast/veggfeste - så høyt det er praktisk mulig med den kabellengden som følger med"? Dette er ingen antenne man som regel ønsker å bruke innendørs - hele poenget er å komme utenfor husets 4 vegger og høyt opp - du har ikke nevnt noe om innendørs bruk hittil. 

Hvis poenget at du vil ha maks burst-ytelse når det er tilgjengelig kapasitet på basestasjonen er det viktig med gode signalforhold på alle de båndene du skal kombinere, og en utendørs antenne vil som regel gi det mest stabile resultatet over tid. Det er også et poeng å ha en antenne som faktisk tåler utendørs bruk i Norsk klima. 

Det er også nevnt flere ganger at det er mange variabler - utstyr, signalstyrke, hvilke / hvor mange bånd/bærer du har tilgang til, oppstrøms-kapasiteten på basestasjonen, abonnementet - hvordan avtalen med netteier regulerer tilgang til kapasitet (inkl bruk av CA)

3600 MHz som du nå plutselig trekker inn er ikke i bruk til LTE her i landet. Det er tenkt brukt til 5G. Dette vet du vel egentlig??
Jfr. dette side 7 som viser hvilke bånd og båndbredde som brukes av hvilke nettverkseiere her i landet:
  
https://eng.nkom.no/topical-issues/news/_attachment/40945?_ts=168b83e4053

Mener du å låse bruken til 2600 MHz så kommer det an på ruteren, eneste jeg har fått til å låse båndet på er Huawei-bokser som ikke støtter CA. F.eks. M1 som jeg bruker til vanlig kan kun settes til "LTE", og hvilke(t) bånd som skal brukes velger den selv. Det er vel å foretrekke så man beholder dekningen hvis et bånd er overbelastet, faller ut eller er rammet av støy.

Vet du at 2600 Mhz er tilgjengelig på den basestasjonen du har kontakt med? Det er ikke alle steder dette er tilgjengelig, og det brukes typisk i tett befolkede områder. Finnsenderen.no viser deg det netteier har rapportert, og man kan håpe det er oppdatert informasjon.

Uansett: skal du benytte høyere frekvenser og ikke har fri sikt til en basestasjon med sektorantenner pekende rett på deg 100 meter unna kan det igjen være poeng med en antenne montert utendørs hvis du skal ha en god opplevelse av mobilt bredbånd over tid. Andre er godt fornøyd med å sette ruter/antenner nært et vindu på hytta.

Uavhengig av hva som finnes av utstyr på basesasjonen, er det (som  nevnt før) ikke alle nettverkseiere som gir virtuelle operatører (MVNO) full tilgang til alt i nettet og flere begrenser bruk av CA - lykke til med å få Telia kundeservice til å komme med rett informasjon om dette. 

Det finnes andre forum enn dette der folk er mer oppdatert på detaljer og har praktisk erfaring med hvilke MVNO som tillates å bruke hva fra nettverkseieren. Les der. Edit: https://www.diskusjon.no/forum/20-mobiloperatører-og-tjenester/

Endret av inside_446486
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat
800 MHz
1,800 MHz
2,100 MHz
2,600 MHz

Disse frekvensene har jeg tilgang på,  er ca 515 meter i luftstrekk.

Sitat

bør monteres på mast/veggfeste - så høyt det er praktisk mulig med den kabellengden som følger med"? Dette er ingen antenne man som regel ønsker å bruke innendørs - hele poenget er å komme utenfor husets 4 vegger og høyt opp - du har ikke nevnt noe om innendørs bruk hittil. 

Problemet hvis jeg skal ha den på taket vil 5 meter være for lite, vil trenge 15 meter. Så da hjelper det lite med slik antenne.

Sitat

hvis du skal ha en god opplevelse av mobilt bredbånd over tid. Andre er godt fornøyd med å sette ruter/antenner nært et vindu på hytta.

Tja har testet hele kvelden i går, det var regnvær så det kan ha litt å si på ytelsen men gjevnt over merker jeg lite forskjell på antenne til 2000 kr og til 200 kr. Så mulig til 2100 frekvensen spiller de liten rolle.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (3 minutter siden):

Disse frekvensene har jeg tilgang på,  er ca 515 meter i luftstrekk.

Problemet hvis jeg skal ha den på taket vil 5 meter være for lite, vil trenge 15 meter. Så da hjelper det lite med slik antenne.

Tja har testet hele kvelden i går, det var regnvær så det kan ha litt å si på ytelsen men gjevnt over merker jeg lite forskjell på antenne til 2000 kr og til 200 kr. Så mulig til 2100 frekvensen spiller de liten rolle.

Med 515 meter avstand og fri sikt (?) bør det være mulig å åpne et vindu eller teste utendørs? Da får du jo et inntrykk av forskjellen ute/inne med og uten retningsantenne. Godt mulig du har mer å hente på en annen ruter enn den Aircard-tingen som er en forlatt produktserie. Trenger du bedre ytelse nå så er det uansett flere ting å prøve. og et Telia-abonnement i en mer oppegående ruter er to slike ting som bør sjekkes av.  Med 4 bånd og CA bør peak-ytelsen kunne ligge i nærheten av det jeg selv opplever med Telenor, og de bikker 500 ned og 120 opp på en god dag. Da er det snakk om Speedtest-resultater med flere HTTP-sesjoner. Den basestasjonen jeg bruker er neppe lavt belastet, og dette er hastigheter som måles i litt "off-peak"-tidspunkter som søndag morgen o.l.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har gjort tester utendør før, har ikke merket så veldig mye forskjell.

Xiomi mix 5g er vist ikke så god på bredbånd test.

Så du mener:

Netgear MR2100 4G-Router

CAT. 20, Batteri, Display

Er vesentlig oppgradering? Hvis den ikke gir bedre ytelse er det garantert telia sitt nett som er problemet?

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (8 timer siden):

Har gjort tester utendør før, har ikke merket så veldig mye forskjell.

Xiomi mix 5g er vist ikke så god på bredbånd test.

Så du mener:

Netgear MR2100 4G-Router

CAT. 20, Batteri, Display

Er vesentlig oppgradering? Hvis den ikke gir bedre ytelse er det garantert telia sitt nett som er problemet?

Vesentlig bedre specs, men betyr vel lite hvis du begrenses av andre ting som nevnt over.

Med en CAT20-ruter. Telia-abo, 4 bånd tilgjengelig og fri sikt 500 meter bort burde jo prognosene være gode for litt økt ytelse målt via nettverkskabel koblet rett i ruteren. Siden ruteren har batteridrift er det enkelt å teste utendørs også, og evt. andre steder hvis basestasjonen henger på en tynn eller overbelastet backhaul.

Lenke til kommentar
inside_446486 skrev (På 11.3.2020 den 17.11):

 Siden ruteren har batteridrift er det enkelt å teste utendørs også, og evt. andre steder hvis basestasjonen henger på en tynn eller overbelastet backhaul.

Tror selv det siste, var på nordbysenteret i sverige, da klarte jeg 265 mbit ned og 60 mbit opp på telenor med xiomi mix 5g.

Eller 250 mbit ned og 60 mbit opp med ulefone power 5.

Der jeg bor klarer jeg kun 30 mbit ned og opp mot 60 mbit opp på telenor og telia med samme mobil.

Så vet ikke helt hva som gjør det om overbelasting på 800 mhz eller om det er dårlig optimalisering på sender og mottaker?

Kan det være noen utstyr funger dårlig om hverandre f.eks hawei mot ericcson eller nokia? Eller har nordby sendere på senteret?

Lenke til kommentar

Nordbysenteret har sikkert basestasjoner med høy kapasitet som er direkte fibret opp. En del basestasjoner kan ellers være via luftlink mot en annen basestasjon - da er det ikke all verden av kapasitet tilgjengelig. Men slik er det vel typisk bare i området hvor det egentlig er ganske lite folk og dermed ikke de store behovene.

Kan sikkert være litt teknologiforskjeller på basestasjoner også avhengig av hva de er tenkt å håndtere av trafikk, teknologi de støtter pga. alder osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Godt mulig det, eller at utstyret der jeg bor er gammelt og lite vedlikeholdt.

Men kan du si ca hva det koster med 4g++? er det vesentlig høyere lisenser mot 4g?

Og 5g? for jeg er litt usikker hva som gjør telia\telenor betaler for utvidet dekining.

Tror du sverige er billigere en i norge også der? For godt mulig i selve byggninger betaler man ikke så mye lisenser som ute for alle?

https://e24.no/teknologi/i/MR9W9m/telenor-telia-og-ice-blar-opp-735-millioner-for-mobilfrekvenser-et-viktig-skritt-paa-veien-mot-5g

For antar den biten er det dyreste med mobil bredbånd som går trådløs.

Muligens firma 10 gigabit fiber koster 10 000 kr måneden. Men å oppgradere til 5g er neppe så dyrt eller 4g++?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Min oppfatning er vel at når man snakker om lisenser i mobilsammenheng, snakker man om rett til bruken for å bruke frekvenser. 4G+ er vel uavhengig av hvor i frekvensområdet man befinner seg, men er teknologi som vel handler bl.a. om å bruke flere kanaler samtidig, forenklet sett (i kombinasjon med høyere datamodulasjonsrate enn 4G, som slik sett er med på å øke effektiviteten). 

Utbygger skjer ut i fra kapasitetsbehov. Jeg tenker det er meningsløst å bygge ut for at et fåtall brukere skal ha veldig høy hastighet - det er viktigere å sikre en viss kapasitet til alle der det er mange brukere. Hvis det er slik i et område at de som bruker 4G der konsekvent har 50 Mbps+ er det vel ikke noe direkte prioritet å oppgradere der. Da er det viktigere å oppgradere der det er behov for å effektivisere bruken av frekvensbåndene eller gi dekning der dekningen i utgangspunktet er svært dårlig.

Slik 4G+ fungerer, skulle jeg også tro at det fungerer bedre der det er ikke for lange avstander ut til brukerne.

Som for wifi, vil vel airtime-bruk for klienter som har svakt signal være med på å kunne redusere tilgjengelig båndbredde/øke latency for klienter som er nært basestasjonen og har godt signal. Mao. der en basestasjon skal dekke et stort område vil man ha trege klienter som er med på å trekke ned ytelsen for alle.

Norge er et dyrt land å gjøre mobilutbygging i. En del sammenligner for eksempel med priser i Danmark. Vi har 7-8 ganger større landareal enn Danmark. Det er ikke stor forskjell i antallet folk, men i Norge er befolkningen langt mer spredt. Samtidig har man sett på det som samfunnsmessig kritisk at selv svært små steder i Norge skal ha en dekning. Dette kombinerer man med en landskap som gjør at antallet basestasjoner nødvendig øker drastisk. Dyrt blir det også når man i større grad også blir avhengig av annen dedikert infrastruktur til basestasjonene - fiber og strøm. Samtidig har man vel en snitthastighet i nettet som er langt høyere i Norge kontra andre land - noe som blir mulig fordi man har flere basestasjoner, der antallet brukere per basestasjon naturlig nok blir mindre.

I norge har vel 95% av befolkningen 4G-dekningen. Det skulle ikke overraske meg om kostnaden for å gi 80% dekning er like høy som fra 80 til 95%, og de siste 5% vil også kreve svært store investeringer. 

Selv store byer i Norge vil ha forhold med fjell og daler som gjør at man der har behov for langt flere basestasjoner. For 5G er det kanskje en fordel tildels, ettersom man uansett må ha langt flere basestasjoner og en del av infrastrukturen (strøm, fiber, master o.l.) finnes allerede. Og for 5G tenker jeg det blir store deler av landet som på sikt ikke blir utbygd, eller at man etter hvert gjør en reduksjon i 4G noen stedet for å bruke frekvensområdene på 5G (høyere effektivitet i samme frekvensbånd).

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (17 timer siden):

Der jeg bor klarer jeg kun 30 mbit ned og opp mot 60 mbit opp på telenor og telia med samme mobil.

Så vet ikke helt hva som gjør det om overbelasting på 800 mhz eller om det er dårlig optimalisering på sender og mottaker?

Nå vet du hvf at terminalen og abonnementet kan gi bedre ytelse hvis forholdene ellers ligger til rette.

De kan jo rett og slett vært hardt belastet da. Hvor står basestasjonene ift vei, jernbane og annet? De som er plassert rett ved innfartsårer har vel nok brukere til at de må porsjonere ut kapasiteten. Står Telia og Telenor på samme sted? Ser du sektorantenner som peker i din retning? Dekker den et stort område og mange sektorer?

Sammenfaller retningen på sektorantenner som peker «mot deg» med et boligfelt/område med dårlig bredbåndsdekning så mange kan tenkes å belaste denne med mobilt bredbånd?

Dersom det både er en trafikkert vei og en slump brukere som henger på denne for sin daglige internettaksess så blir det kanskje mange om beinet.

Har du sjekket erfaringer med basestasjonene i diverse forum der folk poster og deler info om basestasjoner? 

Har du fri sikt til andre basestasjoner du kan prøve med retningsantenne?

Lenke til kommentar
inside_446486 skrev (47 minutter siden):

 Står Telia og Telenor på samme sted? Ser du sektorantenner som peker i din retning? Dekker den et stort område og mange sektorer?

Har du fri sikt til andre basestasjoner du kan prøve med retningsantenne?

Ja er alt på samme bygg, også ice, ser antennen bak noen trær.

Den er på annen side av vei, men ser den.

Men hva skal til for å vurdere utbygging er det kun hvis mange nok betaler dyrt, hvis mange bruker roadming er lite sansynlig for videre utbygging? Hastigheten varier mellom 200 mbit og ned til 50 mbit. Er kun ice som peker motsatt vei.

For syns det er litt rart telenor kun har 800,1800 frekvens i området der. Mens telia har

800 MHz
1,800 MHz
2,100 MHz

2,600 MHz

Hva slags oppstream brukes på opplasting brukes 800 mhz frekvensen der?

 

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (19 timer siden):

Ja er alt på samme bygg, også ice, ser antennen bak noen trær.
Den er på annen side av vei, men ser den.

Men hva skal til for å vurdere utbygging er det kun hvis mange nok betaler dyrt, hvis mange bruker roadming er lite sansynlig for videre utbygging? Hastigheten varier mellom 200 mbit og ned til 50 mbit. Er kun ice som peker motsatt vei

Hva slags oppstream brukes på opplasting brukes 800 mhz frekvensen der?

 

Er det en hovedvei eller annen tungt trafikkert vei mellom basestasjonen og deg så har du kanskje svaret på den varierende ytelsen?
Det å frigjøre 2100 MHz (og faktisk bruke det) fra 3G til 4G vil vel hjelpe, og det er jo på gang.

Men som nevnt før bør du teste med et abonnement fra netteier - for å vite hva basestasjonen er god for.

Hvert bånd inneholder både ned- og opplink.
Eks 2500-2520 opp og 2620-2640 ned hos Telia i 2600-båndet under gjeldende lisens

Hvis du tenker på hvilket/hvilke bånd som brukes til opplink ved bruk av CA, kjenner jeg ikke status for opplink-CA på terminaler og basestasjoner. Vil tror det varierer hva som støttes, og også her kan variere hva netteier tillater roaming-gjester å bruke av CA.
 

Lenke til kommentar
inside_446486 skrev (15 minutter siden):

Hvis du tenker på hvilket/hvilke bånd som brukes til opplink ved bruk av CA, kjenner jeg ikke status for opplink-CA på terminaler og basestasjoner. Vil tror det varierer hva som støttes, og også her kan variere hva netteier tillater roaming-gjester å bruke av CA.

så du tror det er bedre roadming avtale i sverige? For syns det er rart ulefone power 5 klarer 250 mbit ned og 60 mbit opp på nordby.

Men kun 30 mbit ned og opp her jeg bor.

På xiomi mix klarte jeg 265 mbit ned og 60 mbit opp, men får kun rundt 30 mbit ned og 60 mbit opp. Så jeg tror ikke roadming er problemer heller teknologien og utstyret til telia. De sier Opptil 220 Mbit/s Opptil 35 Mbit/s

Men i sverige er det

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (Akkurat nå):

så du tror det er bedre roadming avtale i sverige? For syns det er rart ulefone power 5 klarer 250 mbit ned og 60 mbit opp på nordby.

Men kun 30 mbit ned og opp her jeg bor.

På xiomi mix klarte jeg 265 mbit ned og 60 mbit opp, men får kun rundt 30 mbit ned og 60 mbit opp. Så jeg tror ikke roadming er problemer heller teknologien og utstyret til telia. De sier Opptil 220 Mbit/s Opptil 35 Mbit/s

Men i sverige er det

Ble litt forvirret nå - i forrige post skrev du at hastigheten på din lokale basestasjon varierer mellom 200 og 50 Mbps - nå skriver du 30? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...