Gå til innhold

oppgradere CPU og RAM


Anbefalte innlegg

Hei.

Tenker å oppgradere maskinen min. Da først CPU / RAM, da det er disse som er flaskehalsen for meg i CS og PUBG.

I mitt nåværende system sitter jeg med:

Intel Core i5-4670K

DDR3 1600MHz 8GB

Intel® SSD 530 Series 240GB 2.5"

Corsair CX600M, 600W PSU

NVIDIA 780 gtx

 

Hvordan ser disse komponentene ut? komplett-liste

Tenkte beholde SSDen, også kjøpe ny GPU senere. Så se til å begynne med om det blir noen bedring i stabilitet (stutters og fps-drops) med dette setupet.

Innspill?

 

Endret av Brokenone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg forstår det finner jeg ikke noen CPU som vil gi særlig mye større forbedringer i spillene jeg spiller, som jeg forresten spiller med lav resolution (800x600) og alt på low.

Glemte å nevne det, men hovedkortet jeg har nå støtter ikke overklokking, så hvis man legger til litt overklokking blir det sikkert enda noen prosenter. RAM-hastigheten er jo også betydelig mye større, så det i tillegg vil kanskje gi mindre drops? (vet ikke)

Vil PSUen holde til en nyere generasjons GPU, kanskje 2060 / 1070? (også tatt de nye komponentene i betraktning)

Sammenligner reviews, så ser jeg at 9350kf bruker 40watts under load hvis jeg overklokker... Problem for PSU og ny GPU?

https://bit-tech.net/reviews/tech/cpus/intel-core-i3-9350kf-review/6/

https://bit-tech.net/reviews/tech/intel-core-i5-4670k-haswell-cpu-review/6/

Endret av Brokenone
Lenke til kommentar

Har du sjekket temperatur til CPUen når den er under stress? Hvis det er noen år siden kjølepasta er byttet så ville jeg gjort det først. Neste steg er å kjøpe noe ekstra RAM og en bedre skjermkort, for eksempel en brukt 1070. 

Har selv en 4670k overklokket til 4.3Ghz og 1070ti. Spiller ikke PUBG selv men kjører DayZ på 1080p uten problemer, spiller også mye World of warships/tanks på very high og konstant 80fps,cpu er aldri over 70% load. 

Lenke til kommentar

CPU ligger max på 56-57 grader når den ligger på 100% load i CS.

Har tilnærmet identisk fps med 1280x1024 / 1920x1080 som med 800x600, så tror det er CPU det går mest på i disse spillene for å oppnå stabil høy fps. Selv når jeg bytter til 640x480 går ikke fps opp noe som helst. Ønsker ikke å spille med høy resolution, men ønsker å slippe å droppe ned fra ~300 fps til under 120 fps enkelte steder/situasjoner i CS, og i PUBG dropper jeg til under 80 fps! Samt stuttering-problemet jeg snakker om.

Føles ikke som at disse spillene er grafisk tunge, men det er noe greier med engine til spillene som gjør de veldig CPU-intense, og det påvirker fps.

Så jeg tenker at steg 1 for meg vil uansett måtte være å oppgradere CPU, da selv en 1080 med nåværende CPU/RAM ikke ville gitt meg over 240 fps konstant i CS, eller 120 konstant i pubg. Som sagt, GPU vil jeg oppgradere snart uansett, men lurer på om dere tror overgangen går greit med PSU som jeg har allerede, med komponentene jeg har valgt, og da en nyere generasjons GPU i tillegg?

(etter å ha lest litt tror jeg jeg burde få inn en ny PSU ved oppgradering uansett... den har vært i bruk i snart 7 år så... selv om jeg hører fra flere at det går helt fint så lenge PSUen ikke lager rare lyder)

Endret av Brokenone
Lenke til kommentar

Fant ut at CS støtter 4 kjerner, så da kan det gi mening med en 6-kjerner. Er vel alltid noe i windows som kjører i tillegg, samt litt fremtidssikring. Tror det blir en i5 9600 da heller.

Regner såklart ikke med 300+ stabilt med en 780 gtx, men ja, CS sliter jeg med på 800x600 nå. Stutters er jo såklart det værste, men drops under 120 fps merkes også. Hvis det fikser stutters er jeg kjempefornøyd. 300 fps konstant får komme med ny GPU.

Endret av Brokenone
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...