Gå til innhold

Mannlige sivilingeniører tjener i snitt 35.000 mer i året fordi de er menn [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jobber dem i samme bedrift? gjør de akkurat samme arbeidet, er dette sammenlignet per time fortjeneste(eg faktisk per time) og at tilfellet ikke er at menn jobber mer overtid og dermed høyere utbetalt i måneden som dem da fordeler vanlig arbeidslønn+ overtiden men eksluderer overtiden de jobber så at totale utbetalingen blir da fordelt på ett vanlig arbeidsdøgn? er det i samme by? en person som trossalt jobber der de virkelig trenger ingenør men så si ingen er tilgjengelig i området eller at de må reise mye som følge av at det er total mangel(hvordan ser dette ut ifra menn imot kvinner til sammenligning, fordi å måtte reise som følge av arbeid kan fort føre til ekstra godtgjørelser).

har ikke tilgang til ekstra og ifra overskriften å bedømme er det ikke vits for det heller, er også interesant at tallet som oppgis her er nøyaktig det samme som jeg kan finne i en artikkel ifra 2011.

Endret av darkyy
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nesten alle slike artikler viser seg å være clickbait eller politisk motiverte.  Jeg antar at denne også er det.

En ting jeg lurer på:  Hvis kvinner og menn velger forskjellige yrker, er det da urimelig å anta at kvinner og menn, med samme stillingsbeskrivelse også har statistisk signifikante forskjeller som korrelerer med årsaken til hvorfor kvinner og menn velger forkjellige yrker i utgangspunktet?

For eksempel:  Når kvinner i gjennomsnitt velger å jobbe deltid i større grad enn menn, kan vi da anta at kvinner som jobber heltid faktisk jobber like heltid som menn, eller kan vi anta at de faktisk jobber mindre enn menn likevel?

Slike forskjeller viser seg ikke i statistikken i seg selv, men en bayesiansk fremgangsmåte hvor man antar at de overordnede forskjellene mellom menn og kvinner slår gjennom uansett, dvs prior er at det er forskjeller, ikke at det ikke er forskjeller, kan da muligens forklare forskjellen.

Forskjellen på hvilken prior man velger er politisk og ideologisk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Jeg er overbevist om at hvis det kommer en dag da kvinner flest veier mer enn menn, da blir argumentet at siden de trenger mer mat og har større utgifter til livsopphold, så er det naturlig at de får mer i lønn. For samme arbeid.

Lenke til kommentar

Det står at det tas hensyn til erfaring, ansvar, utdanning og arbeidsplass/bedrift. Jeg er usikker på hvordan dette omregnes til kroner og øre.

Tas det hensyn til at menn oftere tar større risiko, f.eks. at de oftere er innleid, oftere skifter jobb og jobber i bransjer med større svingninger?

Tas det hensyn til at flere menn skaper sin egen arbeidsplass/firma og gjerne tjener mer (mot økt risiko og mer innsats)?

Tas det hensyn til ekstra jobbing (ikke-betalt overtid)?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...