Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Random omstart etter PC oppgradering


Anbefalte innlegg

Hei.

Oppgraderte nylig pcen med et 5700xt kort og ryzen 3900x. Etter oppgraderingen opplever jeg stadig at pcen omstarter mitt i spill økter. Tar gjerne ikke mer en 10-20min, men varierer fra spill til spill. Noen spill er det ikke et problem i det hele. Har forsøkt clean restart av windows og alt av drivere. Sjekket at ikke temperaturen er høy verken på CPU eller GPU. Nå er jeg tom for ideer.

PC specs

+Sapphire NITRO+ Radeon RX 5700 XT

+AMD Ryzen 9 3900X Prosessor

+ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4

+CM Masterliquid ML240L ARGB Komplett Edition
240mm Radiator, 2x120mm

+HyperX Fury RGB DDR4 2666MHz 16GB
2x8GB 2666MHz (PC4-21300) DDR4 CL16, XMP 2.0, 

+Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 16GB
2x8GB, Optimalisert for Intel X99 og 100 Serie hovedkort

+Crucial MX300 750GB 2.5" SSD

+Crucial MX300 525GB M.2 Type 2280

+Corsair RM650x 650W PSU
ATX 12V v2.4, 80 Plus Gold, Modular

+Corsair Carbide Quiet 400Q Midi Tower
Vifter: 1x140mm front, 1x120mm bak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, enn så lenge har ikke leverandørene av PSU'er lagt inn self-test - ikke som jeg kjenner til iallefall, og dermed så er det kun ved bytte til kjent god enhet som kan fungere som indikator på at det faktisk var PSU som var defekt.

Når det er sagt så kan du jo sjekke opp /teste ut noen ting:

  • Er hovedkortet kompatibel med den aktuelle CPU'en eller må du oppgradere BIOS ?
  • Har du prøvd å installere en litt eldre versjon av driver til GPU ?
Lenke til kommentar

Siden PCen restarter seg uten blåskjerm (BSOD) så antar jeg standard Windows innstillinger er på.

Har selv OS på Engelsk så jeg må gjette for den Norske versjonen.
Høyreklikk på Datamaskin -> Egenskaper -> Avanserte systemegenskaper -> Oppstart og gjenoppretting -> Innstillinger -> fjern haken for "Automatisk restart". Trykk OK på alle vinduer.

Når / hvis PCen kræsjer igjen så skulle du få opp en blåskjerm med feilkode og hvilken fil det gjelder.

Lenke til kommentar

Da holder jeg også en knapp på at noe ikke får nok strøm under spilling. Jeg har selv hatt plutselige restarter når jeg overklokket en CPU for lenge siden. Siden OC ikke er nevnt så antar jeg det ikke er tilfellet her, men symptomene er de samme.

Har du en annen PSU å teste med?

--------------------------------

+HyperX Fury RGB DDR4 2666MHz 16GB

2x8GB 2666MHz (PC4-21300) DDR4 CL16, XMP 2.0, 

+Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 16GB
2x8GB, Optimalisert for Intel X99 og 100 Serie hovedkort

--------------------------------

Håpløs støtte for BBkoding på forumet nå - ikke mulig å avslutte ett sitat og fortsette med tekst etter "[/quote]". Og kan ikke engang kopiere det man allerede har skrevet etter det ødelagte sitatet. Nå gidder jeg ikke skrive om igjen.

Test med RAMen separat i riktig spor (spor 1 og 3 / 2 og 4), uten å blande merker.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...