Gå til innhold

Skal kjøpe mitt første hjemmekinoanlegg


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe mitt første hjemmekino anlegg og har tenkt å gjør det over tid (siden jeg ikke har kjempe mye penger atm). Så tanken var at ting skal kunne utvides over tid. Så tenkte å starte med hjemmekinoreceiver + 2 høyttalere og med tid og stund oppdragere til et 5:1 eller 5:1:2 anlegg. (eller noe i den duren) 


Har tenkt på denne hjemmekinoreceiver
Sony 7.2 surround-receiver STR-DN1080 
Basert på at den har vunnet mange tester, er ikke kjempe dyr og har en del funksjoner.
og så er jo hvordan vet man har høyttalere passer med en hjemmekinoreceiver? 
Så nylig at Klipsch RP-280F Premiere 1 Par er på tilbud hos komplett for 6990.
Er dette så godt tilbudet kan bli? passer de i lag? kan jeg evt senere mixe med et annet merke som er noe billigere får å få et 5:1 system raskere?

Info:
Budsjettet er rundt 5-7k (men kan strekke det en del hvis et superbra tilbud kommer opp)
Utgangspunktlig er dette til en 4 x 4 rom hvor det er fliser på gulvet (vet ikke om dette er relevant). Men ønsker at den evt kan brukes i en litt større stue etterhvert. 
Den skal brukes til Film og musikk og ønsker at det skal være mulig å koble opp mot PC (vet ikke hvor vanskelig evt dette er)
Tv'en den skal brukes med er et PHILIPS THE ONE 58
Hvis det er evt noen annen info som trengs så er det bare å spørre. Er veldig ny når det gjelder musikk anlegg og setter veldig pris på all hjelp.
 

Endret av igxx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dagens marked må vel kanskje noe av det bedre til hjemmekino være lydplanke med støtte for Atmos?
Den ene til Samsung koster vel rundt 10k, mens toppmodellen HW-Q90R koster litt mer.

Vizio har SB36512-F6E (hvor E står for Europa), som har vunnet en haug med tester, men som dessverre ikke selges i Norge, men kan trolig bestilles på nettet, til rundt 5k.

 

Lenke til kommentar

Etter det jeg har lest meg opp på så leverer de ofte svak lyd til musikk og er veldig glad i en god bass, og bryr meg ikke om hvordan det ser ut. Så jeg fant derfor ut at en hjemmekino reciver + bygge opp høytalere over tid, når jeg får råd. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, 0laf said:

dagens marked må vel kanskje noe av det bedre til hjemmekino være lydplanke med støtte for Atmos?

Har selv 2 "atmos" lydplanker, en av de i den dyre ende (15+K), men felles for de er at lyden uansett låter som den kommer fra lydplanken.  Det med at den bouncer lyden via vegge og tak for å få det til å låte som du har 5.1.4 er i praksis bare tull; det funker rett og 1slett ikke.  

Men har du ikke plass (eller får ikke lov) å ha separate høytalere, da er en god lydplanke og sub en grei nødløsning. 

Lenke til kommentar

Det står at Sony 7.2 surround-receiver STR-DN1080: 165 W (6 ohms, 1 kHz, 1ch driven THD 0.9%)

Betyr det da at høytalere som DALI OBERON 5 ikke ville vært optimale siden det står at de skal ha mellom. Power [W]    30 - 150

Hvordan funker det? 

VIlle Oberon 5 vært bedre enn f.eks Klipsch RP-280F ? Hva er forskjellen?

Endret av igxx
Lenke til kommentar

Er ikke veldig interisert i bruktmaredet, både siden det er lite tilgjengelighet hvor jeg bor + man vet aldri hvordan folk har behandlet varene etc. Men takk for tipset^^

Håper noen kan belyse spørsmålet mitt ang dali oberson 5 og hva evt er forskjellen til en klipsch rp-280f.

Lenke til kommentar
igxx skrev (1 time siden):

Det står at Sony 7.2 surround-receiver STR-DN1080: 165 W (6 ohms, 1 kHz, 1ch driven THD 0.9%)

Betyr det da at høytalere som DALI OBERON 5 ikke ville vært optimale siden det står at de skal ha mellom. Power [W]    30 - 150

Hvordan funker det? 

VIlle Oberon 5 vært bedre enn f.eks Klipsch RP-280F ? Hva er forskjellen?

Nei, slike effektbetegnelser trenger du ikke å bry deg om. Sonyen er grei nok til de fleste høytalere rent effektmessig.

Derimot betyr det ganske mye hvor lettdreven (følsomheten) en høytalerer er - for det betyr hvor høyt du kan spille.

Klipschene har en følsomhet på 98 dB - mens Daliene har 88 dB - noe som betyr at Klipschene er mye mer lettdrevne. De vil spille mye høyere med samme volum.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

skal du se film er nok Center kanalen den viktigste høyttaleren, skal du spille musikk så er front høyttalerne viktigste , balanser innkjøo rundt dette. 

 

bak,side , høyde høyttalere kan være nesten hva som helst, det er 90% effekt lyd, de fleste høyttalere kan gjøre dette , du treger ikke tenke stort på matching med hva du har i front heller 

i mine øyne har den recivern fint lite med kraft til de høyttalerne du nevner,  jeg ville lagt mer penger i reciver og mindre i høyttalere så de harmoniserer mere. 

 

 

Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (På 8.3.2020 den 23.10):

Nei, slike effektbetegnelser trenger du ikke å bry deg om. Sonyen er grei nok til de fleste høytalere rent effektmessig.

Derimot betyr det ganske mye hvor lettdreven (følsomheten) en høytalerer er - for det betyr hvor høyt du kan spille.

Klipschene har en følsomhet på 98 dB - mens Daliene har 88 dB - noe som betyr at Klipschene er mye mer lettdrevne. De vil spille mye høyere med samme volum.

 

165W med en kanal i drift er veldig lite effekt...  det skal ikke mye til at du overbelaster den med alle kanaler i drift og litt kraft sulten høyttalere. 

 

med alle kanalene i drift får du 66W med 0,1% forvrenging , eller 90,7 ved 1%. om du spiller litt hardt så for du kjapt en stygg sinus kurve som verger signalet om du har høyttalere som drar litt strøm 

https://www.soundandvision.com/content/sony-str-dn1080-av-receiver-review-test-bench )

dog jeg foretrekker at det er nok power til at man ikke får klipping i signalet, man klarer seg jo ofte med mindre enn hva man kaller optimalt.  

Lenke til kommentar
Mato skrev (5 minutter siden):

165W med en kanal i drift er veldig lite effekt...  det skal ikke mye til at du overbelaster den med alle kanaler i drift og litt kraft sulten høyttalere. 

 

med alle kanalene i drift får du 66W med 0,1% forvrenging , eller 90,7 ved 1%. om du spiller litt hardt så for du kjapt en stygg sinus kurve som verger signalet om du har høyttalere som drar litt strøm 

https://www.soundandvision.com/content/sony-str-dn1080-av-receiver-review-test-bench )

dog jeg foretrekker at det er nok power til at man ikke får klipping i signalet, man klarer seg jo ofte med mindre enn hva man kaller optimalt.  

Hvis du ser hva jeg svarte på - så ser du at spørsmålet var om Sonyen var for sprek for Dali høytaleren. Noe den ikke er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...