Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skatte av utleid leilighet, baksmell?


Salvesen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (41 minutter siden):

Takker for svar alle sammen! Og den er ikke nedbetalt nei, og 11k for en leilighet er vell ikke mye?

 

Poenget med å holde begge er at det ikke selges noe her i området..

11k, pluss avdrag og renter blir fort ganske mye ut, blir vel 20k totalt i måneden eller deromkring?

Lenke til kommentar
Myst skrev (På 4.3.2020 den 7.18):

Lurer også på hva for en leilighet har så høye utgifter, at utleien ikke lønner seg.

Det sagt, sammen med skattemeldingen skal du levere inn skjema RF1189b der du fører inn alt av inntekter og kostnader og ser hvor mye overskudd du står igjen med. Hvis du har vært smart og betalt tilleggsskatt forrige år for å unngå baksmell, bør du ha nok penger tilgode slik at skatt av utleie kan trekkes direkte derfra.

 

På hvilken måte er det smart å betale tilleggsskatt? Er det ikke lenger mulig å betale inn restskatt rentefritt ila. våren?

Lenke til kommentar

Har ikke undersøkt den biten, så kan ikke svare der. Skrev bare egen erfaring. Da jeg var arbeidstaker betalte jeg inn 1000 ekstra i måneden slik at garanterte det ble penger tilgode, eller slags buffer i tilfelle noe kunne skje. Og ifjor var jeg usikker på inntekten og skatten, så like gjerne betalte inn litt ekstra for å være på sikre siden. Dette er ganske kjent ting å gjøre i arbeidslivet.

Lenke til kommentar
Myst skrev (2 timer siden):

Har ikke undersøkt den biten, så kan ikke svare der. Skrev bare egen erfaring. Da jeg var arbeidstaker betalte jeg inn 1000 ekstra i måneden slik at garanterte det ble penger tilgode, eller slags buffer i tilfelle noe kunne skje. Og ifjor var jeg usikker på inntekten og skatten, så like gjerne betalte inn litt ekstra for å være på sikre siden. Dette er ganske kjent ting å gjøre i arbeidslivet.

Men hva er poenget med dette? Er jo bare å sette av en tilsvarende sum på høyrentekonto, noe som også lønner seg.

Forutsetningen er naturligvis at man er en økonomisk fornuftig person som faktisk klarer å ha pengene stående på en slik konto uten å finne noe å sløse de bort på.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Det er totale utgifter sett bort i fra mindre ting som kommunale.

Var det jeg egentlig trodde, men husk at du ikke kan føre lån som utgift på leiligheten på skattemeldingen. Så da tipper jeg du går greit i pluss og må skatte av fortjenesten..

Endret av aklla
Lenke til kommentar
aklla skrev (Akkurat nå):

Var dwr jeg egentlig trodde, men husk at du ikke kan føre lån som utgift på leiligheten på skattemeldingen. Så da tipper jeg du går greit i pluss og må skatte av fortjenesten..

Ja det var disse tingene jeg ville avklare. Som jeg nesten var sikker på var tilfellet men ble litt forvirret av skatteetaten sine sider/ordlegging:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...