Gå til innhold

Hvilke fond ville du investert 1 million kroner i?


Tåka

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Medallion/Renaissance Technologies:

https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2019-10-28/how-jim-simons-turned-built-the-best-hedge-fund-ever

Sitat

Start at the end. In Appendix 1, Zuckerman painstakingly reconstructs the 30-year track record of the firm’s crown jewel, the Medallion Fund. Although rumors of its performance have long circulated on Wall Street and in the press, the actual numbers are even more mind-blowing: From 1988 to 2018, Medallion returned 66.1% annually before fees. Net of fees, the gains were 39.1%. Estimated trading profits during those 30 years amounted to $104.5 billion. 

Dessverre tar de ikke i mot kapital utenfra.

I motsetning til hva mange på Diskusjon tror, så finnes det faktisk folk som slår markedet. Men dessverre er de færreste av disse interessert i mer forvaltningskapital og i den grad de er det er de ikke interessert i småpenger.

Så det beste er nok som foreslått over et globalt indeksfond. Har du litt mer risikovilje kan du sette en liten del av det i enkeltaksjer.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (4 timer siden):

Borregaard. De har hatt en økende trend siden børsnotering og dessuten har en kurve som gjør de utsatt for en korreksjon for et hopp på kanskje 15% innen kort tid.

Dette var ganske spesifikt! Hvor får du 15% stigning fra?

1 million i enkeltaksje vil jeg i det minste si er ganske høyrisiko. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
afterall skrev (2 timer siden):

Dette var ganske spesifikt! Hvor får du 15% stigning fra?

1 million i enkeltaksje vil jeg i det minste si er ganske høyrisiko. 

Den lå på ca 115 kr per aksje for ikke så lenge siden. Så fikk den seg en nedtur til ca 100. Jeg er sikker på at den går opp til ca 115 igjen, og i løpet av 3-6 måneder, kanskje 120 og litt mer. Kan tjene litt der.

Alt er risikabelt. Det er risikabelt å leve. Du kan dette ned trappa og så er det over. Det kan komme et svart hull og sluke hele vårt solsystem, så er alt over. Skal man tjene en årslønn, må man ta en sjans. Men jeg har bare 50 000 da. Men det hadde vært gøy å tjent 5000 kr - omkostninger. Så klart, 100% sikkert er ingenting ... men det går ikke konk på Borregaard.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Taurean skrev (1 minutt siden):

Den lå på ca 115 kr per aksje for ikke så lenge siden. Så fikk den seg en nedtur til ca 100. Jeg er sikker på at den går opp til ca 115 igjen, og i løpet av 3-6 måneder, kanskje 120 og litt mer. Kan tjene litt der.

Alt er risikabelt. Det er risikabelt å leve. Du kan dette ned trappa og så er det over. Det kan komme et svart hull og sluke hele vårt solsystem, så er alt over. Skal man tjene en årslønn, må man ta en sjans. Men jeg har bare 50 000 da.

Er du sikker eller er det risikabelt? Ble litt usikker på hva du mener. 

Lenke til kommentar
Taurean skrev (5 minutter siden):

Den lå på ca 115 kr per aksje for ikke så lenge siden. Så fikk den seg en nedtur til ca 100. Jeg er sikker på at den går opp til ca 115 igjen, og i løpet av 3-6 måneder, kanskje 120 og litt mer. Kan tjene litt der.

Alt er risikabelt. Det er risikabelt å leve. Du kan dette ned trappa og så er det over. Det kan komme et svart hull og sluke hele vårt solsystem, så er alt over. Skal man tjene en årslønn, må man ta en sjans. Men jeg har bare 50 000 da. Men det hadde vært gøy å tjent 5000 kr - omkostninger. Så klart, 100% sikkert er ingenting ... men det går ikke konk på Borregaard.

 

Jeg aner ingenting om Borregaard, så for alt jeg vet kan spådommen din slå til, eller aksjen kan til og med stige enda mer. 

Men den kan også falle nok til at en taper penger (selv om selskapet på langt nær slås konkurs). Historisk kurs vil ikke kunne si noe særlig om fremtidig kurs, er vel poenget mitt.

Edit:

Relevante spørsmål vil være "hvorfor gikk den ned til 100, og hvorfor skal den opp igjen?". 

Endret av afterall
Lenke til kommentar
afterall skrev (Akkurat nå):

 

Jeg aner ingenting om Borregaard, så for alt jeg vet kan spådommen din slå til, eller aksjen kan til og med stige enda mer. 

Men den kan også falle nok til at en taper penger (selv om selskapet på langt nær slås konkurs). Historisk kurs vil ikke kunne si noe særlig om fremtidig kurs, er vel poenget mitt. 

Jeg kan ikke være uenig i det. Det er bare det at jeg har lest i alle år, de har investert i nytt utstyr jevnt, de er eneprodusent av diverse typer "komponenter". Stadig positiv omtale i mediene og prat om vekst og utvidelse. Jeg ser ingen grunn til at dette ikke skal fortsette litt til. Bare man trekker penga ut når den grensa er nådd. Å la dem stå for lenge, -er- mer risikabelt. Målet for min del er å tjene en liten slant penger og være fornøyd. Ikke la dem stå til kuene kommer hjem. Da øker risikoen for slike uforutsette ting som viruset nå, og andre ting, som kan vare veldig lang tid og ødelegge hele greia.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Taurean skrev (6 minutter siden):

Ok .. anslår 98% sikkerhet for at teorien min slår an.

Såpass! Ville du garantert meg 8% fortjeneste hvis jeg investerte 10 mill gjennom deg? Du beholder alt over 8% evt dekker tap under 8% Teoretisk selvfølgelig. 

Lenke til kommentar
7 hours ago, the_last_nick_left said:

Det billigste globale indeksfondet jeg fant. Fordi all empiri tilsier at det er den beste kombinasjonen av risiko og forventet avkastning. 

 

Dette kan ikke gjentas for ofte. Invester i globalt billig indeksfond. Lukk øynene og glem fondet de neste årene. Ikke prøv å time markedet eller noe som helst fiks-fakserier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gadden skrev (42 minutter siden):

Såpass! Ville du garantert meg 8% fortjeneste hvis jeg investerte 10 mill gjennom deg? Du beholder alt over 8% evt dekker tap under 8% Teoretisk selvfølgelig. 

Nei. Men jeg ville tatt 2000 kr for konsultasjonen, så kunne du valgt å gjøre hva du ville. Men du er heldig og får det gratis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Taurean skrev (3 minutter siden):

Nei. Men jeg ville tatt 2000 kr for konsultasjonen, så kunne du valgt å gjøre hva du ville. Men du er heldig og får det gratis.

Jeg har ikke 10 mill desverre. Sukk !

Lenke til kommentar
Taurean skrev (17 timer siden):

Jeg kan ikke være uenig i det. Det er bare det at jeg har lest i alle år, de har investert i nytt utstyr jevnt, de er eneprodusent av diverse typer "komponenter". Stadig positiv omtale i mediene og prat om vekst og utvidelse. Jeg ser ingen grunn til at dette ikke skal fortsette litt til. Bare man trekker penga ut når den grensa er nådd. Å la dem stå for lenge, -er- mer risikabelt. Målet for min del er å tjene en liten slant penger og være fornøyd. Ikke la dem stå til kuene kommer hjem. Da øker risikoen for slike uforutsette ting som viruset nå, og andre ting, som kan vare veldig lang tid og ødelegge hele greia.

Og nettopp det at du ser ingen grunn til at aksjen ikke skal fortsette å gå oppover gjør dine råd meget farlige om noen faktisk skulle finne på å følge de.

Folk sa nøyaktig det samme som du sier nå om REC og mange, mange, mange andre aksjer før dette. Folk ser kun oppsiden og tror at trær skal vokse inn i himmelen, men tenker aldri på nedsiden og risikoen selv om historien repeterer seg gang på gang.

Skal man råde folk til å sette hele porteføljen sin i en enkeltaksje bør man i det minste opplyse om at det er svært risikabelt. 

 

image.thumb.png.16dc04c9bd6005378c054a75c12026c4.png

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (1 time siden):

Og nettopp det at du ser ingen grunn til at aksjen ikke skal fortsette å gå oppover gjør dine råd meget farlige om noen faktisk skulle finne på å følge de.

Folk sa nøyaktig det samme som du sier nå om REC og mange, mange, mange andre aksjer før dette. Folk ser kun oppsiden og tror at trær skal vokse inn i himmelen, men tenker aldri på nedsiden og risikoen selv om historien repeterer seg gang på gang.

Skal man råde folk til å sette hele porteføljen sin i en enkeltaksje bør man i det minste opplyse om at det er svært risikabelt. 

 

image.thumb.png.16dc04c9bd6005378c054a75c12026c4.png

 

Ikke inn i himmelen. Opp tilbake til 115-120%. Og så tar man ut.

Sånne super-konkurser skjer, men ikke særlig ofte. Og det er ofte høyspekulative greier, solkraft er ikke særlig forankret enda. Borregaard har som jeg har skrevet enerett på en del viktige produkter.

Men vet du hva? Kom heller med hva du mener trådstarter bør investere i, og la meg skrive det jeg vil. Så skal jeg la deg være i fred. Så tenker vi trådstarter har kritisk sans nok til å sjekke ut ting før han/hun hopper på det ene og det andre.

Jeg skriver det -jeg- ville gjort, så kan duskrive det -du- ville gjort - så blir alle happy. Jeg driver ikke og slenger dritt om andre. Prøv å hold deg for god for det du også.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (4 timer siden):

Men vet du hva? Kom heller med hva du mener trådstarter bør investere i, og la meg skrive det jeg vil. Så skal jeg la deg være i fred. Så tenker vi trådstarter har kritisk sans nok til å sjekke ut ting før han/hun hopper på det ene og det andre.

Jeg skriver det -jeg- ville gjort, så kan duskrive det -du- ville gjort - så blir alle happy. Jeg driver ikke og slenger dritt om andre. Prøv å hold deg for god for det du også.

Det har jeg faktisk alt gjort. Videre synes jeg det er synd om du oppfatter kommentaren min som 'drittslenging'. Jeg vil heller anse det som en velmenende advarsel mot risikoen i enkeltaksjer og illusjonen om at ting ikke kan gå galt. Ta det fra en som faktisk har tapt penger i aksjemarkedet og har sett mangt et selskap kollapse.

Om dette er en uhøytidelig tråd hvor man bare lufter meningene sine så er det jo helt greit, men jeg oppfattet at trådstarter spurte om råd.  Det har jo også blitt sagt at mange bruker mindre tid på investeringsanalyse enn de gjør på undersøkelser før de kjøper ny TV. Så heller føre var.

Ellers ser jeg at du har endret oppfatning. Er jo ikke mange dagene siden aksjer og fond bare var gambling, flaks og nullsumspill, mens investering i lokalsamfunnet var tingen. :)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
the_last_nick_left skrev (På 3.3.2020 den 10.33):

Det billigste globale indeksfondet jeg fant. Fordi all empiri tilsier at det er den beste kombinasjonen av risiko og forventet avkastning. 

Der kom fasiten allereie på andre svaret. Fordi dei historisk sett leverer betre enn dei fleste fond og har lågast kostnader.

Gavekort skrev (På 3.3.2020 den 17.42):

En bred portefølje av flere fond.

Det er ikkje nødvendig med noko meir enn eitt globalt indeksfond. Då er ein eksponert for heile verda.

Lenke til kommentar
Tåka skrev (På 3.3.2020 den 9.42):

La oss si du har 1 million til å bruke på hva du vil til investeringer i fond hva ville du brukt det på og hvorfor?

Ville ventet til noen millioner har dødd av SARS-CoV-2 på verdensbasis først. Vi er langt unna toppen av antall døde og smittede, og langt unna bunnen på markedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...