Gå til innhold

BMWs neste elbil er nesten klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Redaksjonen. skrev (4 timer siden):

 

« I dag bruker blant andre Tesla og Renault induksjonsmotorer i sine biler, men selv Tesla har gått over til PM-motor i nye modeller. »

Ikke akkurat.

 

Tesla benytter riktignok induksjonsmotorer — og gjør det fortsatt — i kombinasjon med nyere hybrid variabel reluktansmotor med litt innbakte permanentmagneter. Der sistnevnte type altså ikke er (rene) BLDC/PMSM motorer. Dertil er ikke induksjonsmotoren universielt mindre effektive som BLDC/PMSM/VRM motorer. Det er snarere et spørsmål om turtall og belastningskurve — asynkronmaskinen liker seg ikke på lave turtall. 

 

• Tesla Model 3 Motor explained [YouTube]

• What Engineers Found When They Tore Apart Tesla's Model 3 [YouTube]

 

Når det kommer til ReNaut, så benytter de seg av en synkronmotor, nærmere bestemt en Salient-pole synchronous machine (SPSM) og ikke en asynkron- eller induksjonsmotor. Der denne Chameleon topologien opprinnelig er signert Continental. Dette medfører Sleperinger. Og kullbørster. Om enn ikke (mekanisk) kommutator. ( Det er dog i prinsippet mulig å i stedet eksitere rotor gjennom induksjonskobling. )

eV0l9tFD74kV04nhrFFYQyhgu3_T42pUOed2oml9US20120286740A1-20121115-D00002.png

P7277293.JPG

P7277292.JPG

…og til slutt hvorfor vi ikke liker kullbørstene i synkronmaskiner:

P7277277.JPG

 

• Electric Motor Engine FACTORY - HOW IT'S MADE a Renault Engine Assembly [YouTube]

 

 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, gamlefar said:

En av de første interessante elbilene. Prisen blir vel meget høy dessverre.

Jeg ser ikke noe spesielt "high-end" med denne. En påkostet og komfortabel bil med gode kjøreegenskaper, ja. Men ikke noe ekstraordinært utover det. Forvent priser fra 500 og oppover. Man må huske at alle biler også skal selges i andre markeder, ikke bare det norske, som er svært lite globalt.

Lenke til kommentar
hitokiri skrev (58 minutter siden):

Du har rett, og det ble veldig upresist å forenkle det så mye. Jeg har kuttet vekk noen setninger.

Fint det, men da må du nesten også endre følgende selvmotsigelse (mangler et "ikke"):

 

« At BMW trekker frem at de ikke bruker sjeldne jordarter er kan være et hint om at BMW i4 kommer til å bruke en permanent-magnet-motor (PM-motor), da disse ofte er laget med sjeldne jordarter. »

 

Permanentmagneter (PM) er i EV sammenheng bortimot utelukkende laget med hjelp av nettopp såkalte 'sjeldne jordarter.' Herunder Neodymium. BMW et al. gjør derfor det de kan for å komme bort fra BLDC/PMSM motorer. Allerede motoren i BMW i3 er derfor en hybrid Permanent Magnet Synkron Reluktans [PMSRM] motor. Kjært barn osv. Men den motoren er først og fremst en Permanent Magnet motor, dernest en Variabel Reluktans motor. Mens det for Tesla Modell 3 er motsatt. 

 

scheme_of_a_synchronous_reluctance_motor

 

BMW sin i3 motor fra patentsøknaden:

 

6a00d8341c4fbe53ef01901ebdfc5a970b-800wi

 

… og så (en enkelt seksjon av) Tesla sin Modell 3 rotor. Noen som ser likhetstrekk?

 

upload_2018-4-27_13-52-9-png.7886

Lenke til kommentar
RuneWi skrev (38 minutter siden):

Ja, bare den enorme grillen må koste masse... ?

Er det kun for å tekkes gamle gubber som lever i fortiden at BMW må ha det rælet i fronten? Det er jo merkelig, for det har jo vist (f.eks. med i8) at de kan moderere seg.

Det er nok for å tekkes det amerikanske og det asiatiske markedet. De liker sånt der. Det europeiske markedet blir for lite i sammenligning, til at det skal få like mye innflytelse på designet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...