Gå til innhold

Headhuntet, men skeptisk. Gruer meg til neste jobb


Gjest 6bd9c...dd0

Anbefalte innlegg

Gjest 6bd9c...dd0

Kort oppsummering: Jeg har jobba i fire år, slutta på jobben, og ble funnet av en headhunter. Har jeg en grunn til å bli skeptisk? Jeg har ikke fått mestringsfølelse selv om jeg har levert oppgavene i tide, og  jeg har fått en veldig god attest. Jeg er redd for at headhunteren har løftet meg opp mer enn det jeg faktisk er, og at jeg kanskje ikke klarer å levere på den nye jobben. 

Anonymous poster hash: 6bd9c...dd0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut for meg mer som at du har litt høye krav til deg selv? Og at du kanskje føler på forventningspress? 

Du har fått en god attest, og du har levert oppgavene i tide. Prøv å trygg deg selv litt med dette. Få avklart forventninger fra arbeidsgiver, kanskje har du selv satt lista høyere enn hva de har sett for seg?

Endret av GiaMahan
Lenke til kommentar

Nå har du jo fått muligheten, eller blitt funnet. Så hva skjer nå? Du får vel lov til å ta kontakt med ny arbeidsgiver og helst et intervju. Så uansett hva headhunteren sier, så er det inntrykket du gir til arbeidsgiver som blir avgjørende. Hva headhunteren sier og gjør spiller ikke så mye rolle for deg. Du har ikke betalt dem for å finne deg jobb, så du trenger egentlig ikke bry deg om hva de sier.

Så, bare vær den du er og ta muligheten for hva den er.

Lenke til kommentar
Gjest 6bd9c...dd0
GiaMahan skrev (1 time siden):

Høres ut for meg mer som at du har litt høye krav til deg selv? Og at du kanskje føler på forventningspress? 

Du har fått en god attest, og du har levert oppgavene i tide. Prøv å trygg deg selv litt med dette. Få avklart forventninger fra arbeidsgiver, kanskje har du selv satt lista høyere enn hva de har sett for seg?

Du har rett. Jeg og familien har alltid hatt høye krav til meg selv. Kommer nok til å spørre på intervjuene om hva de forventer av meg. 

Anonymous poster hash: 6bd9c...dd0

Lenke til kommentar
Gjest 6bd9c...dd0
Taurean skrev (1 time siden):

Nå har du jo fått muligheten, eller blitt funnet. Så hva skjer nå? Du får vel lov til å ta kontakt med ny arbeidsgiver og helst et intervju. Så uansett hva headhunteren sier, så er det inntrykket du gir til arbeidsgiver som blir avgjørende. Hva headhunteren sier og gjør spiller ikke så mye rolle for deg. Du har ikke betalt dem for å finne deg jobb, så du trenger egentlig ikke bry deg om hva de sier.

Så, bare vær den du er og ta muligheten for hva den er.

Åja.  Jeg får ta muligheten ☺ 

Anonymous poster hash: 6bd9c...dd0

Lenke til kommentar

Forstår eg det rett på at du for tida er arbeidsledig, og at du no har blitt headhunta for ein jobb som du vurderer å takke nei til?

Du har da ingenting å tape på å prøve.

Ellers så er eg enig med dei andre her at du nok setter for høge krav for deg sjølv, det at du kan levere varene og i tillegg har fått god attest burde være nok for dei fleste.

At du ikkje har kjent på meistringsfølelsen treng ikkje å bety at du ikkje kan faget ditt. Det er heilt typisk at dei som tviler mest på kunnskapen sin er dei som har nok kunnskap til å forstå at dei ikkje kan vite alt.
Dei som trur dei kan alt har typisk for lavt kunnskapsnivå til å forstå omfanget av kunnskapsmangelen sin. Spør ein gjeng med 18 åringar om dei er betre enn gjennomsnittet til å køyre bil og 90% vil rekke opp handa, still same spørsmålet til yrkessjåførar og du vil sjå langt færre hender.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 6bd9c...dd0
ilpostino skrev (8 timer siden):

Så du har ikke vært på interju hos headhunteren enda?

nei. eller litt telefonsamtale. han er engelsktalende. 

Anonymous poster hash: 6bd9c...dd0

Lenke til kommentar
Gjest 6bd9c...dd0
The Avatar skrev (6 timer siden):

Forstår eg det rett på at du for tida er arbeidsledig, og at du no har blitt headhunta for ein jobb som du vurderer å takke nei til?

Du har da ingenting å tape på å prøve.

Ellers så er eg enig med dei andre her at du nok setter for høge krav for deg sjølv, det at du kan levere varene og i tillegg har fått god attest burde være nok for dei fleste.

At du ikkje har kjent på meistringsfølelsen treng ikkje å bety at du ikkje kan faget ditt. Det er heilt typisk at dei som tviler mest på kunnskapen sin er dei som har nok kunnskap til å forstå at dei ikkje kan vite alt.
Dei som trur dei kan alt har typisk for lavt kunnskapsnivå til å forstå omfanget av kunnskapsmangelen sin. Spør ein gjeng med 18 åringar om dei er betre enn gjennomsnittet til å køyre bil og 90% vil rekke opp handa, still same spørsmålet til yrkessjåførar og du vil sjå langt færre hender.

Sa ikke at jeg skal takke nei til stillingen. 
jeg er mest redd for å bli ansatt, og så presterer jeg ikke bra nok for selskapet. 
Bør kanskje tro mer på meg selv. 

Anonymous poster hash: 6bd9c...dd0

Lenke til kommentar

Etter å ha reflektert litt over tråden så tenker eg at trådstarter kan ha grunn for å være litt skeptisk. Ikkje for eige prestasjonsnivå men meir på kor seriøs denne headhuntinga eigentleg er.

Det er grunn til å være skeptisk til ein påstått headhunter som ikkje snakkar norsk har sendt deg ei melding etter å ha sett på Linkedin at du har IT-kompetanse og i tillegg at du har kryssa av for at du er open for å få nye tilbod, men utan å faktisk gi deg eit tilbod om jobb.

Vedkommande jobbar sikkert som rekrutterer, men det denne personen er ute etter er å ha deg i portefølgen sin, slik at dersom han blir hyra inn til å finne ein arbeidstakar med IT-kompetanse så kan han vise til deg og dermed krysse av oppdraget som utført.

Det er på ingen måte sikkert at vedkommande har anna informasjon om deg og din kompetanse anna enn det du sjølv har oppgitt i profilen på Linkedin.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (5 minutter siden):

Det er på ingen måte sikkert at vedkommande har anna informasjon om deg og din kompetanse anna enn det du sjølv har oppgitt i profilen på Linkedin.

Det er ikek uvanlig at rekruterere tråler LinkedIn etetr kompetanse de kan ansette / bruke og mabge av disse er seriøse.

Lenke til kommentar

Men veldig mange er useriøse også. Arbeidsgivere som har benyttet seg av slike har svært varierende erfaringer med kandidatene disse rekruterene kommer med, siden rekrutereren ofte manger kompetanse til å vurdere kandidat opp mot stilling. Kandidatene får også ofte svært lite og tidvis villedende informasjon om stillingen, slik at det ofte er umulig for dem å vurdere om dette er en jobb de vil ha.

 

Til TS: Det er bare å møte opp på intervju og være ærlig. Om rekrutereren har oversolgt deg er ikke noe du skal være bekymret for så lenge du selv ikke lyver på deg kompetanse.

Lenke til kommentar
Gjest 6bd9c...dd0

Jeg tror jeg begynner å stole på headhunteren.  Jeg skjønte at han tok hensyn til det vi snakka om, og han følger opp med de selskapene. 

Ellers tviler jeg på min egen kompetanse. Noen års erfaring med steinalders system har gitt noen ulemper. Nå snakker jeg om desktop applikasjoner. (Jeg ser at hele verden har begynt å bytte over til web/mobil løsning, kanskje unntatt bankene av en god grunn. )

Anonymous poster hash: 6bd9c...dd0

Lenke til kommentar
Gjest 6bd9c...dd0
djgudleif skrev (4 timer siden):

Høres ut som rekrutteringsselskap dette? Ikke at det er noe galt, men er foreligger jo ikke noe tilbud enda.

Det er ikke rekrutteringsselskap. Han jobber som headhunter/tech lead faktisk. Jeg nølte om jeg klarer å utføre jobben, men jeg glemte at man faktisk får litt opplæring før man begynner med oppgavene. Regner med at det skal gå fint. 

Anonymous poster hash: 6bd9c...dd0

Lenke til kommentar
Gjest 6bd9c...dd0

Jeg veit ikke hvorfor han hjelper meg, men jeg er takknemlig.  Jeg lurer på hvordan han blir betalt (eller om jeg må betale noe). Er det selskapene som har bedt ham om å finne kandidater? 

Anonymous poster hash: 6bd9c...dd0

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...