Gå til innhold

Slik kjører du på solstråler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
48 minutes ago, JM1ORBHF said:

lol 4Kw.

Man får jo like mye ut av en 2 kvadrats husholdningskabel. Ser ikke poenget.

De gir 6KW lading til bil (4KW lading til seg selv via sol), da er det 30 km på en time.

Fine ved kjøpesentre eller andre steder der folk er parkert noen timer der og bruker en del tid til andre ting. 2 timers shopping gir da 60km for en rimelig penge. Eller der det ikke er nok trafikk til mere faste installasjoner,  bedre enn å gå tom. For eksempel i de store nasjonalparkene i California.

Til og med i Norge er mange av laderne uten biler meste av tiden og skal litt til for å tjene inn igjen kan jeg tenke meg så billige ladere som er lett å sette opp er en god ting. Men ikke nok sol i Norge for disse.

 

Endret av tjavel
  • Liker 4
Lenke til kommentar
5 hours ago, tjavel said:

De gir 6KW lading til bil (4KW lading til seg selv via sol), da er det 30 km på en time.

Fine ved kjøpesentre eller andre steder der folk er parkert noen timer der og bruker en del tid til andre ting. 2 timers shopping gir da 60km for en rimelig penge. Eller der det ikke er nok trafikk til mere faste installasjoner,  bedre enn å gå tom. For eksempel i de store nasjonalparkene i California.

Festivalar var nemnt.  Der kan jo bilen fort verte ståande over natta til og med.  I alle fall heile dagen.

5 hours ago, tjavel said:

Til og med i Norge er mange av laderne uten biler meste av tiden og skal litt til for å tjene inn igjen kan jeg tenke meg så billige ladere som er lett å sette opp er en god ting. Men ikke nok sol i Norge for disse.

Ypparleg til isolerte rasteplassar.  Ikkje all verda med sol, men ikkje ofte det kjem ein bil innom heller.  Spesielt når det ikkje er sol.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hmmm, 4kW solcellepanel ganger la oss si 10 timer med sol. Det skulle bli omlag 40kWt per døgn. Hvis det ikke er overskyet da, eller lav sol/vinter. Så, denne stasjonen plassert på en festival f.eks kan således lade opp akkurat én bil med 40kWt i løpet av ett døgn, alternativt fordele på hele to biler med 20kWt på hver.

For at dette skal være hensiktsmessig så må stasjonen settes opp på et meget "ruralt" sted -uten noen kraftledning i mange mils omkrets- hvortil det forviller seg en elbil med ladebehov kun meget sporadisk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
SteinarN skrev (14 minutter siden):

Hmmm, 4kW solcellepanel ganger la oss si 10 timer med sol. Det skulle bli omlag 40kWt per døgn. Hvis det ikke er overskyet da, eller lav sol/vinter. Så, denne stasjonen plassert på en festival f.eks kan således lade opp akkurat én bil med 40kWt i løpet av ett døgn, alternativt fordele på hele to biler med 20kWt på hver.

For at dette skal være hensiktsmessig så må stasjonen settes opp på et meget "ruralt" sted -uten noen kraftledning i mange mils omkrets- hvortil det forviller seg en elbil med ladebehov kun meget sporadisk.

Helt enig. Dette kan umulig være bærekraftig. Ville vært bedre å sette ut 5-liters kanner med bensin eller diesel og et nummer å vippse til. 

Lenke til kommentar

Denne brukes kanskje ikke for å fylle batteriet på el-bilen helt opp, men heller for å skaffe nok strøm til at du kan være sikker på å komme deg til en annen (hurtig-) lader. Kanskje et par slike midt på Finnmarksvidda kunne vært noe om vi har steder hvor det er langt til nærmeste etablerte elnett?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ha slike over alle parkeringsplasser, hvor de lader elbiler OG lager hydrogen
Som bonus så kan alle som handler gå inn uten å bli våte, og man slipper å brøyte parkeringsplass
Panelene kan ha varmetråder så de slipper å bli kostet, og lager egen strøm for smelting

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 3/3/2020 at 8:15 PM, Dubious said:

Ha slike over alle parkeringsplasser, hvor de lader elbiler OG lager hydrogen

Haha.  Denne må ha 16 timar optimalt sollys for å kunne produsere 1 kg hydrogen.  Då får du nok til å fylle 1-2 bilar i månaden om sommaren, dersom det er veldig godt ver.  Trur kanskje ikkje det er verd bryet.

 

På rasteplassar på dei mindre trafikkerte fjellovergangane hadde han derimot gjort seg.  Der er det fint å ta ei lengre pause når det er fint vêr, og straum er ofte vanskeleg tilgjengeleg.  Om vinteren er dei som regel stengde, so det er heilt greitt at det er lite sol i vinterhalvåret.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...