Gå til innhold

Rygget/skled bak i annen bil


Ninaaaa

Anbefalte innlegg

Jeg skulle svinge av hjem til meg, men så skle bilen veldig. Så jeg måtte rygge meg litte grann att igjen for å svinge av. Og da var en bil bak meg, men jeg trodde jeg hadde god nokk plass, men jeg hadde vist kommet borti bilen. Ble ingen skader på noen av bilene, men veldig ekkelt uansett. Kjente ikke selv at jeg kom borti, men fikk melding av sjåføren etterpå om jeg ikke merket det, men hun sa det gikk helt fint.Jeg tar all skylden, men siden det var glatt ute og hun så jeg blinket av, skulle hun ikke ha vært litt lengre bakom meg i stedet for helt oppi bakenden på meg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette blir bare spekulasjoner fra din side. Hun har jo stoppet bak deg, ellers hadde du vel blitt påkjørt?
Man skal kunne stoppe for enhver påregnelig hindring. Hun stoppet for deg.

Når du rygger er det du som har ansvaret, og således er nok dette helt og holdent din egen feil.

Endret av NoTrace
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det stilles ekstra krav til deg som førar når du rygger.

Sitat

§ 11.Rygging og vending

1. Den som rygger eller vender, har vikeplikt for annen trafikant. Er utsikten ikke tilstrekkelig, må det ikke foretas rygging eller vending uten at en annen passer på eller fører ved selvsyn har forvisset seg om at det ikke kan oppstå fare eller skade.
2. Rygging og vending er forbudt på motorveg og motortrafikkveg eller på inn- eller utkjøringsveg til motorveg og motortrafikkveg.

Heilt bokstaveleg så er det forventa at dersom et er tvil om du har god nok plass så skal du gå ut av bilen for å vurdere om du har plass nok til å rygge.
Ved rygging så er det du som har vikeplikta.

Samtidig så har du eit poeng i forhold til bilen bak, det er ikkje særleg aktsomt å stoppe rett bak ein bil som stoppar i vegbana, og særleg dersom det er glatt, bilen blinker av og står i tillegg litt for langt unna til å kunne ta svingen frå sin opprinnelege posisjon.

 

Dersom det hadde blitt forsikringssak utav dette så er det nok du som hadde fått all skuld, det er du som rygger som må ta mesteparten av ansvaret. Ved å rygge så utførte du også ein litt uventa manøver som gjer at bilen bak kan hevde at det ikkje var ein påregneleg fare at du startar å rygge.

 

Ein anna ting som er verdt å nemne er at sjølv om du hadde hatt betre plass så er det litt risikosport å rygge når du har bil bak. Hadde ho som kjøyrde bak med vilje køyrd på deg medan du rygger så ville du hatt store problem med å bevise eit slikt handlingsforløp. Resultatet hadde vært at ho bak kunne fått fiksa opp bilen sin på din rekning.

Lenke til kommentar

Hvis du rygger på en som står stille, så vil det vel i 100 % av tilfelle være din "feil". Men det er jo vanlig folkeskikk å flytte seg når en rygger i den situasjonen du var i. Uansett må nok du først forsikre deg om at det er klart før du rygger. Godt det ikke ble noen skader :) 

Endret av Slackie
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Slackie skrev (13 minutter siden):

Hvis du rygger på en som står stille, så vil det vel i 100 % av tilfelle være din "feil". Men det er jo vanlig folkeskikk å flytte seg når en rygger i den situasjonen du var i. Uansett må nok du først forsikre deg om at det er klart før du rygger. Godt det ikke ble noen skader :) 

Er ikke sikkert det var plass til å flytte seg. Kanskje bil bak. Jeg stod i kø en gang når bilen foran plutselig begynte å rygge - jeg kom ingen vei og ble rygget på. Spesiell opplevelse. 

Lenke til kommentar
Gadden skrev (2 minutter siden):

Er ikke sikkert det var plass til å flytte seg. Kanskje bil bak. Jeg stod i kø en gang når bilen foran plutselig begynte å rygge - jeg kom ingen vei og ble rygget på. Spesiell opplevelse. 

Fikk du skader på bilen?

Lenke til kommentar
Gadden skrev (7 minutter siden):

Er ikke sikkert det var plass til å flytte seg. Kanskje bil bak. Jeg stod i kø en gang når bilen foran plutselig begynte å rygge - jeg kom ingen vei og ble rygget på. Spesiell opplevelse. 

Det er helt sant :) Derfor man må forsikre seg om at det er plass før man rygger :) Ble nylig rygget på av en Tesla på en parkeringsplass. Stoppet for en som drev å parkerte, da jeg trodde hun var ferdig kjørte jeg frem. Hun var tydeligvis ikke helt ferdig, og skulle rygge ut enda en gang til for så å kjøre inn. Da var jeg kjørt frem bak henne, så hun kjørte rett i siden på bilen. Prøvde å tute men hun rakk ikke å stoppe. Hun var sikkert litt stresset for er jo ryggekamera og sikkert 100 sensorer bak på den bilen.

Endret av Slackie
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Gadden skrev (6 minutter siden):

Er ikke sikkert det var plass til å flytte seg. Kanskje bil bak. Jeg stod i kø en gang når bilen foran plutselig begynte å rygge - jeg kom ingen vei og ble rygget på. Spesiell opplevelse. 

 

Ninaaaa skrev (3 minutter siden):

Fikk du skader på bilen?

Ja. Ble forsikringssak. 

Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Rygget/skled bak i annen bil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...