Gå til innhold

Får jeg støtte igjen?


Anbefalte innlegg

Jeg finner **** meg ikke ut hva jeg vil her i livet. Jeg er nærmere 30 enn det jeg er 20 og trives ikke på mitt nåværende studie. Jeg sluttet på mitt forrige studie fordi jeg ville prøve ut noe, som jeg i ettertid ikke fikk noe ut av.

Nå studerer jeg et annet fag, men når jeg kjenner etter, så føler jeg at dette er litt feil for meg.

Jeg vil egentlig litt tilbake til mitt gamle studie ( I det faget var jeg faktisk litt interessert i å lese pensum), men har hørt at Lånekassen ikke gir støtte til folk som starter på et studie de før har avsluttet. er dette sant?

Pluss! Har noen vært, eller er noen i samme båt, som også kan gi litt fremtidsveiledning. Det er frustrerende å ikke være sikker på noe her i livet.

Endret av Disorder
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan maks få 8 år med studiestøtte. Hvis du er forsinket med mer en ett år i utdanningen du har valgt mister du også normalt studiestøtte inntil du har tatt igjen det tapte. Utfra det du skriver vet jeg ikke om du har brukt mer enn 8 år eller er forsinka i det forrige studiet pga eksamener du ikke har bestått.

 

Hvis du vil ha mer info er det aller beste å ringe til lånekassen.

 

 

Lenke til kommentar

Hvis du skal finne ut av hva du vil gjøre, så må du finne ut av hvem du er.

Hva er ditt stjernetegn, når på året er du født? Trenger ikke årstall.

Noe annet du kan tenke på er hva din nærmeste krets driver med. Familie, slekt, nære venner osv. Det kan være lettere å få og holde på jobb når man er integrért i det via nærmeste krets, enn når man skal gjøre det helt aleine gjennom hele livet. Men det forutsetter så klart at man har gode psykososiale forhold innad i gitte kretser, at det ikke er konflikter osv.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Født i mars, så har Væren ;)

jeg har lenge vurdert å ikke ta en utdannelse. Jeg er tross alt ikke helt sikker på hva jeg vil her i livet, og en stabil og vanlig jobb kan være greit. Men nå har jeg bestemt meg for å slutte på det jeg driver med og gå tilbake til det gamle studiet. Jeg ringte og jeg ligger godt under 60 poeng-grensen som tilsier at jeg bare kan starte på nytt med støtte fra Lånekassen.

Har ingen i familien eller i vennekretsen som gjør noe som jeg bare kan bli med på.

Endret av Disorder
Lenke til kommentar
Disorder skrev (44 minutter siden):

Født i mars, så har Væren ;)

jeg har lenge vurdert å ikke ta en utdannelse. Jeg er tross alt ikke helt sikker på hva jeg vil her i livet, og en stabil og vanlig jobb kan være greit. Men nå har jeg bestemt meg for å slutte på det jeg driver med og gå tilbake til det gamle studiet. Jeg ringte og jeg ligger godt under 60 poeng-grensen som tilsier at jeg bare kan starte på nytt med støtte fra Lånekassen.

Har ingen i familien eller i vennekretsen som gjør noe som jeg bare kan bli med på.

Det spørs når i Mars ^^ Fra og med 22. Mars er Vær... før det, er Fisk.

Lenke til kommentar

Jøje meg, her skal altså fremtiden bestemmes ut i fra hvordan stjernehimmelen så ut ved fødselstidspunktet? Hva hvis han er født nord for polarsirkelen og at stjernetegnet hans faktisk ikke var ascendant ved fødsel?

Hvis du har bestemt deg så er det vel det som er best for deg, du bør i hvert fall ikke la et forum bestemme fremtiden din... Dine egne interesser og ønsker bør gå foran andre sin mening. Selv mener jeg vi trenger flere ingeniører, men det er ikke sikkert at det ligger for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Taurean skrev (3 timer siden):

Det spørs når i Mars ^^ Fra og med 22. Mars er Vær... før det, er Fisk.

Etter 22 ;)

Jeg lar selvfølgelig ingen andre bestemme fpr meg, men når mange sier "hæ, bytte nå igjen?? Du kommer vel til å like det du gjør nå også" osv osv, så kjenner jeg på tvilen. Føles ut som om jeg sitter i et mørkt rom uten å kunne se 2 cm foran meg engang...

Lenke til kommentar

Du bør følge instinktene dine, og aldri slutte å gjøre det. Hva føler du er mest riktig? Ring Lånekassen og spør om det du lurer på. Selv om det ikke er mulig å få gjenopptatt lån til tidligere studier, så husk at du skal jobbe i mange år og tjene mye penger. 100 000 i gjeld er ikke mye når man skal tjene 15 000 000 i løpet av et helt liv. 

Ild er instinktivt, og Vær første dekan er kanskje det mest instinktive ildtegnet. Ikke vær redd for å stole på instinktene og prøve og feile litt, heller ikke å prøve en ny (eller gammel) retning.

Et velkjent knep er å tenke over hva du ville gjort om du hadde ubegrenset med tid og penger. Det kan hjelpe å løsne litt på kreativiteten.

Jobbkompasset er et annet fint verktøy. Google det.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...