Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ulyd etter demperbytte


Anbefalte innlegg

Hei, 

Etter anmerkning om knekt fjær på EU-kontroll måtte den byttes. I samme jobb ble jeg anbefalet av en mekaniker jeg kjenner om å bytte støtdemperere og fjær på begge sider når man først var igang. Byttet ihelgen med hjelp fra han både fjær, støtdempere og fjærbeinslager fremme. Etter endt jobb merker jeg og hører tydelig en dunkelyd fra begge sider ved kjøring på humper. Spesielt ved overgang fra hovedvei til sidevei der det har dannet seg is/snøkant. Virker som det kommer fra begge sider da det ene hjulet treffer kanten før det andre ved sving høres det på hver sin side. Noen som har tips? 

Caddy 2009

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er mutteren som holder demperen til fjærbeinslageret strammet skikkelig? Selv den minste slakk her vil føre til dunkelyder. Siden det som regel benyttes låsemutre, er det ofte vanskelig å skru dem ordentlig stramt på, siden demperen spinner med mutteren. Men det kan i hvertfall være en forklaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Er mutteren som holder demperen til fjærbeinslageret strammet skikkelig? Selv den minste slakk her vil føre til dunkelyder. Siden det som regel benyttes låsemutre, er det ofte vanskelig å skru dem ordentlig stramt på, siden demperen spinner med mutteren. Men det kan i hvertfall være en forklaring.

Jeg skal sjekke dette. Ble strammet med muttertrekker. Mutteren ble montert på men så demontert da fjærbeinslageret ble glemt først. Trodde først det skulle på utsiden. Så måtte opp med mutteren igjen. Bør jeg legge på metallskive nå? Var kun en enkel låsemutter som fulgte med demperen.

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Labelle skrev (5 minutter siden):

Jeg var mere en "observatør" og hjelpemann under arbeidet. Vi byttet fjærer og støtdempere begge sider samt fjærbeinslager. 

Ja ok. Tenkte bare at en demperinnsats kunne bevege seg litt og lage lyden. Mest vanlig å bytte hele demperbeinet. Få med deg mekanikeren på prøvetur. Han må vel ha en anelse når han hører lyden. 

Endret av Slettet+234981
Lenke til kommentar

Hadde bilen på etterkontroll idag. Nevnte da i forveien at det var en ulyd ved kjøring på humper/hull fra venstre side.

Mekanikeren nevnte de 3 skruene som ble brukt for å skru fast demperen i toppen på bilen var noe for lang på høyre side. (Det var disse vi satt på da de gammle var for rustne.) Men ulyden kom fra venstre side da hjulpet ble sluppet ned. Alt i forstilling ser ok ut ifølge verkstedet. Så den ble godkjent. Skrudde av hjulene for å se på skruene idag. Ser ikke de har tatt noen skade så tenker at det ikke er de som er problemet.

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
2 hours ago, Labelle said:

Ikke byttet. Får bestill til begge sider. De skal være skrudd sikkelig fast ja.

Lurt å skifte disse når dempere byttes. De er ofte rustet og jeg kan garantere at de lager ulyd dersom det er noe som helst slakk/slitte kuleledd.
Skiftet begge demperne på en gammel bil nylig og hadde ikke fått tak i nytt stag på den ene sida så lot den gamle være på ett par dager i vente på ny del(ikke helt fastskrudd). 
Det lagde skikkelig dunkelyder over hver eneste dump.
Fikk nytt stag (Thansen).. byttet... null ulyd.

Så verdt å sjekke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
On 3/14/2020 at 3:49 PM, Labelle said:

Har byttet begge lenkearmene nå. Ulyden er der fremdeles. Høres godt venstre side når jeg prøvekjørte over 2 fartshumper nå nettopp. Høres godt når hjulet slippes ned etter høyeste punkt på humpen. 

Uffda. :(
Slike ulyder er jo veldig vanskelig å feilsøke.
Det er jo en liten klaring/"glapp" ett sted i hjulopphenget.
Om det er pga "feil" del (demper/lager), eller uheldig montasje blir vanskelig å finne ut av.

 

Lenke til kommentar
TL1000S skrev (På 17.3.2020 den 14.26):

Uffda. :(
Slike ulyder er jo veldig vanskelig å feilsøke.
Det er jo en liten klaring/"glapp" ett sted i hjulopphenget.
Om det er pga "feil" del (demper/lager), eller uheldig montasje blir vanskelig å finne ut av.

 

Mistenker at fjærene er satt på feil vei nå...

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Fant du en løsning på dette? Har nøyaktig samme problemet på tilsvarende Caddy. Byttet al jeg også og gjort alt det du har gjort. Eneste som er igjen er å snu fjærene. Var ikke merket og så like ut i begge ender, men mistenker at det allikevel er en opp og en ned.  Har du snudd dine fjører?

Lenke til kommentar
Todge skrev (6 timer siden):

Fant du en løsning på dette? Har nøyaktig samme problemet på tilsvarende Caddy. Byttet al jeg også og gjort alt det du har gjort. Eneste som er igjen er å snu fjærene. Var ikke merket og så like ut i begge ender, men mistenker at det allikevel er en opp og en ned.  Har du snudd dine fjører?

Hei, 

Nei vi sjekket alt. Snudde de, og så tilbake igjen.. Skjønner ikke hva som lagde lyden. Endte med jeg solgte bilen da jeg hater ulyder 🥵

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...