Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Startproblemer og juksing ved pådrag


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en Camry 2000 mod, 2.2 l.

I de siste månedene har jeg sliti noen ganger med å få start på bilen pluss at den jukser. Hvis bilen har stått over natten og jeg skal starte den på morgen går det aldri på første forsøk, men alltid på andre. Bilen oppfører seg helt normalt frem til jeg har kjørt en halvtimestid.. Da er det som om jeg ikke får gitt ordentlig gass, og den hakker på en måte fremover når jeg gir gass. Akkurat som turtallet ikke vil opp liksom, og det tar veldig lang tid å komme opp i fart. Noen ganger hjelper det å slå av og på bilen igjen, mens andre ganger får jeg ikke start på den igjen. Og må prøve i ca 10 min før den vil starte igjen.

Første gangen det skjedde hadde jeg kjørt i en time ca, og plutselig kunne jeg ikke gi gass. Ingenting skjedde når jeg trykte på gasspedalen, jeg fikk rullet meg inn til siden og da slo bilen seg etterhvert av. Den startet igjen på første forsøk og var da helt normal igjen.

Noen måneder før dette igjen byttet jeg påfyllingsrøret, da dette var hullete og stygt. Jeg tenkte derfor at det kanskje kunne ha kommet litt grums/vann etc oppi tanken, og fylte kondensfjerner. Den ble litt bedre en stund, før den nå har blitt mye værre og jeg er nå usikker på om det er kondens det er snakk om.

Kan det være bensinfilteret som må byttes? Hva annet kan det eventuelt være? Jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (3 minutter siden):

Symptomene passer med lavt bensintrykk, f.eks. dårlig bensinpumpe.

Den bruker rimelig mye bensin, men det gir kanskje ikke mening om trykket er for lavt? Da skal jeg få skrudd ut og bytte pumpa, tilfelle det er den :) Fikk byttet bensinfilter i helga, og bilen er lik som den var.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (1 time siden):

Er det ikke port et sted på motoren for å måle bensintrykket på denne bilen?

Hmm, det aner jeg ikke? Har ikke så veldig peil på bil, men kan noe. Skal forhøre meg litt om det er ett sted på motoren for å måle :)

Lenke til kommentar

Det ser ut til at man måler bensintrykket med trykkmåler med et adapter på toppen av bensinfilteret på denne bilen.

Du kan evt gjøre følgende test med bruk av startgass:

Ta av luftinntaket fra spjeldhuset, åpne spjeldet og spray inn startgass. Sett luftinntaket tilbake på spjeldhuset (du trenger ikke stramme klemma). Gå inn i bilen og start motoren. Stram klemma på luftinntaket.

Testen må gjøres når du forventer at en vanlig start av motoren ikke vil fungere.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (10 timer siden):

Det ser ut til at man måler bensintrykket med trykkmåler med et adapter på toppen av bensinfilteret på denne bilen.

Du kan evt gjøre følgende test med bruk av startgass:

Ta av luftinntaket fra spjeldhuset, åpne spjeldet og spray inn startgass. Sett luftinntaket tilbake på spjeldhuset (du trenger ikke stramme klemma). Gå inn i bilen og start motoren. Stram klemma på luftinntaket.

Testen må gjøres når du forventer at en vanlig start av motoren ikke vil fungere.

Ja, dette har jeg prøvd på andre biler så det vet jeg hvordan jeg gjør :)

Slet senest i stad med å starte den. Startet fint på andre forsøk etter å ha stått over natten, kjørte så en halvtimestid, var innom butikken i 10 min og når jeg kom ut igjen var det umulig å få start. Måtte sitte i bilen i 20 min ca før den startet igjen.. Kan dette skyldes bensinpumpa da? ?

Skal få kjøpt startgass, og prøve dette neste gang jeg sliter.

Lenke til kommentar

En ting som skjedde her om dagen var at mens jeg kjører så ser jeg lyset i instrumentet ble svakere, samtidig begynte bilen å "dø" og den reagerte ikke når jeg ga gass. Plutselig fungerer gassen igjen, og det kommer da en hylende lyd fra motoren (sånn viftereim lyd).

 

Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke på noe vedrørende lyset i instrumentet blir svakere annet enn kanskje midlertidig bortfall av ladespenning eller et jordingspunkt som er dårlig. Det kan tenkes at noe slik kan skape slike symptomer du beskriver.

Lyser ikke motorlampen?
Har du diagnoseapparat? Evt. hvilket?

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (13 timer siden):

Jeg kommer ikke på noe vedrørende lyset i instrumentet blir svakere annet enn kanskje midlertidig bortfall av ladespenning eller et jordingspunkt som er dårlig. Det kan tenkes at noe slik kan skape slike symptomer du beskriver.

Lyser ikke motorlampen?
Har du diagnoseapparat? Evt. hvilket?

Okey. Nei ingen motorlamper som lyser. Jeg har ikke diagnoseapparat heller..

Bestiller bensinpumpe i løpet av dagen, så får jeg byttet den :)

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (På 4.3.2020 den 13.54):

Tja, spørsmålet er jo om det er bensinpumpa som er problemet. Man måler gjerne bensintrykket for å sjekke det først.

Når man har bil utenfor garanti, så trenger man et diagnoseapparat.

Det var bensinpumpa som var problemet! Tusen tusen takk for hjelpen :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...