Gå til innhold

Fra lektor til jobb i IT uten omskolering


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har ett år igjen før jeg blir lektor i matematikk og fysikk (siv.ing i maskin + ppu + årsstudium i matematikk med informatikk). Jeg har hørt at læreryrket er svært krevende og det er lett å bli utbrent. Hvordan kan jeg gå fra dette til it-yrket uten å måtte omskolere meg igjen? Jeg har hatt ett python emne, og vurderer ett java emne. Ansetter IT-sektoren de med uten formell IT-utdanning?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å svare på det siste spørsmålet ditt så kunne jeg lett vurdert å ansatt en person med kompetansen din så lenge de kunne vise til forståelse og interesse for programmering. Avhengig av graden på egenlæring hadde jeg enten sett på deg som investering eller en som kan hoppe rett i jobb.

Det er dog ikke alle som tenker slik og er fast bestemt på at utdannelse innen det spesifikke fagfeltet kreves. Jeg ville absolutt sendt ut noen søknader og bedt om begrunnelse for eventuelle avslag.

Finnes vel også noe sånn trainee program man kan søke seg til.

Endret av Emsal
Lenke til kommentar

"Jeg har hørt at" er vel ingen god grunn til å ikke prøve? Du har jo brukt 4 år på å utdanne deg. Det kan umulig være så krevende, for folk jobber som lærer i mange år. Matte og fysikk er jo fag som ikke krever like mye arbeid for å f.eks rette prøver enn det norsk eller engelsk gjør. 

Du må ikke gå programmeringsveien for å jobbe i IT, men hvis du liker programmering godt er det jo en fordel at du har matte og fysikk i bunn. Jeg vil tro dette kan kvalifisere deg fint til en programmeringsjobb hvis du f.eks tar ett år med enkeltfag i programmering. 

 

Men å ta råd fra tilfeldige internettbrukere er ikke nødvendigvis det lureste, så ta alt med en klype salt ;) For å finne ut mer ville jeg kontaktet potensielle arbeidsgivere innen IT og hørt med dem. 

Lenke til kommentar
PgUp skrev (13 minutter siden):

"Jeg har hørt at" er vel ingen god grunn til å ikke prøve? Du har jo brukt 4 år på å utdanne deg. Det kan umulig være så krevende, for folk jobber som lærer i mange år. Matte og fysikk er jo fag som ikke krever like mye arbeid for å f.eks rette prøver enn det norsk eller engelsk gjør. 

Du må ikke gå programmeringsveien for å jobbe i IT, men hvis du liker programmering godt er det jo en fordel at du har matte og fysikk i bunn. Jeg vil tro dette kan kvalifisere deg fint til en programmeringsjobb hvis du f.eks tar ett år med enkeltfag i programmering. 

 

Men å ta råd fra tilfeldige internettbrukere er ikke nødvendigvis det lureste, så ta alt med en klype salt ;) For å finne ut mer ville jeg kontaktet potensielle arbeidsgivere innen IT og hørt med dem. 

Hei det er 2 personer jeg kjenner personlig som jobbet som lærer og begynte å studere på nytt i 30 åra(bachelor i IT). Jeg ønsker selvsagt å prøve ut læreryrket en gang i fremtiden. 

Lenke til kommentar
King1on1 skrev (1 time siden):

Hei det er 2 personer jeg kjenner personlig som jobbet som lærer og begynte å studere på nytt i 30 åra(bachelor i IT). Jeg ønsker selvsagt å prøve ut læreryrket en gang i fremtiden. 

Men hvorfor ikke med en gang? To personer er da ganske anekdotisk. Jeg kjenner ingen lærere som har gjort det samme. Betyr det at ingen gjør det? Nei. Men % antall lærere som går til IT yrker er nok ikke kjempehøyt på landsbasis.

Lenke til kommentar
King1on1 skrev (På 1.3.2020 den 15.39):

Hei!

Jeg har ett år igjen før jeg blir lektor i matematikk og fysikk (siv.ing i maskin + ppu + årsstudium i matematikk med informatikk). Jeg har hørt at læreryrket er svært krevende og det er lett å bli utbrent. Hvordan kan jeg gå fra dette til it-yrket uten å måtte omskolere meg igjen? Jeg har hatt ett python emne, og vurderer ett java emne. Ansetter IT-sektoren de med uten formell IT-utdanning?

Det er jo vanlig at matematikker jobber som programmerer. Vær forberedt på å vise skoleprosjekter/hobbyprosjekter. Ellers hjelper det med god cv/godt inntrykk på intervjuet. 

Lenke til kommentar
On 3/1/2020 at 3:39 PM, King1on1 said:

Ansetter IT-sektoren de med uten formell IT-utdanning?

Ja, det er ikke så uvanlig siden det ofte trengs kompetanse om forretningsområde eller andre oppgaver som ikke er direkte IT-relaterte. Det kan være vanskelig å komme inn som nyutdannet uten erfaring, veldig ofte skjer dette via kontaktnett (at du blir anbefalt av noen som allerede jobber i bedriften).

Dersom du ønsker å gå rett i jobb som programmerer så kan det være utfordrende (men ikke umulig).

Jeg har vært med på å omskolere prosjektledere og supportansatte til programmerere, men det har vært etter at de har jobbet en god stund i bedriften slik at de kjenner forretningsområdet. Og ingen av de har vært helt blanke på programmering, de har bare manglet formell utdannelse. Men det kreves en del velvilje fra både bedriften og de ansatte så det er ikke alle bedrifter som er villige, eller har muligheten, til å ta en slik investering. 

Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Fra lektor til jobb i IT uten omskolering

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...