Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Læreryrket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Aleks855 skrev (2 minutter siden):

Dette spørsmålet er ekstremt subjektivt. Det er ingen som kan på forhånd fortelle deg om DU kommer til å bli utbrent, eller finne verdien du søker.

Det har jeg skjønt. Men har hørt en gjenganger at alle lærere bruker så og si alle helgene på jobb, og har ikke mer ferie enn de anre yrkene. Dermed er det lett å bli utbrent. Jeg vil gjerne at dere skal dele deres erfaringer med læreryrket

Lenke til kommentar

Hadde en lærer på skolen som hadde følgende kommentar:

*Jeg får rettet alle prøver på skolen mellom undervisningstimer da jeg bruker disse timene til å rette prøver i stedet for å drikke kaffe og diskutere hele privatlivet mitt slik de andre lærerne gjør*

Tror det ligger en god del der, det avhenger mye av deg selv, hvilke fag du har og hvor mye ledige timer du har på skolen til forberedende arbeid og retting.

Det er mange som bruker mye av sin "fritid" til retting og forberedelser ja, men dette kan det være flere grunner til.

Lenke til kommentar

Jeg jobber som lærer, og kan skrive under på at dersom jeg hadde vært mer effektiv i arbeidet med feks. retting av prøver (faglige tilbakemeldinger til elevene), så hadde jeg brukt mye mindre tid på ettermiddagene og/eller i helger.

Når det er sagt, så er det MANGE andre "distraksjoner" enn kaffe og tørre kjeks på personalrommene som gjør at man ofte ender bakpå. Jeg vet ikke om du har sett for deg å jobbe i VGS eller grunnskolen (feks ungdomsskolen), men det er tidvis (varierer selvfølgelig i stor grad fra år til år) veldig mye arbeid som er utenomfaglig, som går på relasjonsarbeid, kontakt og møter med andre institusjoner, rapporter i forbindelse med krav til dokumentasjon (feks. i mobbe/krenke-saker), etc. Alt dette ble i alle fall ikke jeg spesielt stort innsyn i på PPU, og omfanget var større enn det jeg hadde forestilt meg. Det betyr ikke at jeg ikke liker å være lærer, - de beste dagene elsker jeg jobben min - men at det er mye arbeid som til tider overskygger alt det faglige arbeidet er ikke til å stikke under stol.

Nå høres det kanskje ut som jeg fremstiller alt dette "andre arbeidet" som mindre viktig, men bevares, det er det absolutt ikke. Men, jeg gikk inn i læreryrket med, tja, en lett "illusjon" om at jeg først og fremst skulle være en fagperson. Det er mulig det i (mye) større grad stemmer i VGS (jeg har bare noen uker praksis i VGS), men det er ikke sannheten, imo, i grunnskolen.

Lenke til kommentar
Merko. skrev (7 minutter siden):

Lærere har vel også betydelig mer ferie enn de fleste andre yrker.

Tror det er en sannhet med modifikasjoner. Siden lærerne får fri til påske, jul, vinterferie osv så må de ta det igjen resten av året i form av påbudt overtid.

Min lærers egne ord ihvertfall ? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lærere har ikke mer ferie enn andre yrker. Det er myte... Det er tvunget avspasering. Dem må som regel rette prøver i helgen/ferien... For de aller flest,  har de kun juleferie og sommerferie og virkelig slappe av. Dem bruker så og si alle helgene. Jeg personlig kjenner 2 lærere som har valgt å slutte fordi arbeidsmengden var for stor. Dem valgte å studere på nytt (bachelor i  IT) i 30 års alderen. Jeg er nesten ferdig med hele  utdanningen, men vurderer å satse på IT-yrket. Vil gjerne at alle lærere her deler sine meninger, det settes pris på! 

Endret av King1on1
Lenke til kommentar

Samboeren er lærer og bruker ikke så veldig mye tid hjemme i sitt daglige arbeid. Hender hun sitter noen timer en kveld/helg, men det tilhører sjeldenheten.
Nå er hun ofte lenger enn undervisningen på skolen (frem til 4 - halv 5) for å få gjort mesteparten i løpet av "normal arbeidsdag", kontra mange lærere som fyker ut dørene rett etter undervisningsslutt.

Lenke til kommentar

Kommer an på mye, hvilke fag du har f.eks. Med bare naturfag på yrkesfag ender du fort opp med 10-12 ulike klasser og 20-24 timer undervisning i uka. Med R2 og fysikk eller teknologi og forskningslære har du gjerne all undervisning i samme klasse og 15-16 timer undervisning i uka. Sier seg selv at det ene er tyngre enn det andre. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...