Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvilken farge på veggene burde vi ha i stua? (bilder)


Hvilken farge på veggene burde vi gå for?  

11 stemmer

  1. 1. Hvilken farge likte du best?

    • Grå (ny)
      4
    • Beige / gul (original)
      7


Anbefalte innlegg

Samboer og jeg har nylig kjøpt oss leilighet, og prøver å finne frem til en farge å male veggene og eventuelt taket. :) Kjøkkenet, som er det mest moderne rommet i leiligheten, har en fin gråfarge, synes vi. Vurderer derfor om vi også skal male stuen i noenlunde samme fargesammensetning, eller la det bli slik det er.

Kjøkkenet (skal ikke males):

Spoiler

a2z7VxR.jpg

 

Vinkel 1:

oKoQsyg.jpg?1

Da36LL7.png

 

Vinkel 2:

SlBeyyB.png?1

bcZcYzG.png

Hva synes dere er finest, og kanskje lettest å innrede til? Svar i poll! :fun:

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat det har partner og jeg også diskutert litt. Grå alene er kanskje litt kjedelig, men mitt argument er at når du setter inn ting i rommet med mer farge, alt fra mørkegrønne planter til fargeputer i sofa, så vil på en måte disse tingene tilføre rommet alt det trenger av spreke farger. Og videre at lysegrå er mye lettere å matche alt mulig med, kontra beige som passer til kun andre monotone tvillingfarger. Da kan en bytte mye mer rundt på interiør. Mitt tredje argument er at gulvet slik det er i dag (ganske nytt gulv), har litt av den beige tonen fra før. Så grå vegger lager et skarpere skille og kontrast, og separerer gulv og vegger bedre på en måte. Mulig det bare er meg? :mellow:

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
1 hour ago, Neonex said:

Er det noe AR-greier som er brukt for å forhåndsvise fargene? Hva, i så fall? Liker mest grått av de to, men ville kanskje vurdert noe annet. Kan fort bli litt sterilt. 

Neida, nettside som heter visualizecolor.com. En kan laste opp bilder, trekke ut farger fra andre bilder og "male" veggene med et par enkle trykk. :thumbup:

1 hour ago, Merko. said:

Hvorfor ikke ha en farge som dere selv liker fremfor noen tilfeldige på et forum liker?

Fordi jeg er nysgjerrig på hva folk flest synes. Om det er en klar dominans for det ene eller det andre, eller om folk kommer med innspill vi overhodet ikke har tenkt på engang,. 

53 minutes ago, BMWcoupeftw said:

Husk at farger gjør noe med sinnsstemningen din. Aldri i verden ville jeg hatt hvite eller grå vegger. 
Jeg ville hatt noe roligere, som grønt eller blått, til nøds gultoner som feks beige da. 

Det overrasker meg litt. Ligger det noe vitenskapelig bak dette? Hva er det med hvitt og lysegrått som er alarmerende? Jeg tenker som så at på soverommet kan en gjerne ha mer rolige farger for å falle til søvns, men i stuen og oppholdsareal? :)

ob7zcwH.png

S1u9AjO.png

Synes du noe slikt f. eks. ville vært å foretrekke? 

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Agentspoon skrev (2 timer siden):

Det overrasker meg litt. Ligger det noe vitenskapelig bak dette? Hva er det med hvitt og lysegrått som er alarmerende? Jeg tenker som så at på soverommet kan en gjerne ha mer rolige farger for å falle til søvns, men i stuen og oppholdsareal? :)

Overrasker deg litt? Blir du godt humør når det er grått vær ute? :D Vet ikke hvor bra denne studien er, men jeg finner ikke så mange:

https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/2158244014525423

Jeg jobber med innredning til kontorer, skoler, kafeer, resturanter m.m. Får ofte tilbakemelding på at folk er veldig positive til mer farger i kontorlandskapet.

EDIT: Når jeg sier farger så mener jeg noe annet en typisk norske hjem, hvor alt er hvit eller grått. Ikke nødvendigvis knæsj gult eller nærmest neon farger ?

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Fair point. Er særdeles værsjuk, så da ligger det nok noe i det for meg også. :p Mulig vi rett og slett beholder fargen da, eventuelt endrer til noe annet fargerikt. Problemet er egentlig gulvet. Det er nylagt, men utrolig vanskelig å finne noe passende stil til. Altfor mye og rotete tremønster, og litt feil farge. Men samtidig, dumt å bytte ut laminat fra fjoråret...

Lenke til kommentar

Hvitt gjengir lys, når det blir sommer, så blir det lyst og fint i leiligheten. Og det kan ha en anti-depressiv effekt om vinteren når det er mye mørkt. Hvitt er også fint å henge fargerike bilder på, og andre fargerike objekter, som planter. Har en hvit leilighet selv og har planer om å gjøre nettop dét, henge fargerike bilder og planter rundt her.

Det er så mye farger og inntrykk i verden rundt, på tv, internett og når man er ute. Så da er det fint å komme hjem til vegger og tak som er hvite og rene, det er godt for psyken.

Men skal også si, en dempet farge, som den mørkeblå/marineblå du hadde der, er også dempende for psyken, roer en ned. Det kan være fint om kvelden. Men henger du opp bilder og sånt da, så kan det forsvinne litt i den dype fargen.

Lenke til kommentar

Jeg ville ha mørk grå vegger, men etter rådføring med min mor endte jeg opp med lys grå vegger, nesten hvit
Med persienner og mørke gardiner så er det ikke noe problem å se på film om sommeren
Soverommet ble malt mørk grå på vegger, lister, tak og gulv...

Gul egner seg best på biler og andre ting som skal være synlig

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...