Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nabo lar ikke wifien vår være i fred.


Just2user

Anbefalte innlegg

Flyttet nylig til nytt sted og fant fort ut at en nabo her er i overkant interessert i wifien vår og trådløse dingser. 

Vedkommende klarte å komme seg inn via wifien her og har nok vært inne en stund.  

Fikk resatt router og satte ekstremt passord når dette ble oppdaget. 

Nettutfall og andre anomalier med nettet her forsvant da. 

Men da begynte vedkommende å trigge trådløse alarmsensorer rundt her og trådløse fjernstyrte stikkontakter begynte å gå av og på av seg selv.   

Disse er styrt på åpne frekvenser i 433mhz-båndet og usb-sticks finnes på eBay til å hacke dette. 

I tillegg klarer vedkommende å å få slått av og på tv, radio og annet utstyr her som har fjernkontroll. 

 

Hva gjør man med en slik nabo? 

 

Bare å flytte fra helvetet? 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt spørsmål. Og jeg tror dette kommer til å bli mer og mer vanlig.

Folk flest tenker ikke over sikkerhet når det kommer til datamaskiner, internett og smarthus. It works, og da er en fornøyd. Kanskje noen opplever at en nabo kommer seg inn på det trådløse og bruker kapasiteten der, men ellers opplever en sjeldent problemer og er fornøyd med det.

Inntil en blir mer oppmerksom på hvor dårlig sikkerheten er.

Det naboen gjør er ikke greit dersom dette er bevisst. Problemet er å bevise det, og evnt få vedkommende domfelt for det. Og det er vanskelig. Et forsøk her kan jo være å høre med andre naboer om de opplever de samme problemene som dere? Er dere flere så kan det være bedre grunnlag for å måtte gjøre noe av myndighetene. Et forsøk her kan være å snakke med NKOM(Nasjonal Kommunikasjonsmyndighet). De har ansvar for blant annet bruk av frekvensene her i landet og ikke minst spore opp og hindre misbruk/forstyrrelser. Og jo flere dere er jo enklere er det å få gehør for en sjekk. Dette KAN og være billig/dårlig utstyr som ubevisst forstyrrer tilfeldigvis samme frekvens dere bruker.

Samtidig ville jeg ha økt sikkerheten din med å bytte ut sårbare enheter. Få på plass produkter med et snev av sikkerhetsfunksjoner som kryptering, passord osv. Typiske stikkontakter fra Jula, Clas Ohlson osv som går på 433Mhz frekvensen er skoleeksempler på mangel på sikkerhet. Og det er ikke bare sikkerheten som er problemet, men også muligheten for å forstyrre ubevisst. Ja det koster selvfølgelig men i prinsippet burde en ha kjøpt de sikrere løsningene i første omgang.

Og om du har interessen og kunnskapen til det så kan du jo begynne å samle inn dokumentasjon og bevis. Som et minimum noterer du ned tidspunktene dingsene dine blir forstyrret, og hvilke dingser som ble styrt. Som et minimum. Dette bør og naboer som også opplever det samme gjøre. Deretter kan du ta det steget videre å skaffe eget utstyr for å monitorere og registrere aktivitet på trådløse frekvenser. IKKE fall for fristelsen til å begynne med motangrep! Men det kan jo være litt nyttig å registrere hva annet som skjer som dere ellers ikke ser/registrerer. Kanskje det da kan avsløre at det ikke er bevisste angrep mot dere men ladere, lyspærer etc som tilfeldigvis forstyrrer akkurat deres utstyr.

  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar

Hvordan vet du at det er naboen? Har vedkommende lagt igjen navn og adresse?

Hva med å øke sikkerheten din?
De fleste smarthus-dingser på 433 Mhz av noe kvalitet, er generelt lite sårbare på den frekvensen.
Det er vanligvis ikke slik at hvem som helst kan sende kommandoer til de, de er paret mot en kontroller.

Det er nok heller sannsynlig at nettverket ditt, inkludert kontrolleren til smarthus-dingsene, er nærmest totalt uten sikkerhet og vidt åpent.
WPA2 er for eksempel ikke noe hvermannsen knekker med en dings fra eBay?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde litt problemer med noen som drev å kjørte de-auth hvert 10. minutt på WiFi-nettet mitt for å generere nok trafikk til å hacke. Slå på kun WPA2 med AES krypto og av med WDS, så fungerte det. Viktig som du sier med langt passord på WiFi-nettet og for all del ha et unikt navn på nettverket som ikke ligger i pre-genererte passordtabeller. Dette gjør det alt for enkelt å hacke.

Når det kommer til åpne 433 MHz dingser som f.eks NEXA så er det bare å oppgradere disse til noe med anstendig kryptering. Koster noen kroner, men er verdt det hvis noen driver å tuller. Det å bruke slikt utstyr uten kryptering er ikke smart hvis du har klåfingrede folk i nærheten. Begynner det å bli plagsomt kan du vurdere å leie inn noen som driver med triangulering, så får dere avslørt hvem det er. Tenker det for blir rolig igjen da.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle bør gjømme wifi nettet og det er rart det ikke er standard  (Hide SSID)
Mitt nett er gjømt, med passord så langt jeg ikke har det i hodet, og rekkevidden på signalet er begrenset til innen mine 4 vegger, får 1 prikk utenfor døren, detter ut hos naboen (Prøvd med egen mobil)
De fleste routere har innstillinger på styrken på signalet

 

Lenke til kommentar

Merkelig innlegg. Hvilket bevis har du på at naboen hacker og bryter seg inn på din wifi? Som nevnt over her er dette en merkelig påstand. Om det så er naboen din(noe som virker merkelig)så er slik det kriminelt å holde på slik og det kan politianmeldes. Datakriminalitet er et alvorlig lovbrudd i Norge. Men det må jo ligge en god grunn til mistanke om at det er naboen da. Hva konkret er det som gjør at du mistenker nettopp naboen din? Du må komme opp med noen gode indisieer på det om du vil gå til det skrittet å kontakte politiet.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Hvordan klarer han alt det dere? F.eks radioen, er det ir fjernkontroll? Da må man vel ha fri sikt?

Er det i en stor blokk hvor det potensiellt kan være vanskelig å spore opp vedkommende eller er det noe mer spredt bebyggelse.. Hvis du er 100% sikker på at noen hacker seg inn på ditt trådløse nett så må man nesten vurdere å melde det til politiet(vil sikkert ikke hjelpe dog) fordi da kan jo vedkommende gjøre all slags ugang som id tyveri og tilgang til nettbanken(trur jeg)

Lenke til kommentar
57 minutes ago, Budeia said:

En som tror at naboen påvirker fjernkontrollene i huset, tror gjerne også at aliens snakker til ham gjennom TVen. Ser du godt etter utenfor naboens inngangsdør, kan du sikkert se bittesmå, skimrende skjell som har falt av fra huden hans. 

Det kan jo være at en nabo har samme systemet selv og at man driver å styrer naboen sine ting uten å være klar over det. NEXA har f.eks flere frekvensblokker man kan justere på fjernkontrollen, så man kan gjerne endre på det for å se om problemet forsvinner. Er det noen som driver bevisst trolling følger de nok etter om de skjønner hva som er greia.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er sagt at det er en nabo. Noe som er naturlig å tro i og med at han tuller med WIFI og andre trådløse dingser med relativt kort rekkevidde. Trådstarter ikke sagt at han vet nøyaktig hvem. Det er vel det han trenger hjelp med, slik at han kan få slutt på det.


Det er vel NKOM som er myndigheten å gå til når det gjelder (trådløs) datakomunikasjon her i landet. De er utstyrt for å finne sendere, og det du beskriver bør være noe dem har interesse av å få slutt på. I alle fall på generell basis. Kontakt dem og forhør deg.

Lenke til kommentar

Det virker som om du vet akkurat hvem det er. Jeg foreslår at du slår av en prat. Hvis du ikke slutter så kontakter jeg politiet. Hvis han naboen ikke gir seg etter det så anmelder du denne personen. Det er en grunn til at vi har lover, politi og domstoler. 

Sannsynligvis vil politiet iallefall kalle personen inn til avhør. Det kan være nok til å få problemet til å stoppe. Det er desverre mulig saken blir henlagt og at naboen forsetter, da er det bare å sikre nettverket bedre. Åpne løsninger er uansett veldig dumt. 

Lenke til kommentar

Etter nærmere kontroll av hendelsen viser det seg at inntrengeren var kommet så langt at de hadde satt opp en "evil twin", altså lik wifi med samme innlogging som vår bare med sterkere signal med håp om at våre enheter skulle logge seg inn der. 

 

Dette blir nå en politisak.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (23 timer siden):

Lei inn en ekspert, finn ut hvem det er, samle bevis og gå til rettssak. Saksøk dritten ut av han/hun for krenkelse av privatliv, psykologisk overtramp.

Siden min (og andres) advarsel mot dette rådet ble slettet: Dette er et FORFERDELIG dårlig råd og vil bare lede til tapte penger og mye hodepine.  

Jeg mener trådstarter har gjort det eneste riktige - kontaktet politiet. Alle andre veier er reserveløsninger dersom politiet ikke kan eller vil gjøre noe.

Endret av Vegard#
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Vegard# skrev (48 minutter siden):

Siden min (og andres) advarsel mot dette rådet ble slettet: Dette er et FORFERDELIG dårlig råd og vil bare lede til tapte penger og mye hodepine.  

Jeg mener trådstarter har gjort det eneste riktige - kontaktet politiet. Alle andre veier er reserveløsninger dersom politiet ikke kan eller vil gjøre noe.

Vurderte om jeg skulle rapportére posten din eller svare, men jeg føler jeg må få lov til å forsvare meg. Og jeg tror ikke på å rapportére, for jeg har fått kjeft selv for å gjøre det før.

Du skriver altså at det er greit å vurdere det jeg skrev så lenge politiet ikke kan eller vil gjøre noe .. samtidig som du mener det er et "forferdelig dårlig råd". Så du dreper altså ditt eget argument i din egen post ^^ bra jobba.'

Hvor mye koster det å leie inn en teknisk IT-ekspert i én time? 400 kr?

Lenke til kommentar
Just2user skrev (På 1.3.2020 den 12.28):

Men da begynte vedkommende å trigge trådløse alarmsensorer rundt her og trådløse fjernstyrte stikkontakter begynte å gå av og på av seg selv.   

 

 

 

Husker jeg hadde en bil med sentrallås som tok alarmen på andre biler når jeg aktiverte den. Kan det være noe sånt som skjer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...