Gå til innhold

Britisk rett stoppet utbygging av Heathrow. Gardermoen kan bli neste


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spennende tider! Skal man faktisk etterleve Parisavtalen så er dette et av tiltakene som må gjennomføres, samt at man ikke kan skjule seg bak en eller flere av følgende unskyldninger:

 

1) Land xx er xx% i størrelsesorden x, ergo Land xx sitt bidrag betyr ingenting i den store sammenhengen
2) Overbefolkning er det største (og eneste) problemet
3) Teknologi alene uten å endre vaner og forbruksmønster er det som skal løse klimautfordringene
4) Diverse økonmisk begrunnede unskyldning at å redusere forbruk av produkt / vare / tjeneste / råmateriale fører til kollaps og ruin av land
5) Kortsiktige og snevre kostanalyser som veier opp kostnadene med redusert forbruk og miljøtiltak

 

Sistnevnte er spesielt interresant, da det endelig begynner å tas en samtale hva kostnadene er med å fortsette mer eller mindre i samme retning som i dag (handle etter at noe har skjedd fremfor forebygging). Når man snakker om kostnader med omstilling eller kostnadene her med at man får mindre forbruk så ser man på "nuet", mens man burde ha langsiktige perspektiver å arbeide utifra - hvertfall når vi snakker om økonomi og sikkerhet i fremtiden. Legger med noen kilder som med intensjon kun er tatt fra TU for å illustrere, og som er viktig. Kunne sikkert henta flere men er begrenset hvor mye innsats jeg velger å legge i noe som mest sannsynlig generer en del motmeninger som bringer lite nytt til diskusjonen. 

 

1) https://www.tu.no/artikler/kostnadene-ved-ikke-a-gjore-noe-med-klimautfordringen-er-mange-ganger-sa-store-som-kostnaden-ved-a-gjore-noe-br/482947

2) https://www.diskusjon.no/topic/1867031-rapport-luftforurensning-fra-fossilt-brennstoff-koster-milliarder-%E2%80%93-hver-dag/

3) https://www.tu.no/artikler/oversvommelser-og-skybrudd-koster-langt-mer-enn-vi-tror/474021

Endret av The Very End
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det blir helt feil å begrense vanlige folks reisemuligheter på denne måten.  Skal vi liksom få et samfunn der flyreiser kun tillates for en engere krets av viktige personer, mens almuen må ta til takke med tog, eller bli hjemme?
 

Løsningen må ligge i å gjøre flyreiser mer miljøvennlige for alle. Det er den eneste løsning som er akseptabel.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vi som samfunn, dvs. dem som styrer må legge føringer slik at det vi ønsker mindre av faktisk blir brukt mindre, mens det vi ønsker mer av blir brukt mer. Kommer det "miljø"fly er jeg helt enig, men intil da må man legge til rette for at mennesker bevegerer seg med andre fremkomstmidler som er mindre belastende burde vært enda mer utbredt.

Det er ikke slik at fly er det eneste fremkomstmiddelet, selv om det betydelig reduserer reisetid og områder man praktisk kan reise til.

Sagt på en annen måte; Synes du det er rettferdig at våre krav om å fly til Granka skal veie tyngre enn fremtidige generasjoners mulighetet? Og nei, jeg sier ikke verden går under, for det gjør den ikke, men vi begrenser fremtidige generasjoners mulighetsrom iom. at vi ser det som en menneskerett å gjøre akkurat det vi selv føler for til enhver tid.

Jeg er allikevel enig i at politikere og den slags skal gå frem med et godt eksempel og benytte seg mer av digital kommunikasjon hvor det lar seg gjøre, samt reise alternativt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Paris-avtalen, hvordan styre sivilisasjonen mot slutten.

Det er en uting at den dømmende makt skal legge seg borti det som er rene politiske avtaler. Den dømmende makten skal ikke bedrive politikk.

Lenke til kommentar

Det er neppe fysisk mulig å gjøre flyreiser (særlig lange flyreiser) så miljøvennlige at vanlige folk – mer presist verdens 7,8 milliarder mennesker – kan fly hemningsløst slik vi nå gjør i Norge. Men politikere og andre maktpersoner må gå foran som et godt eksempel.

Pål Jensen

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Jan K Andersen skrev (2 timer siden):

Det blir helt feil å begrense vanlige folks reisemuligheter på denne måten.  Skal vi liksom få et samfunn der flyreiser kun tillates for en engere krets av viktige personer, mens almuen må ta til takke med tog, eller bli hjemme?

Nei og ja.

Jan K Andersen skrev (2 timer siden):

Løsningen må ligge i å gjøre flyreiser mer miljøvennlige for alle. Det er den eneste løsning som er akseptabel.

Det er jo fullstendig urealistisk for lange flyreiser.

Ja, folk flest, de som utgjør mengdene i klimasammenheng, må redusere utslippene sine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
55GE57GD skrev (1 time siden):

Det er neppe fysisk mulig å gjøre flyreiser (særlig lange flyreiser) så miljøvennlige at vanlige folk – mer presist verdens 7,8 milliarder mennesker – kan fly hemningsløst slik vi nå gjør i Norge. Men politikere og andre maktpersoner må gå foran som et godt eksempel.

Pål Jensen

Hvilket tidsperspektiv snakker vi om? Hvilke fysiske begrensninger ser du for deg? For Norge, hvorfor bygger vi ikke motorveier i Sør-Norge som gjør at vi kan slutte å fly mellom de store byene og heller tar elbilen fatt?

Lenke til kommentar

"Bare" å lage kvoter på flyreiser, f.eks en runde rundt kloden i flymil de første årene
(Det blir mange turer til plasser uten togforbindelse, så de kan ikke klage)
Folk som ikke flyr kan selge kvotene sine
Når kvotesystemet er kommet godt i gang kan man kutte ned på flymil

Etterhvert kommer det elektriske fly, som vil være eklsudert fra denne ordningen

Lenke til kommentar
Dubious skrev (17 minutter siden):

"Bare" å lage kvoter på flyreiser, f.eks en runde rundt kloden i flymil de første årene
(Det blir mange turer til plasser uten togforbindelse, så de kan ikke klage)
Folk som ikke flyr kan selge kvotene sine
Når kvotesystemet er kommet godt i gang kan man kutte ned på flymil

Etterhvert kommer det elektriske fly, som vil være eklsudert fra denne ordningen

Mil er et dårlig mål på klimabelastning. Alle flymil er nemlig ikke like belastende. "Halve jorda rundt" i form av småturer med Widerøe kan være verre for klimaet enn to ganger rundt jorda med de mest effektive flyene. Elfly tas heller ikke med i betraktningen.

CO2-avgifter vil være mye mer målrettet og riktig. Det vil dessuten presse flyindustrien til å erstatte klimaverstingene med fly som har mye lavere utslipp. Avgiftene kan godt settes lave i starten slik at man får med de aller fleste land på ordningen og deretter skru opp avgiftene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jan K Andersen skrev (3 timer siden):

Det blir helt feil å begrense vanlige folks reisemuligheter på denne måten.  Skal vi liksom få et samfunn der flyreiser kun tillates for en engere krets av viktige personer, mens almuen må ta til takke med tog, eller bli hjemme?
 

Løsningen må ligge i å gjøre flyreiser mer miljøvennlige for alle. Det er den eneste løsning som er akseptabel.

Du bor i et av verdens rikeste land, kjøpekraften har aldri vært større og flybilletter har aldri vært billigere. Norge har allerede flest innenriks flygninger per person i verden. I 20 timer av døgnet er det ingen problemer med kapasiteten på Gardermoen. De resterende timene vil heller ikke være noe problem med en minimal endring av folks reisevaner, som uansett nå ser ut til å skje:

https://flysmart24.no/2019/08/19/flytrafikk-viser-nedgang-kan-gi-prisokning-og-rutekutt/

En tredje rullebane på Gardermoen er altså ikke på noen måte noe som kreves for vanlige folks reisemuligheter. Tvert imot så vil det begrense alternative og mer fremtidsrettede reisemuligheter.

JØI skrev (2 timer siden):

Hvilket tidsperspektiv snakker vi om? Hvilke fysiske begrensninger ser du for deg? For Norge, hvorfor bygger vi ikke motorveier i Sør-Norge som gjør at vi kan slutte å fly mellom de store byene og heller tar elbilen fatt?

Det bygges rekordmye motorvei. Vest for Oslo skal det brukes 15-20 milliarder på 4 km, som er mange ganger mer enn det som får en jernbaneutbygging som alle er enige om er helt nødvendig, til å bli stoppet fordi det visstnok er alt for dyrt. Så et bedre spørsmål er hvorfor nedprioriterer vi en skikkelig jernbane i Sør-Norge som gjør at vi kan slutte å fly mellom de store byene og samtidig sparer samfunnet for kø, forurensning og helseutgifter.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, spiff42 said:

snip

Det bygges rekordmye motorvei. Vest for Oslo skal det brukes 15-20 milliarder på 4 km, som er mange ganger mer enn det som får en jernbaneutbygging som alle er enige om er helt nødvendig, til å bli stoppet fordi det visstnok er alt for dyrt. Så et bedre spørsmål er hvorfor nedprioriterer vi en skikkelig jernbane i Sør-Norge som gjør at vi kan slutte å fly mellom de store byene og samtidig sparer samfunnet for kø, forurensning og helseutgifter.

Jernbanen hadde bygget om Sarpsborg hadde sluttet med tullet sitt  eller staten bestemmer at toglinjen skal gå gjennom Fredrikstad.  Lokaldemokrateitret på stamnett både vei og tog er galskap og de burde ikke få noe rett til å stoppe det slik de har gjort nå i mange år. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Når man bygger ny motorvei, så kunne man bygget ny persontransport jernbane i midten på stylter
Skal uansett være midtdeler mellom kjøreretningene

Dette krever helt nye trasseer, men det ville ikke blitt noe dyrere enn å bygge motorvei og jernbane hver for seg, og så mye lettere å vedlikeholde og bygge

  • Liker 1
Lenke til kommentar
-Night- skrev (33 minutter siden):

Jernbanen hadde bygget om Sarpsborg hadde sluttet med tullet sitt  eller staten bestemmer at toglinjen skal gå gjennom Fredrikstad.  Lokaldemokrateitret på stamnett både vei og tog er galskap og de burde ikke få noe rett til å stoppe det slik de har gjort nå i mange år. 

 

Det der er ferdig utredet og svaret er klart. Det er nå regjeringen som stopper utbyggingen, slik at de kan bruke pengene på mindre støy og byutvikling for Norges rikeste.

https://www.jernbanedirektoratet.no/no/aktualiteter/2020/ostfoldbanen-banen-bor-ga-gjennom-byene/

Lenke til kommentar
5 hours ago, Simen1 said:

Nei og ja.

Det er jo fullstendig urealistisk for lange flyreiser.

Ja, folk flest, de som utgjør mengdene i klimasammenheng, må redusere utslippene sine.

Jo det er fullt mulig, og der er mange alternativer.
 

Biodrivstoff er en. Hydrogen fra elektrolyse med elektrisitet fra fornybare kilder, er en annen. Syntentisert flydrifstoff fra hydrogen er en tredje. Batterier kan på lang sikt bli en fjerde.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
spiff42 skrev (3 timer siden):

Det bygges rekordmye motorvei. Vest for Oslo skal det brukes 15-20 milliarder på 4 km, som er mange ganger mer enn det som får en jernbaneutbygging som alle er enige om er helt nødvendig, til å bli stoppet fordi det visstnok er alt for dyrt. Så et bedre spørsmål er hvorfor nedprioriterer vi en skikkelig jernbane i Sør-Norge som gjør at vi kan slutte å fly mellom de store byene og samtidig sparer samfunnet for kø, forurensning og helseutgifter.

Hvor er 4km rekordmye? Og hva med de 1000km med motorvei som næringslivet i resten av landet trenger for å forbli konkurransedyktige? Du må nok komme deg ut av Oslo-bobla og lære litt om Norge, næringsliv og geografi. Jernbane? I Norge? Der vi med _veldig_ god grunn bor spredt og har et spredt næringsliv? Nei, kom det ut av Oslo-bobla og få litt perspektiv på landet du bor i.

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...